Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366441
Ok67 skrev:Frågan är ju snarast vad maskinskadeförsäkringen är värd och vad kostnaden är.

Man sparar med lätthet 25000 kr på egen service under 8 år och 17000 mil. Den summan räcker rätt långt om man skulle drabbas av en skada. Maximalt belopp är väl kanske 50 000 - 75 000 kr om man t.ex. skulle behöva en ny motor.

33 - 50% av maximal ersättning är en extremt hög premie för en försäkring som kanske 1% av bilägarna utnyttjar.

Sedan kan man ju ha andra skäl att inte serva själv. Men att låta bli enbart med hänsyn till maskinskadeförsäkringen är en usel idé..
Absolut. Jag servar min sambos Audi A1 själv ochr räknar med att ingen maskinskadeförsäkring kommer ersätta någonting framöver. Men varje service kostar då 1200kr istället för 4500kr, självrisken för en maskinskada på äldre bil är lätt 30-40% av skadekostnaden plus att jag slipper ha med verkstäder att göra och kan serva var 12e mån istället för 24 och ändå spara pengar. Min chansning är att detta minimerar risken för maskinskador som är servicerelaterade.
#1366442
Lövet skrev: mån 24 feb 2020, 13:41 Det är ett avgörande av fackmannamässighet som är grunden i försäkringsvillkoret. Men om du fortfarande vill tro att det räcker med lite kvitton så kan jag inte stoppa dig. Andra av lite mer fundersam natur kanske vill ta det till sig dock ;-)
Jag tror inte, men ville tidigare inte dra upp liknande skrivningar gällande t.ex. utförande av våtrum som har samma skrivning och då oftast till större kostnader där själv arbetets utförande är avgörande. Visst är det bra om utförande är tillhörig någon form av branschorganisation som viss garant för kund men i princip ingen skillnad vid bedömning av försäkringsersättning oberoende vem som utfört arbetet.
#1366478
Exempelvis EGR-systemet har ju mjukvaruuppdaterats i omgångar av Volvo, om inte dessa uppdateringar är gjorda på (auktoriserad) service borde rimligen försäkringsbolag ha fullt legitima skäl att inte ersätta maskinskador kring detta. Sen har kanske inte skadereglerare koll alltid, speciellt inte på märkesoberoende bolag.
#1366870
Derank skrev:Maskinskada funkar fast du servar själv. Jag har använt det ett flertal gånger på mina bilar genom åren, ingen som ens tittat i en servicebok.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det beror som sagt på vilken typ av skador det är
#1370230
Hej alla Volvo ägare
Jag jobbar själv som lastbilmekaniker hos en större lastbilskedja, har även jobbat som personbilstekniker innan, utbildad på fordonslinjen när jag gick gymnasiet. Har ringt till förskringsbolaget Folksam när jag hade dem och frågade vad som gäller när man servar själv.
De jag fick till svar va att "Om du jobbar som mekaniker oavsett om de gäller stora eller små fordon, sparar kvitton på de du köpt,gjort så är de inga problem att få igenom de på försäkringen, ditt jobb räknas som fackmanamässigt utfört jobb, om du jobbar som fordonsmekaniker av något slag".
Sen kan dem mycket väl ha ändrat sina regler, men jag skulle bli väldigt förfånad då.

Sen vill jag bara säga att när jag ringde och skulle göra min andra service på min V90 T5 2018 så fick jag ett pris på 5500kr, då va dem billigast i Stockholm. Då innehåll servicen: olja,filter,kupéfilter och bromsvätskebyte som ska göras vart annat år. Jag beställde delar via Autokatalogen via mitt arbete som kosatade 1300kr + uppdateringar på verkstad för 560kr: totalt ungefär 1900kr för en service jämfört med 5500kr som volvo verkstaden skulle ha.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]