Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1366431
Min förra leasingbil gick 3400 mil och på den sträckan såg skivor och belägg helt oanvända ut vid tillbakalämnandet. Känns helt orimligt att någon annan ska kunna slita ut bromsarna på samma körsträcka helt, jag kör inte särskilt "snällt" heller eftersom trafiken är intensiv här stundtals.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1366484
Variosboy skrev: mån 24 feb 2020, 13:25 Vet inte om det är sant, men någpn påstod att skivorna slits hårdare sen man gick ifrån asbest i beläggen.
Asbest har ju varit förbjudet i bromsbelägg i snart 4 decennium, så det kan vi nog bortse från i frågeställningen. :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1366485
Efter 7500 mil var mina bromsar bak sopslut, med allt från stad till landsväg till +200 km/h...
Fram däremot fanns det en del material kvar, men vid byte blev det nya belägg runt om för att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
av Derank
#1366486
Beror helt på körsätt, jag slet ut det första paret bak efter 4100mil, nu har den strax gått 7000mil och det är dags igen bak då det byts till sommardäck, så det är inga problem att slita ut ett par belägg på några tusen mil, fram är det dok fortfarande hälften kvar
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1366509
Cotag skrev: mån 24 feb 2020, 18:27
Variosboy skrev: mån 24 feb 2020, 13:25 Vet inte om det är sant, men någpn påstod att skivorna slits hårdare sen man gick ifrån asbest i beläggen.
Asbest har ju varit förbjudet i bromsbelägg i snart 4 decennium, så det kan vi nog bortse från i frågeställningen. :-)
Mitt svar avsåg det ovan gällande bromsarna på en 140 från -71, alltså 5 decennier sedan. ;-)
av Cox
#1366772
Kör man ofta med adaptiv farthållare, så lär det gå åt skivor och klossar och mer slitage än om man kör utan

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av borstarmicke
#1366775
Hade helt nedslitet inre belägg vänster bak på min V70 2.4d -10 o då var det lite rost o en hel del beläggning på kolven. Ur med kolven, putsade av med fin smärgelduk och sedan ordentligt med bromsfett så har det hållt sig bra. Har gått 15k nu, detta var 1000mil sedan.

Hade även en del rost i cylindern direkt innanför gummibälgen, samma manöver igen. Märkte detta då det luktade bränt från vänster fram o fälgen blev ljummen... Nytt ok ska köpas från trodo.se. ingen pant där.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1366844
Cox skrev:Kör man ofta med adaptiv farthållare, så lär det gå åt skivor och klossar och mer slitage än om man kör utan
Det där stämmer inte generellt. Det beror ju helt på hur du kör utan farthållaren.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]