Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1365295
Nu halv-gissar jag bara lite, men kan det inte vara så att dom gjorde den lite högre för att få upp tyngdpunkten lite, och på så sätt öka komforten? Låg tyngdpunkt är visserligen bra för väghållning, men inte speciellt bekvämt i dom flesta fall då låga bilar i regel innebär hårdare fjädring också.

Sen ställer jag mig nog till skaran som "behöver"(läs:föredrar) lite höjd på bilen. Lättare att sig i och ur när man är gammal och stel som en pinne :P Plus att man behöver inte hålla andan varje gång man kör över ett fartgupp och riskerar att det slår i.
Vi har ett par förjä.. fartgupp i byn där jag bor, har sett några "balla" unga bilägare som kört t ex 740 med bottsänkning slå gnistor när dom försökt ta sig över guppen... Har inte tagit speciellt många dagar innan samma bil helt plötsligt fått fjädring och en höjning till rimlig nivå :P
#1365452
valln skrev:Vad jag har läst är markfrigången på Polestar 2 15 cm, alltså som en ordinär bil. Ej CC-hög med andra ord.
Fast då är det ju ännu värre att den ser ut som den gör i hjulhusen
#1365818
Hybriddrift el/bensin är en mycket gammal idé som inte är något nytt. Alla äldre bilar har det redan. Fast inte nyare bensinbilar, utvecklingen går bakåt.

Kom på att min pappa hade en Amazon förut. En gång fick vi soppatorsk någon km från macken.
Pappa la i ettan och vred på startnyckel och vips var Amazonen en el-bil. Kom fram till macken och tankade.

Om man köper ett större batteri så borde det gå att köra längre på bara el. Men lite jobbigt att hålla på startnyckeln, kanske det den går atr ersätta med en knapp?
#1365821
ICEnow skrev:Hybriddrift el/bensin är en mycket gammal idé som inte är något nytt. Alla äldre bilar har det redan. Fast inte nyare bensinbilar, utvecklingen går bakåt.

Kom på att min pappa hade en Amazon förut. En gång fick vi soppatorsk någon km från macken.
Pappa la i ettan och vred på startnyckel och vips var Amazonen en el-bil. Kom fram till macken och tankade.

Om man köper ett större batteri så borde det gå att köra längre på bara el. Men lite jobbigt att hålla på startnyckeln, kanske det den går atr ersätta med en knapp?
Att driva bilen med startmotorn är kanske inte att föredra. :D Men bra nödlösning om man blir stående helt fel... Om man har manuell låda.
#1365840
Köra på startmotorn får(fick?) man ju lära sig på körskolan :) Tror exemplet är(var?) om bilen dör på en järnvägskorsning, då ska man köra på startmotorn för att ta sig därifrån asap.

Sen har väl dom flesta nya-isch(typ, senaste 10 åren iaf) bilar startknapp. Många har ju inte ens nyckel i den bemärkelsen. Antingen är det "keyless" eller en typ av dosa man stoppar in i ett hål(har för mig första gen. V50 hade en sån).
#1365881
Lucif3r skrev: fre 21 feb 2020, 16:04 Köra på startmotorn får(fick?) man ju lära sig på körskolan :) Tror exemplet är(var?) om bilen dör på en järnvägskorsning, då ska man köra på startmotorn för att ta sig därifrån asap.
Det verkar tyvärr ha utgått i körskolan, har precis hållit improviserad kurs för dottern som håller på med körkortet... Märkligt också att eleverna inte informeras om att bommarna är gjorda så att man kan köra igenom dem om man skulle råka bli fångad mitt på spåret.
#1365882
Det var dåligt :( Det är ju något som är rätt viktigt att ha i grunden tycker jag. För det är ju inte säkert att man kan tänka så långt själv om man skulle bli stående på det viset, med paniken krypandes.
Att bommarna var byggda så man kan köra igenom dom visste jag faktiskt inte dock, däremot att dom är veka nog för att en bil utan problem kan dra igenom dom. Men jag har alltid antagit att det var pga. kostnadsskäl att dom är så veka :p
När det är ordentligt blåsigt ute så är det ju inte så sällsynt att dom där bommarna viftar fram och tillbaka så mycket att man börjar oroa sig att tåget ska köra in dom :D
#1365910
Det står i körkortsboken att bommarna kan åkas igenom. Tog precis teorin igen pga utökad behörighet.

När det gäller att dra bilen med startmotorn så funkar det mer och mer sällan pga automatlådor och elektroniska startknappar. På många bilar måste bromsen vara nedtryckt för att startmotorn ska gå igång mm. Men hur många har realtistiskt fastnat på en övergång pga bilen gått sönder precis då? Det vanligaste är ju att man försöker snirkla sig genom bommarna eller åkt igenom när de är på väg ner.
#1365916
Lövet skrev: fre 21 feb 2020, 21:44 .. Men hur många har realtistiskt fastnat på en övergång pga bilen gått sönder precis då? ...
Jag har fastnat i vänsterfil i en hårt trafikerad korsning med trafikljus. Min R19 dog och vägrade starta när ljusen slog om till grönt.. pinsamt! :-o Drog den på startmotorn in på tvärgatan, det löste sig :-)
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 380

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]