- mån 24 feb 2020, 17:26
#1366471
Har skaffat mig en 945 automat -98, på vägen hem noterade jag att den växlade lite när den ville och kastar i växlarna.
Fått några tips i min garage-tråd, men är fortfarande lite förvirrad.
Först och främst så behöver oljan säkerligen bytas.
Jag hittade en gammal tråd där White beskriver tillvägagångssättet ( viewtopic.php?p=608427#p608427 )
Rasade av stolen när jag såg hur mycket olja som går åt för att göra det ordentligt.
Nåja... Googlade lite snabbt efter Dex III olja, rasade av stolen igen när jag såg literpriset på dom jag hittade...
Idag sökte jag lite djupare, och hittade en olja som heter Q8 Auto 15, som finns för runt 1000kr/20l, vilket är nästan hälften av det jag hittade tidigare.
Nästa fundering gäller packningar...
White länkade till https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1004239/ i min garage-tråd.
Men jag såg även denna: https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1004237/
skandix skriver att packningarna skiljer beroende på växellådsnummer, men dom skriver inte vilken sats som är till vilken... I sverige verkar bara den sist-länkade satsen existera.
Så hur vet man vilken utav dom man ska ha? Måste man riva ner tråget och titta på packningarna som sitter där för att veta?
Och, är "silen" i automatlådan samma sak som "filtret"(vilket verkar vara typ ett stålnät), eller är det olika saker?
Sista frågan är ett litet klargörande ang. spolningen.
När man tömt ut ~2l, ska man stänga av bilen och fylla på, eller bara "sluta växla" och fylla på?
Som märkes har jag näst intill noll koll på automatlådor, hade jag pengar idag så skulle jag manuell-konvertera den istället Men det får bli en senare fråga, när 'resten' börjar bli klart...
Fått några tips i min garage-tråd, men är fortfarande lite förvirrad.
Först och främst så behöver oljan säkerligen bytas.
Jag hittade en gammal tråd där White beskriver tillvägagångssättet ( viewtopic.php?p=608427#p608427 )
Rasade av stolen när jag såg hur mycket olja som går åt för att göra det ordentligt.
Nåja... Googlade lite snabbt efter Dex III olja, rasade av stolen igen när jag såg literpriset på dom jag hittade...
Idag sökte jag lite djupare, och hittade en olja som heter Q8 Auto 15, som finns för runt 1000kr/20l, vilket är nästan hälften av det jag hittade tidigare.
ProduktbeskrivningSå, frågan lyder, fungerar denna Q8 Auto 15 olja i AW7x-lådor? Det kanske inte är det bästa valet, men när man har en meter-lång lista på saker som måste fixas så vill man gärna få ner priserna så mycket som möjligt
Universalolja av ATF-typ för automatiska växellådor. Speciellt utvecklad för elektroniskt styrda automatlådor. Anpassad för att användas i momentomvandlare, manuella växellådor, hydraulsystem, konvertrar och servostyrningar där en olja med vidstående specifikationer krävs. Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor. GM Dexron lllG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML 02F/03D/04D/11B/14A/17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.9/236.10/23 6.11/236.12. MAN 339 type Z-1/ type V-1.
Nästa fundering gäller packningar...
White länkade till https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1004239/ i min garage-tråd.
Men jag såg även denna: https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1004237/
skandix skriver att packningarna skiljer beroende på växellådsnummer, men dom skriver inte vilken sats som är till vilken... I sverige verkar bara den sist-länkade satsen existera.
Så hur vet man vilken utav dom man ska ha? Måste man riva ner tråget och titta på packningarna som sitter där för att veta?
Och, är "silen" i automatlådan samma sak som "filtret"(vilket verkar vara typ ett stålnät), eller är det olika saker?
Sista frågan är ett litet klargörande ang. spolningen.
När man tömt ut ~2l, ska man stänga av bilen och fylla på, eller bara "sluta växla" och fylla på?
Som märkes har jag näst intill noll koll på automatlådor, hade jag pengar idag så skulle jag manuell-konvertera den istället Men det får bli en senare fråga, när 'resten' börjar bli klart...