Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
#1365351
Hej
Jag håller på att byta skivor och klossar på en V70 02 och märker att kolven sitter typ fast. Att bara trycka in den går inte. När 2 personer (en som trycker på bromspedalen och en som är vid oket.
Person 1 trycker ner bromsen väldigt hårt och tillslut börjar den röra på sig men väldigt trögt. Jag har fått den att röra lite på sig men verkligen inte acceptabelt. Fick råd om att renovera oket, göra rent kolven.
Nu känner jag att jag behöver ha mer utbildning/förklaring hur man gör. Finns det någon film som visar hur man gör?
av Andreas12
#1365660
Börja med att kolla att luftningsnippeln går att lossa.
Efter det täcker du oket med trasor så det inte stänker, spärra kolven som löper lätt med tex bromsklossar
Pumpa bromsen tills kolven smäller ut
Putsa kolv inspektera om damasken är dålig
Sen plockar du ut öringen i loppet rengör allt,spåret där öringen ligger är viktigt
Smörj in allt med silikonfett o tryck in kolven..
Lufta bromsen o motionera oket några ggr.
Nytt ok är ganska billigt idag och inte värt besväret att renovera längre.
Köpte nytt bakom på trodo för 400 tror jag det var och man behöver inte skicka tillbaka det gamla.
av Erik Å
#1365842
Att kolven kärvar beror oftast på rost på cylinderns insida på ytan mellan o-ring och damask. Slipa bort all rost med fin smärgelduk. Efter eventuell slipning måste man förstås tvätta allt jättenoga så det inte blir kvar partiklar inne i cylindern. Sen måste tätningsytorna mot damasken också befrias från rost så det inte kryper in vatten mellan damask och metall..
Slutligen: Kolven ska gå lätt i loppet men trögt mot o-ringen. Och fasningarna i spåret för o-ringen måste vara rena för att kolven ska dras tillbaka som den ska när bromstrycket försvinner
av borstarmicke
#1365962
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... liper.html

Sök på "volvo brake caliper repair/rebuild" på youtube så finns det en hel del matnyttigt.

Ett hett tips vid ev demontering av bromsoket är att klämma åt bromsslangen med exv en svetstång lr liknande för att minska bromsvätskespill.

Har själv fått meka bromsok pga kärvande kolvar både fram o bak på vår V70 2010... ska beställa ett fram-ok (var en hel del rost mellan gummibälgen o o-ringen i cylindern som fick smärglas bort) från trodo som skrivits om tidigare då man inte behöver returnera sitt gamla till dom. 626:- är svårslaget dessutom!

Självluftare som man kopplar från framhjul till bromsvätskebehållaren är ett hett tips, grymt praktisk!

Lycka till!
av Erik Å
#1366010
Diverse kompletteringar till tidigare inlägg:
Tänk på att aldrig trampa bromspedalen helt ner i golvet under meckandet, det är stor risk att huvudcylindern havererar.
Om kolven har rostfläckar där kromskiktet har släppt så behöver man förstås ny kolv (eller nytt ok). Rostskador ute i spåret där damasken sitter gör inget men ytan som o-ringen rör sig över måste vara intakt.
Bromsluftaren som nämns ovan heter Luftman, finns hos Mekonomen. Bör kompletteras med en reduceringsventil så att man kan ställa in trycket på ca 1.5 bar, fullt däcktryck är för högt. Bromsvätskebehållaren är uppenbarligen inte byggd för att hantera övertryck..

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]