Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
#1366440
Jag har en V70-06 automat. En dag kunde jag inte starta bilen. Kunde låsa upp bilen med fjärrkontrollen och kunde vrida startnyckeln. Det hände inget förutom att samtliga lampor lyste men startmotorn var knäpptyst. Trodde först att elkontakt med startmotorn var oxiderad. Hämtade min reservnyckel och vips gick motor. Igång. Fel på nyckeln?
Körde till volvoverkstad och kunde konstatera att det var fel på en nyckel. Skulle kosta ca 3000kr.
Blev nyfiken på nycklarna så jag skruvade bort båda ovandelarna på nycklarna. Blåste bort lite smuts där och tog bort batterierna och blåste även där. Skiftade ovandelen på båda och testade att starta. Nu startades bilen med båda nycklarna.
Någon som har förklaring?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1366460
det sitter ett litet chipp i ett glas längst ut, inne i nyckeln som ska komma i nära kontakt med ringen runt tändningslåset. kanske har du inte fått riktigt kontakt där mellan eftersom det skall vara ganska nära för att den skall känna igen nyckeln. alternativt har det vart dålig kontakt någonstans i kretsen för igenkänningen av nyckeln som rättade till sig när du rengjorde och rörde i grejerna.
av Rolo
#1366636
Idag fick jag samma problem som tidigare. Startade inte men efter ett tags vridande med nyckel gick det. Körde och handlade och skulle starta och då gick det inte. Hade båda nycklarna med mig så det gick med den andra. Kan det bero på antennringen?
Skall man ha andra nycklar på metallring ihop med bilnyckel? I instruktionsbok står att dessa kan störa ut startspärren.
av MickeM
#1366706
Du ska INTE ha en annan bilnyckel på samma knippa. Har du det, så testa att ta bort den först.

Antennringen så borde båda nycklarna krångla.

Är det konsekvent samma nyckel som krånglar, så är den misstänkt. Tappat den i marken?


Förresten:
Står det "Startförsök avbrutet" i displayen?
Annars är det nog något annat än startspärren.

Borde finnas felkoder, om det inte är kontakten på tändlåset som krånglar. Då ges ju ingen signal = ingen startmotor = inget fel detekteras.
av Rolo
#1367073
Det står i meddelandet ”start avbruten försök igen”.
Har tappat bilnyckeln i golvet. Vem gör inte detta?

Har alltid haft lägenhet/ husnycklar i ring på bilnyckeln. Aldrig tidigare haft detta problem. Alltså ingen annan bilnyckel. Jag har tagit bort lägenhetnyckeln från bilnyckeln för att testa.

Ibland startar bilen med den nyckel som var problematisk.

Jag fortsätter testa mig fram.
av Rolo
#1367909
Har samma problem. Har tänkt införskaffa ett nytt chip eller begagnat men verkar svårt. Rejmes i Halmstad säljer ny nyckeldelen för ca 1750kr utan programmering. Skall först kontrollera med en låssmed.
av MickeM
#1367961
Rolo skrev: tis 03 mar 2020, 08:20 Har samma problem. Har tänkt införskaffa ett nytt chip eller begagnat men verkar svårt. Rejmes i Halmstad säljer ny nyckeldelen för ca 1750kr utan programmering. Skall först kontrollera med en låssmed.
En 2006 har stilettnyckel. (KIR)
Är du säker på att inte "nyckeldelen" endast är metallnyckeln på KIR?
Den är bara en metallbit. Chippet sitter nog ingjutet i plasten i KIR delen.

Vore ju snopet om det bara vore metalldelen du köper.
av Rolo
#1368075
Jag har tagit bort övre delen genom att ta bort skruven. Sedan delade jag denna övre del med hjälp av kniv och mejsel. Man en liten glasampull som själva transpondern. Lossade denna. Trodde då att man kunde köpa ny och lägga in där. Därefter limma ihop. Jag försökte ta fram vad denna transponder hade för namn/nummer. Volvo lämnade inte detta. Sålde bara nyckeldelen. Det blir nog att beställa ny nyckeldel och låta programmera denna ihop med bilen. Låssmed frågades med de kontrollerade den friska nyckelns startspärr och läste av att detta inte gick.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]