Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1366304
Hej jag undrar hur länge man kan köra utan att skada motorn när det dyker upp på displayen "låg oljenivå fyll på olja" själv körde jag en sträcka på c:a 12 mil i lugn motorvägsfart i c:a 90 km/h på 6 växel i motorn värvade bara 2000 r/min. Så min fråga är här ni kört länge på ett sådant läge m,m men man ser att det är rejält tilltaget för att klara en längre körsträcka tror jag själv eftersom den börjar värna ganska tidigt m,m.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1366364
Beror såklart på hur mycket olja bilen drar, men på min - 05 varnade den också väldigt tidigt. När det var ca 1/3 kvar till MIN. Eftersom bilen drog ca 1 l olja på 1000 mil hade jag nog kunnat köra runt 300 mil efter att varningen kom upp innan jag var nere på MIN.
av LaRy
#1366372
Mycket beror på hur du kör. I tråget skvalpar oljan runt, och mininivån bygger även på att du tar kurvor i hög fart. Även i dessa situationer skall oljepumpen kunna suga olja, trots att oljan skvalpar.
Kör lugnt i kurvorna!
Användarvisningsbild
av Frrla
#1366461
det kommer upp i displayen när motorn tappar ner oljetrycket under 2 bar, då är det dags att lätta på gasen och börja fundera om man ska fortsätta. annars är det ingen fara.
Själv skulle jag inte köra speciellt långt iaf, utan fylla på snarast möjligen.
av Tobbe740
#1366525
Frrla skrev:det kommer upp i displayen när motorn tappar ner oljetrycket under 2 bar, då är det dags att lätta på gasen och börja fundera om man ska fortsätta. annars är det ingen fara.
Själv skulle jag inte köra speciellt långt iaf, utan fylla på snarast möjligen.
Intressant. Har råkat ut för detta en gång (B5244S) och då låg det nära min på stickan men absout inte under. Kör normalt med 0W-40 men vid just detta tillfälle var det 5W-30 i.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1366807
Tobbe740 skrev: mån 24 feb 2020, 20:03
Frrla skrev:det kommer upp i displayen när motorn tappar ner oljetrycket under 2 bar, då är det dags att lätta på gasen och börja fundera om man ska fortsätta. annars är det ingen fara.
Själv skulle jag inte köra speciellt långt iaf, utan fylla på snarast möjligen.
Intressant. Har råkat ut för detta en gång (B5244S) och då låg det nära min på stickan men absout inte under. Kör normalt med 0W-40 men vid just detta tillfälle var det 5W-30 i.
Hände mig en gång att den varnade för inget oljetryck också och hade 5w30 för att köra ur motorn 20mil innan byte till 5w40 som den ska ha. Kylfläkten startade inte för säkringen eller vad det var hade gått. Då den blev ganska varm på stadskörning blev oljan för tunn. Blev aldrig med 5w40 i samma situation.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]