Aha på så vis trodde spegeln var mycket större. Jo det kan väl vara troligt att du spolat ur nått skit. Men det gamla var just gamalt enl Robert Diy är det bra o byta ett sånt före det blir plötsligt general läck på det.
gubbstrutt skrev: ↑lör 22 feb 2020, 01:48
Aha på så vis trodde spegeln var mycket större.
Så här ser den ut på 8mm-kameran. Tyvärr är den gjord av vanligt spegelglas så man får "dubbelreflektion"; både i glasytan och i metallskiktet på baksidan. Dyrare endoskop har förhoppningsvis mer påkostad spegel
IMG_20200222_095624_1CS_DxO_PL_1920.jpg (229.4 KiB) Visad 793 gånger
Spår av läckan vid o-ringarna.. Jag tror mer och mer på att det läckte ut kylvätska under uppvärmningsfasen och sögs in luft under avsvalning. Så jag har åkt med luft i värmepaketet i stället för kylvätska de senaste åren
IMG_20200219_113911_3CS_DxO_800.jpg (63.38 KiB) Visad 791 gånger
Lite slabbigt att koppla loss och få ut det gamla paketet, svårt också att få ner och rotera så det kommer ut ur plastlådan. Vajrarna till växelspaken är i vägen
IMG_20200219_105951_DxO_800.jpg (87.01 KiB) Visad 790 gånger
Nytt paket på gång. Ärligt talat så var det lite kämpigt att få det på plats, det var så att säga mycket som stretade emot..
IMG_20200219_114751_5CS_DxO_800.jpg (67.27 KiB) Visad 790 gånger
Vid närmare eftertanke så bevisar endoskop-inspektionen att destillerat vatten eliminerar problem med kalkavlagringar. Jag hade en Taunus där värmepaketet var rejält igenkalkat efter bara 6 år (jo jag öppnade värmepaketet och konstaterade att kanalerna var igentäppta av vit kalkbeläggning). Här ser man nästan ingen kalkbeläggning alls efter 20 år.
@Lucif3r, Tack för din länk hittade en grej där glömde säga det .@Erik Å, tack för bilden på kamerahuvuet nu vet jag vad det heter och hur det ser ut. Ska kolla framöver efter en fristående
kamera dyrare javisst men då behöver jag inte köpa ny telefon. Och jag har bara en hemdator som inte vill flytta sig i första taget .
Jag lär väl säkert få byta värmepaket snart jag med har sett lite u tube video på det. Och som vanligt är det skitlätt då men i verkligheten lite krångligare som jag misstänkte.
Jag bytte motorkylare för lite sen och använde då destillerat vatten för första gången naturligtvis vart det kvar gammalt i motorn o värmepaketet och om det är destilerat vet jag ej men bra värme har det varigt så man bränner sig eft stund vid 5-10 minus.
Jag har aldrig haft eller fått bekymmer med kranvatten förut som du nämde med Forden men så sägs det att vi har bra kvalitet på vattnet här i Örebro.
** NU ÄNNU BÄTTRE **
Volvo säljer som bekant bara Arizona-anpassade 87C-termostater som reservdel
Men jag hittade 92-graders på Trodo och slängde in en sån i min bil!
Hurra! Nu når tempmätaren ett halv streck över mitten på skalan i stället för att sloka ett par streck
Och nu bränner man fingrarna på luftutblåsen! Det har definitivt inte varit något problem förut. Nu kan jag inte längre låta värmereglagen stå på max vintertid, det blir äckligt varmt
termostat.JPG (37 KiB) Visad 602 gånger
Bytet är ju faktiskt buslätt på B5244S2, speciellt om man har en lång 13mm-hylsa till avtappningskranen under kylaren. Det går med en ringnyckel också men då får man ta bort plastkåpan under kylaren, det tar ju flera minuter extra Förslagsvis så tappar man ur knappt 2 liter, då försvinner syndaflodsproblematiken när man lyfter termostathuset..
Termostathuset sitter med torx T40, kåpan över kamremmen med T30. Jag riggade upp en tratt med ett kaffefilter i exp-kärlet när jag skulle hälla tillbaka kylvätskan, det kom ut en del oidentifierade partiklar vid avtappningen..
termostat_mont.jpg (79.32 KiB) Visad 593 gånger
termostat_mont2.jpg (91.18 KiB) Visad 593 gånger
tratt.jpg (67.62 KiB) Visad 593 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Termostaten de säljer på Volvo heter 271664 och är på 90c enligt dem.
De säljer som sagt bara en sort till dessa bilar.
Sedan är det som vanligt beror troligen på vem man frågar på Volvo vilken uppgift man får.
v16v skrev: ↑ons 17 feb 2021, 00:04
Termostaten jag köpte på volvo har art nr 9180811 och är på 90 grader.
Ja, precis så står det på min också.. 90C 9180811!
Mätresultat från verkligheten:
50% öppen (ca 5mm glipa) vid 88C.
1mm öppen vid 81C
Liten glipa på ena sidan även vid 76C
Helt stängd vid 70C
Okej, nu är den ju 8 år men tempmätaren har legat lågt ända sen jag monterade den! Skräpkomponent..!
v16v skrev:Termostaten jag köpte på volvo har art nr 9180811 och är på 90 grader.
Det numret och 271664 verkar referera till varandra om man kollar på bildelaronline24 eller vad det nu hette.
Jag vet inte skillnaden om det finns någon men båda är på 90c iaf. Min 271664 kommer från Volvo den med har asken kvar.
Var o en får dra sin egen slutsats.