Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1365760
Min tar nog också en mil på sig att nå rätt arbetstemp om inte tillsatsvärmen är på, fast än jag bor i soliga Skåne.
Det är liksom därför det finns autoläge på tillsatsvärmen.

Med en verkningsgrad på en diesel idag runt 40% är det helt enkelt mindre värme som går ut i kyl(värme)systemet som förlust.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1365772
Det är alltid bra att kolla ibland, så det gjorde jag idag. Med tanke på den här tråden lade jag också på minnet vad jag såg.
Start hemifrån i 4°C, utan föregående värmning av bilen. Men med tillsatsvärmaren i läge Auto och så även för klimatanläggningen.
Efter 2,5 km har jag kommit till kanten på sammhället (slut på 50 km/h). Då är kylvattentemperaturen 50°C och varmluften från luftinsläppen vid golvet påtaglig.
Här ökar jag till 90 km/h. Efter ytterligare en km, alltså totalt 3,5 km, är temperaturen 60°C. Klimatanläggningen blåser in duktigt med varmluft i bilen.
Efter 5,5 km körning kommer jag fram till motorvägen och ökar på farthållaren till 115 km/h. Sedan dröjer det tills jag kört 12,7 km innan termostaten öppnar. Kylvattentemperaturen är då 93°C. Öppningen syns tydligt då temperaturen tillfälligt sjunker till 85°, när det kalla vattnet som dittills stått stilla i kylaren kommer med i cirkulationen. Därefter håller bilen 88-89°C hela tiden, utom när jag släpper gasen och rullar ut på motorvägsavfarten. Då går den så länge utan någon förbränning att temperaturen sjunker till 85° igen.

Så här har min bil fungerat sen den var ny, så jag kan med säkerhet säga att det är så här det ska fungera.
Som enkel tumregel kan man säga att när kylvattnet nått 50°C, då är uppvärmningen av kupén tydlig. Imma på rutorna hålls borta, is börjar smälta (om man inte lyckats skrapa bort allt).
Men som tidigare nämnts i tråden är trådskaparens problem meningslöst att diskutera innan Fjulle upplyst oss om ifall han har extravärmaren ställd på Auto eller ej. Så även klimatanläggningen, för det hjälper inte om motorn är varm, ifall föraren gör inställningar som gör att värmen inte kommer till nytta i kupén.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1366378
Även om trådskaparen själv tappat intresset fyller jag i med lite mer information, som kanske är intressant för någon annan.
Idag var det frost ute, -2°C, så jag körde vämaren i ca 40 minuter före start.
Det ledde till att kylvattentemperaturen visade på 52°C vid start, och 55° strax efter, när vattenpumpen fått igång cirkulationen. Detta innebär dels att bilen hunnit över de 50°C, som verkar vara där värmeanläggningen börjar bli effektiv (se ovan) redan vid start, dels att det förstås redan är varmt i kupén när jag börjar köra. Även om det var avisning av rutorna som var mitt primära mål.
Detta innebär också att motorn nått normal arbetstemperatur, ca 90°C, efter 6 km. Alltså halva sträckan, jämfört med experimentet ovan, då det var ungefär 6° varmare ute.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1366837
Fjulle skrev:Närå....jag har inte tappat intresset! Motorn blir som sagt varm , men värmen i bilen uteblir...tar väldigt lång tid.
Har du kollat så att motorn blir 50°C efter 3 km körning, när du inte förvärmt bilen? Har du extravärmaren ställd på "Auto"?
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]