Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366097
Hej,

Råkade bryta av ena halvan av örat, markerat i rött i bilden på den elektriska p-bromsen när jag försökte få av den vid bromsbeläggsbyte. Vid återmontering la jag en bricka som låg an på ytan som var kvar (närmst "väggen"), där det fortfarande fanns kvar material.

Är det någon som råkat ut för samma och lyckats få denna lagningen att hålla?
Det bästa vore ju att byta ut motorn från en ny på skroten t.ex. men jag har inte alltid tid att mecka själv.

P-bromsen funkar bra men jag är rädd att motorn kan lossna i framtiden och man kan bli stående med p-bromsen liggandes an.

Förövrigt såg det för jävligt ut mellan motor och oket, kan det bli såhär även om ok och motor aldrig varit delade förut? Köpte bilen precis.
Bilagor
32118423-870C-4272-B07F-BA2D8BF7B2CB.jpeg
32118423-870C-4272-B07F-BA2D8BF7B2CB.jpeg (915.09 KiB) Visad 1887 gånger
Screenshot 2020-02-22 at 19.26.41.png
Screenshot 2020-02-22 at 19.26.41.png (93.22 KiB) Visad 1895 gånger
#1366115
Du får nog rengöra alla plana ytor samt under o-ringen om det ska hålla. Samma sak hände mig och testade med bricka, höll några dagar, jättekul att skruva av hjulet på en p-plats på Stortorget och ansluta ett 9v batteri man köpt på ett närlivs för att ta sig hemmåt... Det ser ut sådär när folk lossar p-motorn och sedan inte får det tätt. Börjar bli ett vanligt förekommande fel. Bytte själv bägge då för att veta att de skulle hålla framöver.

Ta ett 9v batteri med två kabelstumpar eller så och hoppa över att lossa på dessa elmotorer, det blir allt för ofta problem. Ditt hade jag kopplat ur omgående och tejpat anslutningen med eltejp och beställt en begagnad eller ny elmotor
#1366134
robert123 skrev:Tack för svaren. Om jag kopplar ur elmotorn tillfälligt så kan jag inte använda p-bromsen? (För ena sidan). Om jag gör, får jag en felkod då?
Ja displayen vid hastighetsmätaren kommer säga "parkeringsbroms service erfodras" och ja felkod kommer sättas, men det har full bromsvekan på den andra sidan och den felande sidan kan inte göra skada.

Felmeddelandet i displayen försvinner när man kopplar in kabeln till p-bromsen igen. Man kan behöva köra p-motorn tre gånger innan den går hela vägen och nyper åt bromsskivan som den skall med.
#1366137
Micce1980 skrev: lör 22 feb 2020, 21:34
robert123 skrev:Tack för svaren. Om jag kopplar ur elmotorn tillfälligt så kan jag inte använda p-bromsen? (För ena sidan). Om jag gör, får jag en felkod då?
Ja displayen vid hastighetsmätaren kommer säga "parkeringsbroms service erfodras" och ja felkod kommer sättas, men det har full bromsvekan på den andra sidan och den felande sidan kan inte göra skada.

Felmeddelandet i displayen försvinner när man kopplar in kabeln till p-bromsen igen. Man kan behöva köra p-motorn tre gånger innan den går hela vägen och nyper åt bromsskivan som den skall med.
Tack åter igen för snabb och bra hjälp.
Felkoden, den loggas även om felmeddelandet försvinner när man kopplar tillbaka motorn? Måste raderas med VIDA (Volvo-dator?), det går inte med en vanlig ELM327-obd2 läsare va?
#1366145
robert123 skrev:
Micce1980 skrev: lör 22 feb 2020, 21:34
robert123 skrev:Tack för svaren. Om jag kopplar ur elmotorn tillfälligt så kan jag inte använda p-bromsen? (För ena sidan). Om jag gör, får jag en felkod då?
Ja displayen vid hastighetsmätaren kommer säga "parkeringsbroms service erfodras" och ja felkod kommer sättas, men det har full bromsvekan på den andra sidan och den felande sidan kan inte göra skada.

Felmeddelandet i displayen försvinner när man kopplar in kabeln till p-bromsen igen. Man kan behöva köra p-motorn tre gånger innan den går hela vägen och nyper åt bromsskivan som den skall med.
Tack åter igen för snabb och bra hjälp.
Felkoden, den loggas även om felmeddelandet försvinner när man kopplar tillbaka motorn? Måste raderas med VIDA (Volvo-dator?), det går inte med en vanlig ELM327-obd2 läsare va?
Felkoden ligger kvar tills den raderas. Jag raderade min när allt fungerade i en "kina-vida" mest för att testa felkodsläsaren, vet ej om det går med elm. Spelar ju egentligen ingen roll då den bara ligger där utan att det gör något.
#1366167
Vill man undvika att någon felkod sätts så kan man väl helt enkelt bara undvika att nyttja handbromsen utan att koppla ur den tills du skaffat en ny motor?
Håller med om att man hunnit se några sådana här problem på forumet där man brutit öronen och det är rostigt/skitigt inne i mekanismen.
#1366175
Om/när man tar av motorn måste man göra helt rent i spåret och utanför, samt i motorn. Sen är det lämpligt att fetta in o-ringens spår och utsida med fett som är avsett för gummi, så slipper man att det oxiderar så hårt runtomkring. Det får vara silikonfett, vaselin etc, det viktiga är att du inte tar ”vad som helst” för det tål inte o-ringarna.
#1366180
Cotag skrev:Vill man undvika att någon felkod sätts så kan man väl helt enkelt bara undvika att nyttja handbromsen utan att koppla ur den tills du skaffat en ny motor?
Precis, används ej handbromsen sätts ingen felkod, den sätts först när elmotorn fått jobba i några sekunder extra.

Felkod kan även sättas när man efter montering låter elmotorn gå hela vägen igen och meddelandet "parkeringsbroms service erfodras" kommer upp i displayen då den får gå längre tid än vad som avsetts.

Därav allt detta så låt bli att dela på p-bromsen alla och backa den med el från batteri eller vida ;-)
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]