Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80chris
#1363162
Har en S80 2.5t AWD med korrekt hjulinställning som är fruktansvärt spårkänslig med orginal sommarhjul 225/50 R17 (Frächa Pirelli däck). Bilen svänger av sig själv.

När jag däremot kör på vinterhjul 205/55 R16 så rullar den som den ska.

Min gissning är att vinderdäcken går bra för att däckbredden är mindre än sommardäcken. Frågan är om jag kan kränga på exempelvis 215/50 R17 däck på sommarhjulen och hoppas att probemet förvinner? Eller finns det något annat man kan göra?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1363179
När jag köpte min V70 så satt vinterdäcken på (205 16") när jag bytte till sommardäcken med noname 225 däck också 16" blev bilen oerhört spårkänslig. Jag bytte då till 205 Goodyear och bilen blev normal som med vinterdäcken. Jag gjorde även en hjulinställning innan jag bytte däck men det var inte felet. Dock är ju P2 känd för att slita ut framvagnen så gamla slitna bussningar kan nog göra sitt också...
#1363592
Håller med frasse4. I höstas så ledsnade jag på mina Pirelli däck, pga spårkänsligheten. Spårkänsligheten blir ju också bara sämre i takt med att dom slits. Bytte till Goodyear och nu är det en fröjd åka i bilen igen. Jag har 18 tum och köpte Goodyear, en lyckträff. :-)
av reverend
#1365883
Jag har haft liknande problem med min 2006 V70. Jag har nytt allt (inner/outer tie rod ends, ball joints, struts, strut bearings) och har nya subframe bussningar med.

Forra helgen bytte jag mina hub bearings fram och det gjorde en ganska stor skillnad:
https://www.robdiesel.com/wordpress/202 ... placement/

Den ar fortfarande lite sparkanslig men mina dack ar gamla och behover nog bytas snart sa jag hoppas att det ar det sista och sa blir bilen som ny igen.

Otroligt trist nar bilen kanns fel.

EDIT: jag har googlat lite och borjar fundera pa om kanske BAKlagren kan vara problemet?
av reverend
#1366307
S80chris skrev:Intressant! Du säger alltså att nya hjullager runt om kan hjälpa? Kan man kontrollera på något sätt om lagren jag har börjar bli slitna?
Ja, det blev klart battre nar jag bytte framlagren, men nu hor jag ett litet ljud som LATER som vanster fram men eftersom dom lagren ar nya sa gissar jag att det ar vanster bak som spokar.

Det far mig att undra om bakvagnen ar lite "sladdrig" att det kanns som sparkanslighet i ratten. Lagren ligger pa en tusenlapp var sa jag vill nog vanta tills dacken ar slut och byta ut dom forst och se hur mycket det hjalper, SEN ta baklagren (om ljudet inte blir varre).
av panth0n
#1366321
Jag hade liknande problem på min V70N -01, där var det länkarmsbussningar + styrleder som gav spårigheten. Bytte dem till nya + hjulinställning = bilen rullat felfritt ett tag nu. Bilarna börjar få ålder undertill och därmed bör du kolla alla bussningar. Ger ingen mening att byta en länkarm om allt annat glappar :)

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]