Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1366053
Fast nu var inte det här en förbrukningstråd för någon annans bil utan ett köpråd. Skräm inte bort trådskaparen med sidospår nu.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1366054
Lövet skrev: lör 22 feb 2020, 15:22 Fast nu var inte det här en förbrukningstråd för någon annans bil utan ett köpråd. Skräm inte bort trådskaparen med sidospår nu.
Antar att man är intresserad av låg förbrukning om man är intresserad av en d3.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1366055
AndS skrev: lör 22 feb 2020, 13:24 Då får du definiera stadskörning och under vilka förutsättningar, samt hur många mil den är tagen ifrån. Och om och hur bränslevärmare används.
Och hur mäts det om det tas från bilens visning.
Kan mätas över olika körsträckor och även nollställas efter varje körning.
Så börja med att få samma förutsättningar. ;-)
Förbrukning räknas ju ut vid pumpen.
Men erfarenhet är att två bränslevärmartillfällen per dag och ca 8mil direkt efteråt motsvarar ungefär två kallstarter på sommaren med 16mil med ac drar. Märker ingen skillnad på förbrukningen sommar/vinter.
av Connexionbasic
#1367242
Tack för alla svar.
Det ska tydligen ha varit en kille som köpt för dyr bil och fick byta ned sig.

Förutom ebay-detaljerna vad tror ni om priset?
Det finns tex:
- Head up display
- 360 kamera
- GPS i instrumentbräda
- LED strålkastare
- textilmattor
Osv
Vad mer är viktigt/dyra tillval?
av Krillian
#1370469
Har en 17- v90 D3e automat. Kört snart 700 mil sedan januari.
Älskar den. Snitt förb är drygt 0.59lit/mil men då kör jag ibland med släp och har alltid parkvärmare/startar bilen 10min innan jag kör till/från jobb.

Mitt enda krav var Stora B&W stereon. Den är guldvärd. Gps i instrument brädan är också riktigt trevligt.
av dfa
#1370895
Tycker att D3 funkar bra i V90. Enda gången man saknar större motor är vid omkörning på landsväg, men kör man mest motorväg eller i stan (som jag) så inget problem.
av dfa
#1370898
Connexionbasic skrev:Tack för alla svar.
Det ska tydligen ha varit en kille som köpt för dyr bil och fick byta ned sig.

Förutom ebay-detaljerna vad tror ni om priset?
Det finns tex:
- Head up display
- 360 kamera
- GPS i instrumentbräda
- LED strålkastare
- textilmattor
Osv
Vad mer är viktigt/dyra tillval?
Just för bilen i annonsen, så verkar den ha endast tygklädsel. Då är det nog en Momentum (Momentum-lägsta nivån, det är inte en Kinteic då den har silver rails på taket) och inte Momentum-advanced. Gissar att det är en Momentum med typ Teknikpaket.
Eventuellt saknas lite "basic" utrustning.
Är inte helt säker på exakt vad som saknas eftersom det ändras mellan modellår, men kolla t.ex el-baklucka, p-sensor fram. Osäker på om keyless ingår. Sedan är jag inte jätteförtjust i tygklädseln utan föredrar tyg/läder kombinationen som finns i Momentum Adv.
Jag hade dubbelkollat om Volvo-on-call var med. Finns på i princip alla bilar med har sett någon enstaka utan.

Hade personligen inte köpt denna bilen på grund av utrustningsnivå, tygklädsel och att den är "pimpad" - men smak och behov är olika.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1370923
Bas - Lägsta utr.
Kinetik - Näst lägst utr.
Momentum - Svenssonpaketet ;-)
Summum - Hög utr.
Inscription är väl högst?
av Lockis
#1371064
Micce1980 skrev:Bas - Lägsta utr.
Kinetik - Näst lägst utr.
Momentum - Svenssonpaketet ;-)
Summum - Hög utr.
Inscription är väl högst?
Summum är ersatt av Inscription.
Ett tag fanns Summum och inscription på den förra generationen XC60, Inscription betydde då Summum med lite extra :-)

Idag är dock Summum borta och ersatt av Inscription.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]