Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wiza
#1365680
Jag har just nu en V70 2009 med en 2.5FT motor och den har ganska hög bränsleförbrukning är det någon som gjort en så kallad "ecotuning/ecochip" för att minska bränsleförbrukning? Är det något man enkelt kan göra själv och ger det bra resultat? Eventuell skada på motor eller så?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1365696
Gjorde en "vanlig" optimering för två år sedan på min 2010:a, men då med fokus på mer effekt. Kan dock konstatera att vid normal körning är den något snålare nu än innan, men så kommer det en påfart till motorvägen å vips så växer hornen ut, och då har man förbrukat hela sista veckans besparing av att ha kört lugnt! :-D

En annan skillnad jag märker gällande förbrukningen nu är att den går snålare på E85 än innan, så har enbart tankat det efter optimeringen..

Firman jag använde var Autotech motor i Trollhättan, tror dock de har konkat nu..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1365710
Ecotuningen kommer inte göra några mirakel. Genom att låta motorn gå på lite magrare blandning så sparar man kanske någon eller några procent. Hade det varit enkelt skulle väl Volvo gjort bilen snålare från början? Om besparingen är 2 % och trimmet kostar 5000 kr tar det ca 15000 mil att köra hem den kostnaden...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1365773
Ja, speciellt genom att exempelvis rulla med uppsläppt gaspedal fram till stopp, trafikljus, på avfarter, fram till upphunna andra bilar etc. Istället för att gasa på in i det sista och sedan bromsa.
Det påverkar den totala körtiden minimalt, kostar noll i investering, gör körningen behagligare, sliter mindre på grejorna och leder till påtagliga resultat på förbrukningen.
av longjohn61
#1365777
Vad anses vara "normal förbrukning" eller är det bara högerfoten som styr det?
Har också en 2,5ft 2009 och den pendlar mellan 8,8 0ch 8,5 enligt färddator, som sagt vet inte om det är lite eller mycket

/Nisse
av frippe64
#1365782
wiza skrev: tor 20 feb 2020, 17:52 Jag har just nu en V70 2009 med en 2.5FT motor och den har ganska hög bränsleförbrukning är det någon som gjort en så kallad "ecotuning/ecochip" för att minska bränsleförbrukning? Är det något man enkelt kan göra själv och ger det bra resultat? Eventuell skada på motor eller så?
Dra dit en träkloss under gaspedalen så du bara kan trycka ner den till hälften.
av frippe64
#1365783
apersson850 skrev: fre 21 feb 2020, 08:53 Ja, speciellt genom att exempelvis rulla med uppsläppt gaspedal fram till stopp, trafikljus, på avfarter, fram till upphunna andra bilar etc. Istället för att gasa på in i det sista och sedan bromsa.
Det påverkar den totala körtiden minimalt, kostar noll i investering, gör körningen behagligare, sliter mindre på grejorna och leder till påtagliga resultat på förbrukningen.
Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv. Skönt att inte vara helt ensam om att förstå detta. :-)
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]