Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av slk2347
#1366015
Borde VOLVOS ledning ha varit försiktiga med att lägga dieselutvecklingen i malpåse? MB och BMW har valt att behålla dieselmotorerna. MB har dieselmotor i kombination med elmotorer i hybriderna. Dieselmotorn är fortfarfarande den mest energieffektiva av kolvmotorerna och ger lägsta CO2- utsläpp .Om de fossilfria bränslena kan komma till större användning kan dieselmotorn bli den bästa övergångsmotorn till framtida lösningar. Som det ser ut idag är batteritekniken långt ifrån färdig. Elbilarna blir otroligt tunga samt att miljökonsekvenserna alltifrån prospektering, gruvbrytning, tillverkning , återvinning, laddtålighet, batterigarantier, batterikostnad, infrastruktur för lokala elnät som idag saknas samt att kunna ersätta fossila bränslen med elförsörjning i hela landet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1366018
MB och BMW har helt andra volymer. Diesel dyker väl väl nu, och Volvo måste prioritera?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1366023
StringerBell skrev:MB och BMW har helt andra volymer. Diesel dyker väl väl nu, och Volvo måste prioritera?
Absolut, sen tillkommer den lilla detaljen att majoritetsägaren av Volvo har en annan dagordning och vill antagligen kränga volymer i Asien och eftersom det idag är en småskalig verksamhet jämfört med Toyota, Mercedes, VAG mfl. så måste dom helt enkelt plocka bort det som kostar och har en svag framtid.

Elmotorer och batterier utvecklas och tillverkas av andra, bara att köpa färdiga enheter.

Toyota och BMW har ju även vätgas på programmet, tack vare välfylld plånbok kan dom ta ut svängarna mer med experimenten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1367066
Jallemet skrev:Toyota och BMW har ju även vätgas på programmet, tack vare välfylld plånbok kan dom ta ut svängarna mer med experimenten.
Även MB har hållt på med vätgas och även bränsleceller, såg en samling av båda på deras museum i Stuttgart (rekommenderas verkligen) när jag flög dit i jobbet för några år sedan. Men dessa saker har det varit tyst om därifrån den senaste tiden.
Där såg jag för övrigt även en "riktig" bensinmotor, en Mercedes Benz DB 601A. En vattenkyld 34 liters V12 motor med dubbla överliggande kamaxlar och 4-ventilsteknik. 1175 hk, en vikt på 525 kg och K-Jetronic (föregångaren) mekanisk bränsleinsprutning
Den satt (uppochner vänd!!!) i Messerschmitt Bf 110 C i slutet av andra världskriget och var en verklig konkurrent till engelsmännens Supermarine Spitfire med en Rolls Royce Merlin motor (27 liter och 1300 hk med kompressor).
:sick: :sick: Sorry....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1367069
Samtidigt är en diesel större och tyngre än en bensinare med samma effektuttag. Omställningen till el kommer nog gå fortare än många tror och även i hybrider kommer förbränningsmotorn ta mindre och mindre roll. Så jag tror inte Volvo gör fel i att avveckla dieslen.
av troubleshooter
#1367265
Sen VEA motorernas intåg så är ju skillnaden i vikt mellan Diesel och bensin minimal, tittar man en ny V60 och jämför D4 FWD r(190Hk)espektive B4 FWD Bensin (197Hk) så är till och med bensinaren några kilo tyngre (25 kg i tjänstevikt), tvärtemot dig så tycker jag att Volvo gör helt galet att stoppa utvecklingen av dieseln och i stort sett bara fokusera på Hybrid/El bilar, men det är valfritt att köpa Volvo, det finns andra som har lite mer sans i sina strategier.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1367316
Jag tycker nog att just VEA är ett ganska dåligt exempel, plocka ut 200 häster ur en 2 liters fyra gjorde man på 80-talet. De flesta tillverkare, inklusive Volvo (T6) plockar ju ut runt 150 hk/l ur bensinare medan det knappt finns någon tillverkare som plockar ut mer än 120 hk/l ur en diesel. Vad vill jag säga med det, jo ska man ha en stödmotor på säg 150 hk som komplement till en elmotor är en kompakt 3-cyl bensin bästa alternativet anser jag.
av troubleshooter
#1367503
frasse4 skrev:Jag tycker nog att just VEA är ett ganska dåligt exempel, plocka ut 200 häster ur en 2 liters fyra gjorde man på 80-talet. De flesta tillverkare, inklusive Volvo (T6) plockar ju ut runt 150 hk/l ur bensinare medan det knappt finns någon tillverkare som plockar ut mer än 120 hk/l ur en diesel. Vad vill jag säga med det, jo ska man ha en stödmotor på säg 150 hk som komplement till en elmotor är en kompakt 3-cyl bensin bästa alternativet anser jag.
Det jag påpekade var felaktigheten i ditt påstående att "Samtidigt är en diesel större och tyngre än en bensinare med samma effektuttag." och det är VEA motorerna ett bra exempel på då bilarna väger ungefär lika oavsett diesel eller bensin,, men jag börjar också bli äldre så jag uppskattar jag vridmoment mer än hästkrafter, och där är dieseln fortfarande bättre, men Volvo har många modeller och passar inte Volvo handen så finns det många andra bilmärken som kanske passar bättre....Jag gillar Volvo, men tillverkar de inte något som passar så får man byta.....

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]