Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366471
Har skaffat mig en 945 automat -98, på vägen hem noterade jag att den växlade lite när den ville och kastar i växlarna.
Fått några tips i min garage-tråd, men är fortfarande lite förvirrad.

Först och främst så behöver oljan säkerligen bytas.
Jag hittade en gammal tråd där White beskriver tillvägagångssättet ( viewtopic.php?p=608427#p608427 )
Rasade av stolen när jag såg hur mycket olja som går åt för att göra det ordentligt. :P
Nåja... Googlade lite snabbt efter Dex III olja, rasade av stolen igen när jag såg literpriset på dom jag hittade...

Idag sökte jag lite djupare, och hittade en olja som heter Q8 Auto 15, som finns för runt 1000kr/20l, vilket är nästan hälften av det jag hittade tidigare.
Produktbeskrivning
Universalolja av ATF-typ för automatiska växellådor. Speciellt utvecklad för elektroniskt styrda automatlådor. Anpassad för att användas i momentomvandlare, manuella växellådor, hydraulsystem, konvertrar och servostyrningar där en olja med vidstående specifikationer krävs. Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor. GM Dexron lllG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML 02F/03D/04D/11B/14A/17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.9/236.10/23 6.11/236.12. MAN 339 type Z-1/ type V-1.
Så, frågan lyder, fungerar denna Q8 Auto 15 olja i AW7x-lådor? Det kanske inte är det bästa valet, men när man har en meter-lång lista på saker som måste fixas så vill man gärna få ner priserna så mycket som möjligt :P

Nästa fundering gäller packningar...
White länkade till https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1004239/ i min garage-tråd.
Men jag såg även denna: https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1004237/
skandix skriver att packningarna skiljer beroende på växellådsnummer, men dom skriver inte vilken sats som är till vilken... I sverige verkar bara den sist-länkade satsen existera.
Så hur vet man vilken utav dom man ska ha? Måste man riva ner tråget och titta på packningarna som sitter där för att veta?

Och, är "silen" i automatlådan samma sak som "filtret"(vilket verkar vara typ ett stålnät), eller är det olika saker?

Sista frågan är ett litet klargörande ang. spolningen.
När man tömt ut ~2l, ska man stänga av bilen och fylla på, eller bara "sluta växla" och fylla på?

Som märkes har jag näst intill noll koll på automatlådor, hade jag pengar idag så skulle jag manuell-konvertera den istället :P Men det får bli en senare fråga, när 'resten' börjar bli klart...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366482
Kalas, tack för svaren.
Då får det nog bli så att jag checkar upp oljan i lådan först, och ser den misstänkt ut river jag ner tråget och kollar packningarna, sen beställer jag (rätt) packning och ny olja, så får bilen stå och se ful ut tills packningarna kommit hem. :)
Lär jaga reda på några lämpliga slangar också... aja, det blir nog bra i slutändan :P
Användarvisningsbild
av frasse4
#1366493
Du kan ju prova att tappa ur oljan med pluggen, fylla i samma mängd och köra 10 mil och göra om samma sak. Efter några byten är det nästan bara ny olja. Det kommer ut nästan 3 l ur pluggen. Om du ställer bilen högt med nosen och låter den stå över natten så kommer det ur lite mer olja.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1366499
Ja och du ligger inte ute med mer än pengar för oljan och någon kopparbricka. Du lär märka om lådan blir bättre eller är bortom räddning. Vad jag läst mig till brukar inte oljebyte fixa mer än växlingskvalitet. Växlar den fel eller inte alls tyder det nog på större problem. På min 940 (dock med ZF-låda) pajade en koppling och kontaminerade guvernören, sedan växlade den inte som den skulle...
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]