Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1366472
Fick min V60 T6 TE för ca en vecka sedan, det blev några längre resor men i de flesta fallen blev det resor i tätorten.
Resan på ca 40mil på E4, körde jag i hybrid-läget med "Hold" på batteriet för att spara det för innerstaden. Läste att det är en bra strategi.
De flesta resor i stan växlar jag direkt till Pure-läge innan jag åker iväg (ca 7km enkelresa på 50/70-väg).
Även i Pure-läget om man dra på lite kopplas bensin-motor igång.
Sista två dagarna körde jag de korta resorna (i innerstaden) i hybrid-läge och då körs bilen på batteriet, samma sak här, där drar man på så kopplas bensin-motor igång, alltså ganska snarlikt Pure-läget. Det enda uppenbara skillnaden är att i Pure-läget visas en "eco" ikon i AC-n.
Så första frågan är: Vad är egentligen skillnad mellan hybrid- och Pure-läge?
Den andra frågan: Om man tänker på bensin-förbrukning... hur ska man köra resor på motorvägen och i innerstaden?
Tacksam för lite svar här :-)
av maverick79
#1366476
Det som rekommenderas är att man slår in adressen för längre resor på navigationen och kör i hybridläge. Bilen kommer då att använda resp kraftkälla optimalt beroende på vägavsnitt. För kortare sträckor brukar jag köra pure eller hybrid beroende på avstånd och behov.
av Monnier
#1366477
Kan lägga till att när man har ca 3 km kvar så kan man med fördel lägga in pure om man kan ladda när man kommer fram.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av koln
#1366494
En fundering ang knapp in i navin.
Det funkar bara om man har ”stora” navin va? Följer med i teknikpaketet?
Inte ”kartor” som är standard?
Jag har inget annat än den? Jag får inte upp kartan mellan mätarna tillexempel.
Men är det så att man måste ha den bättre navin för att detta skall funka?

Ang pure så kör jag i princip uteslutande på det.
Om det är rätt eller ej, bra fråga. Men elmätaren går upp lite till och jag tycker man kan gasa lite till innan bränslemotorn startar. Tycker det går rätt bra att hålla sig på el när man gasar upp men man får vara försiktig, inte samma gasfot som med min förra dieselbil.
I hybridläget tycker jag den går lite längre på bensin när den har hoppat igång innan den går tillbaka till el igen. Men det kan vara rena tillfälligheter.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1366497
Monnier skrev: mån 24 feb 2020, 18:10 Kan lägga till att när man har ca 3 km kvar så kan man med fördel lägga in pure om man kan ladda när man kommer fram.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Ser att du har relativt låg förbrukning på dina längre resor.
Åkte ca 20 mil på E4 med batteriet på Hold på hamnar förbrukningen på 7.2l/100km.
Tycker att det är svårt att komma under det med normal körning.
Undrar om jag hade kört med NAV och i hybrid-läge om förbrukningen skulle vara lägre?

En kollega har en Passat GTE och åkte till Värmland (mest 70-100-väg, 22mil) i hybrid-läge blev förbrukning på ca 3.2l/100km och batteriet räckte hela vägen. Det är fasen bra.
av salmonsalar
#1366555
Spid3r skrev:
Monnier skrev: mån 24 feb 2020, 18:10 Kan lägga till att när man har ca 3 km kvar så kan man med fördel lägga in pure om man kan ladda när man kommer fram.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Ser att du har relativt låg förbrukning på dina längre resor.
Åkte ca 20 mil på E4 med batteriet på Hold på hamnar förbrukningen på 7.2l/100km.
Tycker att det är svårt att komma under det med normal körning.
Undrar om jag hade kört med NAV och i hybrid-läge om förbrukningen skulle vara lägre?

En kollega har en Passat GTE och åkte till Värmland (mest 70-100-väg, 22mil) i hybrid-läge blev förbrukning på ca 3.2l/100km och batteriet räckte hela vägen. Det är fasen bra.
3.2l/100km? Medelförbrukning? Det är jag tveksam till.
Att batteriet räckte hela vägen måste ju berott på att han bara körde på bensin då GTE har snarlik körsträcka som v60 TE på batteriet.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

av Lövet
#1366564
salmonsalar skrev:
Spid3r skrev:
Monnier skrev: mån 24 feb 2020, 18:10 Kan lägga till att när man har ca 3 km kvar så kan man med fördel lägga in pure om man kan ladda när man kommer fram.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Ser att du har relativt låg förbrukning på dina längre resor.
Åkte ca 20 mil på E4 med batteriet på Hold på hamnar förbrukningen på 7.2l/100km.
Tycker att det är svårt att komma under det med normal körning.
Undrar om jag hade kört med NAV och i hybrid-läge om förbrukningen skulle vara lägre?

En kollega har en Passat GTE och åkte till Värmland (mest 70-100-väg, 22mil) i hybrid-läge blev förbrukning på ca 3.2l/100km och batteriet räckte hela vägen. Det är fasen bra.
3.2l/100km? Medelförbrukning? Det är jag tveksam till.
Att batteriet räckte hela vägen måste ju berott på att han bara körde på bensin då GTE har snarlik körsträcka som v60 TE på batteriet.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Bilen sparar hela tiden en del batteri från energiåtervinningen. Så lite kraft vid ivägkörning finns nästan alltid.
av Monnier
#1366571
Kör med navigationen och hybrid. DVS den med navi/teknikpaket. Sista 3km tömmer jag batteriet med pure. Batteriet "räcker hela vägen" för att hybridläget anpassar batterianvändingen efter resvägen.

Exempelvis är bensinmotorer effektivare vid högre belastning. Så då väljer hybridläget oftare bensin på motorvägen och använder batterier mer på långsammare sträckor

På sommaren hoppas jag på att kunna hamna närmare 0.3-0.4

Att passaten drar mindre beror troligtvis på den svagare elmotorn och att jag kört med tillskottsvärme undet mina resor vilket drar upp förbrukningen 0.05-0.15l/mil

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av RmK
#1366591
En sak som jag inte greppat än (har inte provat själv än iom att bilen inte har kommit) Om jag kör på Hold läget på motorväg och växelväljaren i B. Kommer den återladda batteriet ändå? eller funkar det bara i hybridläget?
av kenjoh4
#1366602
Har en S90 T8 som jag köpte ny. Medelförbrukningen efter ca 5500 mil är 0,58. Jag kör på Pure och läge B om jag ska köra ca 1 mil till ett ställe. Har fått för mig att jag kommer längre på elen om jag har väljare B. Återladdar /motorbromsar mera. Har Hold på motorvägar. Sedan kan man jämnföra elåterladdning, förbrukning mm i färddatorn genom att välja olika lägen pure/hybrid/D eller B läge om man åker samma sträcka tex till jobbet.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]