Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1365991
Ja, jag hör ett klapprande med ganska hög intensitet. Flera/sekund.

Tyvärr är det INTE ett vanligt missljud som förekommer ofta, och man därför av erfarenhet vet vad det är.

Det är helt omöjligt att göra annat än gissa hejvillt på detta fel.
Här behöver man verkligen höra/köra IRL.
Du får nog be någon verkstad köra och lyssna.

Avståndsdiagnoser funkar dåligt på mystiska ljud.

Skriv gärna vad dom kom fram till, så kan vi kanske hjälpa med bedömning om reparationsofferten är rimlig eller ej.
av Erik Å
#1366000
Bara för att utesluta yttre omständigheter.. Kolla att det inte har fastnat grus i däcksmönstret, det kan ge halvregelbundet knattrande ljud som bara hörs ibland.
Nån gång har jag själv trott att det var hjullagerhaveri på gång men det blev helt tyst efter att jag petat bort stenarna ur däcket! :-)
#1366013
Okej! Tack för er respons. Absolut kommer jag återkomma med svar på vad problemet var, har läst allt för många inlägg där jag tycker problemen liknar mina men i slutet vet man i alla fall inte vad som orsakade problemet.

Fortsättning följer....
#1367342
Första uppdateringen nu när bilen är upphissad! Plåten som ligger ovanför hela ljuddämparen är HELT lös. I helgen sätter jag fast den och passar på att byta stabiliseringsstag som glappar. Såg också att damasken på drivaxeln är trasig vilket jag nu ska googla mer om för att förstå vad jag ska göra för att åtgärda.
Tror helt klart på att plåten är det som framkallar de mystiska ljuden. Men fortsättning följer även där!
av Erik Å
#1367346
Aj, trasig damask är i sig inget stort problem men det är stor risk att du har rost eller sand i knuten.. Precis så avled min ena ytterknut :crying: Tur att man kan köpa billiga märkesknutar hos t.ex. trodo.se. Biltema har damasker som man limmar ihop, har funderat på att testa dem. Det låter ju smuttigt om man vill slippa demontera.
Annars måste man ta ur drivaxeln och slå loss ytterknuten för att kunna trä på ny damask inifrån. Om man inte går på på de töjbara damaskerna som man trär över knuten. Men till dem behövs ett dyrt specialverktyg. Original SKF damasker av polypropylenplast är förresten jättesvåra att montera rätt; drar man buntbanden för hårt så går de av, drar man för löst så börjar damasken röra sig och nöts upp inifrån med tiden. Kanske bättre med gummi? :-)
av MickeM
#1367459
Sätt dit en riktig damask istället för delbara.

Skulle knuten ännu vara frisk, så kostar damaskbyte på mindre verkstad utanför storstäder troligen tunt 1500kr eller så.

Med riktiga grejer går det fort.
(Damaskexpander tex)

Ska man byta själv, så är det väl egentligen bara momentnyckel till centrumskruven och BRA pallbock/ar som är annat än "normala handverktyg". Man kan lägga tex sommar/vinterhjulen under bilen som säkerhet också UTÖVER bra pallbockar.
Personligen skulle jag köpa hem en ABSring också. (Ca 90kr) Dom är ofta dåliga, och kan rasa sönder när man hanterar knuten.

OCH!
Man får hela tiden se till att inte dra isär inre knuten för långt, för då ramlar den ur och isär INNUTI damasken. Den går att sätta ihop igen med allting på arbetsbänken, men kul är det inte.

ABS ringen sitter på knuten, och medföljer en ny, om det nu blir aktuellt med byte.
Oddsen talar lite för det.
av MickeM
#1367534
Drivknut förefaller vara troligt.
Sannolikt den med trasig damask.

Se till att det ingår en c-ring till yttre knuten i damasksatsen. Pajar den, så säljs den inte löst ens på Volvo.
Om det inte monteras en delad damask då förstås. Då behöver inte knuten loss från axeln.
Men dom håller inte alltid så länge. Beror nog lite på hur väl man kan skydda från fett där den ska limmas.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]