Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365461
Halloj! ;-) Jag har en 850 GLE -93, PKC 102, som gått drygt 32k, en snikvariant utan allt lull lull.. Den har gått klanderfritt mer lr mindre i 2 år nu som jag ägt den, men har börjat jäklas.. När jag kallstartar den så svarar den på gas & går rent, men när den sen gått på tomgång drygt 5 min & börjar bli varm, ja då börjar den misstända & stannar.. Sen går den inte att starta, motorn går runt men inget händer.. Gör flera startförsök men den vill inte, men vid vissa försök så liksom slår den emot & går tungt i en halv sekund för att sen bara snurra utan att starta.. Har vid vissa försök hört en svag puff ur avgasröret, + att det luktar bensin.. Inga lampor visar på ngt fel.. Ujuj, någon som vet bot på detta?? :-( (Bilen har stått ngn vecka, utan motorvärmare, p.g.a. ingen behövt/kört den)
#1365540
Som sagt, tänddelarna. Lock och rotor i första hand.
Dom byts "aldrig" innan typ sådana här symptom uppstår.

Byt tändkablarna ÄVEN om "dom ser bra ut".
Man ser bara utsidan. Oftast microsprickor i glasfiberröret ner till stiftet.
#1365742
bredfloligan skrev: ons 19 feb 2020, 16:55 Halloj! ;-) Jag har en 850 GLE -93, PKC 102, som gått drygt 32k, en snikvariant utan allt lull lull.. Den har gått klanderfritt mer lr mindre i 2 år nu som jag ägt den, men har börjat jäklas.. När jag kallstartar den så svarar den på gas & går rent, men när den sen gått på tomgång drygt 5 min & börjar bli varm, ja då börjar den misstända & stannar.. Sen går den inte att starta, motorn går runt men inget händer.. Gör flera startförsök men den vill inte, men vid vissa försök så liksom slår den emot & går tungt i en halv sekund för att sen bara snurra utan att starta.. Har vid vissa försök hört en svag puff ur avgasröret, + att det luktar bensin.. Inga lampor visar på ngt fel.. Ujuj, någon som vet bot på detta?? :-( (Bilen har stått ngn vecka, utan motorvärmare, p.g.a. ingen behövt/kört den)
Exakt samma skit jag hade bytte lock rotor kablar stift. Funkar än.
#1366006
Utöver vanlig service och utbyte av tänddelar som föreslagits kan jag rekommendera att ta en titt på bränslesystemet. Kolla bränsletryck och åtgärda vid behov. Jag hade mycket liknande problem med min 850 GLE som återkom framförallt på vintern till och från. Har en tråd här på forumet om det som du kan söks upp.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]