Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365280
Micce1980 skrev: tis 18 feb 2020, 14:20
MickeVolvoXC70 skrev:
Perra83 skrev:Just nyckeln och låset ska inte vara skitsvårt att byta. En arbetskamrat gjorde det men det börjar bli länge sedan och mitt minne blir inte bättre med åren. De va inte heller hutlöst dyrt.
Halloj ,
Min tanke är också att det inte borde vara så svårt att sätta dit ett nytt lås.
Du kommer inte ihåg var kompisen köpte sitt lås någonstans ?
Hör med Volvo åf om lås eller servicesats, annars står det Brink på draget så de kanske har. Brink är väl förresten Thule så deras butik kanske kan hjälpa med?

Mailen här hemma har gått varm :-)
Thule blev Brink som sedan blivit enbart Brink men i Sverige helt plötsligt Ngk.......De fick jag svar av idag, att just den låsinsatsen/avtagbara kulkopplingen var slut hos dem och att den inte tillverkas mer.
Bilia = Inget svar ännu
Upplands motor = Undersöker
Kollat med massor av andra såkallade säljare av Volvo prylar....men nej.

Din länk där ser intressant ut. Ska kollas upp. :-)


Kanske passar denna som jag hittade rätt snabbt? https://webshop.saabparts.com/9-5-gen1/ ... ragkrok102
#1365871
Sådär !
Tack till er i tråden som kom med input,s!

Tack till personalen på butiken, Bilia Haga Norra och Bosse och hans polare på snabb verkstaden.
Tack till Dekra besiktningen i Barkarby för trevligt o snabbt bemötande. (betydligt bättre än bilprovningen i Rissne)

Man får vara lite envis. Efter mailande och ringande "överallt" beställde jag en "kåpa" hos sura Saab kundtjänst. Skulle kosta nästan 800 kr hos SAAB webshop. Hos SAAB återförsäljaren Hedins bil dock nästan tusenlappen.

Tyckte dock det verkade knäppt. Gav mig inte utan tog återigen kontakt med Bilia Haga norra. Åkte dit. De slog på mitt reg nr och kunde få fram ett lås men inte "kåpan" med lås som sitter på Brink dragkroken. Köpte låset för 250 kr men konstaterade snabbt att låset inte fungerade. Var för stort. Gick tillbaka och lämnade och reklamerade. Hade det avtagbara draget i handen då killen i butiken säger "men överdelen på en liknande drag till en S60 sålde jag till en kund igår" "snacka med Bosse i snabbverkstaden han kan allt om gamla dragkrokar"
Efter lite kollande konstaterade vi det som jag redan trott att överdelen med lås är detsamma till alla äldre Brink/Thule dragkrokar. Det gick dock inte att få fram o beställa till min modell XC70 så beställde utifrån S60. Tog en natt så var det levererat. Köpte. Var billigare än själva låset. Kostade bara 215 kr.
Gick in o skulle tacka killarna på verkstaden då en av dem plockar fram en mejsel, skruvar isär, byter, kollar, går ut till bilen och prövar utan att jag övt frågat. Funkar perfekt. Jag behövde inte ens meka något alls. Frågade vad han ville ha för det men han ville inte ha något alls. Snacka om service. E man inte van vid.
Tänkte "att bäst att besikta så fort som möjligt" så ger järnet ut till Dekra i Barkarby, Veddesta. Går in med nyckel o snubben "aha ombesiktning" går ut låser upp kollar och säger "perfekt" o går in. Tog 3 minuter. Skulle kosta 250 spänn då han säger "du får det billigare för det gick så fort. Betalade 99 kr.

Sammanlagt då 314 kr......jmf med SAAB :-(

Nu kan man tuta o köra ett år till :-)
#1365940
Det är ju så det kan gå när folk vill hjälpa en ;-)
#1368133
Nyckel till vad för drag?

Samma som TS så vet jag inte tyvärr men köpte till mitt i måndags via autoexperten https://www.autoexperten.se/tillbehor/d ... lsrc=aw.ds
#1368986
Anderzzon1990 skrev:Bild
Micce1980 skrev: ons 04 mar 2020, 20:20 Nyckel till vad för drag?

Samma som TS så vet jag inte tyvärr men köpte till mitt i måndags via autoexperten https://www.autoexperten.se/tillbehor/d ... lsrc=aw.ds
Bild
Har ej möjlighet att lyssna på vad som sägs men kanske finns svaret här då han verkar ha beställt en nyckel
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]