Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366300
Nystrom7 skrev: lör 22 feb 2020, 22:40 Maskinskadeförsäkringen gäller väl inte om man servar själv? Den kan ju vara bra att ha om nåt dyrt går sönder efter 3 år.
Frågan är väl hur mycket försäkringen är värd? Risken att något händer är trots allt låg. Man sparar lätt 3000-5000 kr per service om man gör det själv. Det blir rätt mycket pengar i längden.

Sedan är det ju inte säkert att du blir helt utan ersättning heller. Kvitton på inköpta delar av rätt typ och i rätt tid ger rätt hög trovärdighet. Går även att komplettera med t.ex. filmer på alla moment där du filmar regnummer. Frågar du mig så är det mer trovärdigt än ett verkstadskvitto som enkelt kan fejkas.
#1366302
Nystrom7 skrev:Hur ska du bevisa att kvittot är service på just din bil då? Nej jag köper inte det. Du har fel där.

Försäkringsbolag räknar inte privatpersoner som fackmän.
Precis. Det är dessutom redan avgjort vad som är "fackmannamässigt" bland annat i KIA domen. Det krävs verkstad med tillgång till fabrikens instruktioner samt protokoll på servicens moment.

Att någon "klarat sig" och fått ersättning trots egen service handlar om att försäkringsbolagen ibland prioriterar snabb skadereglering framför noggrann hantering. Det kan inte tolkas som att det är ok enligt villkoren.
#1366339
Lövet skrev: sön 23 feb 2020, 18:24
Nystrom7 skrev:Hur ska du bevisa att kvittot är service på just din bil då? Nej jag köper inte det. Du har fel där.

Försäkringsbolag räknar inte privatpersoner som fackmän.
Precis. Det är dessutom redan avgjort vad som är "fackmannamässigt" bland annat i KIA domen. Det krävs verkstad med tillgång till fabrikens instruktioner samt protokoll på servicens moment.

Att någon "klarat sig" och fått ersättning trots egen service handlar om att försäkringsbolagen ibland prioriterar snabb skadereglering framför noggrann hantering. Det kan inte tolkas som att det är ok enligt villkoren.
Precis, sen är det ju rätt lätt att räkna ut att om man får säg ett motorras för 100k så letar nog försäkringsbolagen "kryphål" dom är trots allt vinstdrivande företag.

Men var och en gör som dom vill.
Min senaste service kostade 2700kr i november inkl mjukvara. Volvo tar 750kr för jobbet såg jag på fakturan och då ingår även 12 mån vägassistans som annars kostar 495.
Så det är nån hundring man sparar för att förlora maskinskadan och antagligen en mer svårsåld bil med lägre andrahandsvärde.

Dumsnålt på en så dyr bil i mitt tycke. Garantin är 2 år men är du första ägaren så är 3 år enl konsumentköplagen inga problem enl min handlare. Har även en kollega som fick ny voc styrenhet på " garanti" när bilen var strax över 3 år.
Senast redigerad av 1 Nystrom7, redigerad totalt 0 gånger.
#1366359
Volvia:
"Service, reparation eller monteringsåtgärd ska ha varit fackmannamässigt utförd."

En klar definition på fackmannamässigt finns ej, men grundtanken är att arbetet skall utföras på ett sätt som om en fackman hade gjort det.
Det vill säga att om du servar bilen och byter olja så skall du alltså använda en olja av samma eller bättre kvalitet som om en bilverkstad skulle ha gjort det.
Spara kvitton och se till att det framgår vilket modellnummer det är på delarna, bocka i alla utförda uppgifter på ett serviceprotokoll, dokumentera vad du har gjort (i skrift och/eller bild), precis som en verkstad skulle ha gjort.
Självklart kan bolaget bestrida, men, det kan de även om du utfört arbetet på en verkstad, för som sagt: Verkstäder kan också luras och slarva och utföra arbeten på ett icke fackmannamässigt sätt. Har jag som jag skrev varit med om, på en märkesverkstad. Eller, ja, två märkesverkstäder till och med.
Finns även oberoende tester av märkesverkstäder där man faktiskt inte gör det som påståtts och inte upptäckt fel som skall upptäckas.

Så, ja, så länge jag utför arbetet på ett fackmannamässigt sätt så finns det inget försäkringsbolagen kan klaga på. Det må vara vinstdrivande företag men de får inte ha oskäliga villkor bara för det.

När jag bytte bromsok och bromsklossar på en bil jag hade så kan jag garantera att jag gjorde jobbet BÄTTRE än vad en märkesverkstad skulle ha gjort.
#1366367
Som sagt så köper jag inte dina argument, jag är övertygad om att inte maskinskadan gäller och där kan vi sätta punkt.

Det intressanta är mer om man orkar krångla, spara kvitto, filma jobbet etc som du skrev för att i slutändan spara någon hundring som du ändå lär tappar flera ggr om när du ska sälja bilen om inte den har servicebok iordning. Drar man av assistansförsäkringen så tar dom 255 kr för servicen och mjukvaran ingick.
Bara oljan kostade 1690 kr.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]