- tis 18 feb 2020, 14:46
#1365235
Naturligtvis kan det vara något helt annat med, både defekta toppackningar och sprickor i cylindervägarna finns det exempel på i forumet, tyvärr.
Hur gick det på verkstan idag?
Har du köpt bilen nyligen från en firma så kolla upp garantierna.
storslalom skrev: ↑fre 14 feb 2020, 07:46Ett råd är att läsa på själv. Det finns exempel i forumet på där bilar fått bytat motor och det sen visats sig vara EGR-kylaren som läckt. Nämner det eftersom en EGR-kylare som nu går lite varmare med den nya slangsatsen möjligen kan ha lättare att läcka.Tompan60 skrev:Till Storslalom.Har fyllt och varmkört med kylarlocket öppet, körde sen en mil med locket stängt. allt verkade funka.
Låt bilen bli kall och fyll sen upp kylarvätska till toppnivån. Det har säkert kommit in luft i systemet vid jobbet. Ibland kan detta behövas upprepas.
Körde värmaren igår morse, fick ingen värme och inga felmeddelanden. Blev heller inte varmt i bilen vid körning.
Kollade nu på morgonen, lite låg nivå i kärlet, fyllde (ca 2-3 dl)och varmkörde. skruvade av locket och det pös över lite glykol...
Körde en sväng tills motorn var uppe i temp, tycker det ryker lite mycket bakom bilen vid gaspådrag men jag har aldrig haft någon diesel
förut så jag vet inte riktigt hur mycket det ska ryka vid -6 grader ute..
Har tid på volvoverkstaden på tisdag, får väl "domen"då, tycker det känns tungt nu. Får väl hoppas på "bara" toppackning..
Lite märkligt att problemen dök upp direkt efter kylombyggnaden.
Naturligtvis kan det vara något helt annat med, både defekta toppackningar och sprickor i cylindervägarna finns det exempel på i forumet, tyvärr.
Hur gick det på verkstan idag?
Har du köpt bilen nyligen från en firma så kolla upp garantierna.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64