NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Speedyswede
#1366366
Hej!
Jag tittar på att eventuellt köpa en Volvo V50 1,8F -2008 med endast 8000 mil på klockan. Bilen tillhör ett dödsbo och har stått stilla i två år. Bilen gick inte att starta först pga av dåligt batteri. Vi startade den med startkablar men den gick inte att återstarta efter stopp. På instrumentpanelen lyser motorvarningslampan. I med ett nytt batteri och nu startar bilen och går som den ska.
Felkoder raderas och motorvarningslampan släcks. Dock ligger det två felkoder kvar som inte går att radera. P2101 och P2110. Dessa pekar mot problem med spjällhuset. Kan detta ha något att göra med att batteriet varit dåligt? Kan man ha problem med spjällhuset utan att bilen uppvisar andra symptom (går som den ska) eller att motorvarningslampan lyser?
av Rådlös
#1366789
Ja, du kan ha problem med spjällhuset . Men det brukar visa sig i att den inte går på tomgång eller går ojämnt på lågvarv. På mellan- och högre varv märker man sällan något sådant fel. Det är lätt att öppna luftslangen mellan luftburken och gasspjället. Lossa slangklämman något och stoppa in ett finger och dra runt i gasspjället. Blir du svart och kletig om fingret så är det rengöring som gäller. Nu har du den fördelen att spjället sitter högst upp, längst fram på motorn. Du behöver knappast böja ryggen för att lossa spjället. I alla fall ingen längre stund.
Det behövs någon form av lösningsmedel, lacknafta eller liknande. Man har t.o.m. nämnt CRC Bräkleen som tvättmedel. Men det är förhållandevis dyrt. Sedan bör man ha god tillgång på trasor. Se till så att inga textiltrådar eller annat blir kvar i spjället. Gäller även om man använder papper för att torka rent. Man är också hjälpt av en målarpensel och en balja av något slag. En tom glassförpackning eller liknade.
Kör du på samma bränsle som det var när bilen ställdes? Om du har bytt bränsle så gäller adaptering. Kör i en kvart eller ett par mil i landsvägsfart, behöver inte vara motorvägsfart. Stäng inte av motorn under denna adpteringen. I så fall börjar adapteringen om från noll nästa gång du startar och kommer du då inte upp i den här kvartens körtid, så blir aldrig adapteringen klar och bilen kommer inte att motsvara dina förväntningar.
#1366827
Bilen har nästan inte gått någonting sedan den togs i bruk. Eftersom den inte går konstigt på något vis kanske man ska börja med att fylla i ordentligt med fräsh soppa och sen köra med den några dagar. Och om inte det hjälper montera av spjällhuset och rengöra detta. Men tycker iofs att det känns tidigt med ett igensmutsat spjällhus efter bara 8000 mil?
av Rådlös
#1366851
8 000 mil har jag för mig att min V70 2.0 F -08 hade gått när jag fick låta göra rent mitt spjäll.
Och efter det har jag ansett som JallooZ, det borde vara en kontrollpunkt i serviceschemat. Det är så snabbt och enkelt att öppna luftslangen för en kontroll, så det skulle knappast vara någon onödig kontrollpunkt. Jämför med om någon blir drabbad av ett "stillestånd" och kanske tvingas till bärgning och verkstadsbesök med dyrbar felsökning m.m. Jag har gjort kontrollen själv senare och det tar mindre än 5 minuter.
#1366857
Rengöring av spjällhus alltså :) Det sitter ju bra till och verkar enkelt att plocka av. Något att tänka på? Kan man skada de elektriska komponenterna på spjällhuset vid rengöring? eller är det bara att "blaska på"?
av Rådlös
#1366908
Njaaa, du skall ju inte provocera eller våldföra dig på det elektriska. Och kletet sitter på insidan. Om jag minns rätt så sitter elektroniken på utsidan. Och det är insidan du skall tvätta. Men det är klart, är det kletigt på utsidan så tag lite där också. Det är ju en kontakt med stift eller hylsor. Du kan ju vara lite uppmärksam på att det inte rinner i "gegga" på kontakterna. Det kan skapa glappkontakt.
av Rådlös
#1368428
Bra! Lycka till.
Tag för vana att kolla spjället var 6000 mil eller något liknande.
Och kom ihåg: Multiremmen har ingen körsträcka som intervall för byte. Det är åldern som gäller, max 10 år.
Om den stog stilla i två år så är det läge att kolla upp om den är bytt eller inte.
Motorn har ingen kamrem, den har kamkedja i stället. Där finns inte heller någon bytesintervall på den. Det får man tolka som att den håller bilens livslängd ut.
Däremot har du kontroll var 9000 mil på ventiler och kamaxlar. Det betyder inte att du behöver öppna motorn. Man sa på verkstaden till mig när det var aktuellt för mig: Vi lyssnar på motorn och ventilerna. Om det inte hörs något mystiskt eller ovanligt så rör vi inte det.
Och bara som ett lite vetande som kan vara bra att lägga på "hyllan för överflödigt vetande": Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Alltså slits ventiler och säten mindre om man kör på E85, i teorin.
av Speedyswede
#1368852
Felkoder borta och efterbesiktning i eftermiddag :) Helgen ägnades åt oljebyte i motor och bromssystem Eftersom bilen har stått stilla i två år.
Upptäckte i helgen att det finns svaga vibrationer i bilen. Dels känns dom i lite "högre" farter typ 80-110. Sen finns det även vibrationer i lägre farter nar man accellererar och helst i vänstersväng. Inget som känns i ratten dock. Finns mycket historier om vibrationsproblem hos V50 att läsa. Men en bil som bara har gått 8000mil kan väl knappast ha problem med drivaxlarna?

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]