Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1365235
storslalom skrev: fre 14 feb 2020, 07:46
Tompan60 skrev:Till Storslalom.

Låt bilen bli kall och fyll sen upp kylarvätska till toppnivån. Det har säkert kommit in luft i systemet vid jobbet. Ibland kan detta behövas upprepas.
Har fyllt och varmkört med kylarlocket öppet, körde sen en mil med locket stängt. allt verkade funka.
Körde värmaren igår morse, fick ingen värme och inga felmeddelanden. Blev heller inte varmt i bilen vid körning.
Kollade nu på morgonen, lite låg nivå i kärlet, fyllde (ca 2-3 dl)och varmkörde. skruvade av locket och det pös över lite glykol...
Körde en sväng tills motorn var uppe i temp, tycker det ryker lite mycket bakom bilen vid gaspådrag men jag har aldrig haft någon diesel
förut så jag vet inte riktigt hur mycket det ska ryka vid -6 grader ute..

Har tid på volvoverkstaden på tisdag, får väl "domen"då, tycker det känns tungt nu. Får väl hoppas på "bara" toppackning.. :-(
Lite märkligt att problemen dök upp direkt efter kylombyggnaden.
Ett råd är att läsa på själv. Det finns exempel i forumet på där bilar fått bytat motor och det sen visats sig vara EGR-kylaren som läckt. Nämner det eftersom en EGR-kylare som nu går lite varmare med den nya slangsatsen möjligen kan ha lättare att läcka.
Naturligtvis kan det vara något helt annat med, både defekta toppackningar och sprickor i cylindervägarna finns det exempel på i forumet, tyvärr.
Hur gick det på verkstan idag?
Har du köpt bilen nyligen från en firma så kolla upp garantierna.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1365238
bduren skrev: tor 06 feb 2020, 22:51 Grabbens bil, en S60 D4 MY2017 R-Design har precis blivit åtgärdad enligt 29947. Bilen lämnades in i början på januari hämtades i veckan. nästan 4 veckor pga tryck i verkstaden.
Vid uppgraderingen upptäckte den nya programvaran fel på 2 cylindrar och stängde av dom vilket innebar att bilen blev obrukbar.
Insugsventiler var otäta och skapade mottryck i insuget. Lösningen var att riva toppen och slipa ventiler.
Det var dock så mycket porer att det blev en ny topp istället.
Bilen går bra men det är för tidigt att säga om prestandan och förbrukningen har ändrats.

/Björn
Otäckt att/om den uppgraderade mjukvaran kan diagnosticera problem och stänga av cylindrar som läcker på en bil som fungerat "felfritt" innan verkstadsbesöket.
Tänker då på min -14 som gått 17 000 mil och garanterat har sotuppbyggnad i insug och på ventiler.
av storslalom
#1365240
Tack för svar!
Verkstan ringde nyss och sa att dom skulle riva av toppen, dom misstänkte toppackning eller spricka.
Har googlat mycket.. och ska åka dit och fråga så dom verkligen kollat egrkylaren.
Har hittat fler som fått samma problem efter ombyggnaden men det är ju svårt att bevisa då problemet kan ha varit på G även innan ombyggnad.
Bilen köpt på på firma för sex månader sedan, blir nog svårt med garantier tyvärr.
Jösses vad jag saknar min V40 2.0T
Användarvisningsbild
av Cotag
#1365260
storslalom skrev: tis 18 feb 2020, 15:09 Tack för svar!
Verkstan ringde nyss och sa att dom skulle riva av toppen, dom misstänkte toppackning eller spricka.
Har googlat mycket.. och ska åka dit och fråga så dom verkligen kollat egrkylaren.
Har hittat fler som fått samma problem efter ombyggnaden men det är ju svårt att bevisa då problemet kan ha varit på G även innan ombyggnad.
Bilen köpt på på firma för sex månader sedan, blir nog svårt med garantier tyvärr.
Jösses vad jag saknar min V40 2.0T
Ett par trådar i ämnet:
Motorbyte efter sprickor i block D4: viewtopic.php?f=70&t=149093
Motorbyte med påföljande EGR-kylarebyte D3: viewtopic.php?p=1311212#p1311212
Användarvisningsbild
av bduren
#1365362
Cotag skrev: tis 18 feb 2020, 15:04
bduren skrev: tor 06 feb 2020, 22:51 Grabbens bil, en S60 D4 MY2017 R-Design har precis blivit åtgärdad enligt 29947. Bilen lämnades in i början på januari hämtades i veckan. nästan 4 veckor pga tryck i verkstaden.
Vid uppgraderingen upptäckte den nya programvaran fel på 2 cylindrar och stängde av dom vilket innebar att bilen blev obrukbar.
Insugsventiler var otäta och skapade mottryck i insuget. Lösningen var att riva toppen och slipa ventiler.
Det var dock så mycket porer att det blev en ny topp istället.
Bilen går bra men det är för tidigt att säga om prestandan och förbrukningen har ändrats.

/Björn
Otäckt att/om den uppgraderade mjukvaran kan diagnosticera problem och stänga av cylindrar som läcker på en bil som fungerat "felfritt" innan verkstadsbesöket.
Tänker då på min -14 som gått 17 000 mil och garanterat har sotuppbyggnad i insug och på ventiler.
Numera testas kompressionen innan dom fullföljer åtgärd 29947. Visar det sig att ventiler är otäta bokas det en ny tid som räcker för att lösa det problemet också.
/Björn
av storslalom
#1365608
storslalom skrev:Tack för svar!
Verkstan ringde nyss och sa att dom skulle riva av toppen, dom misstänkte toppackning eller spricka.
Har googlat mycket.. och ska åka dit och fråga så dom verkligen kollat egrkylaren.
Har hittat fler som fått samma problem efter ombyggnaden men det är ju svårt att bevisa då problemet kan ha varit på G även innan ombyggnad.
Bilen köpt på på firma för sex månader sedan, blir nog svårt med garantier tyvärr.
Jösses vad jag saknar min V40 2.0T
Uppdatering: Jag var in till verkstaden och frågade om dom kollat egrkylen innan dom börjar riva av toppen, mekarn trodde inte att kylen kunde ge symptomen
som var på bilen. Topplocket är nu bortmonterat och inga fel fanns på varken toppackning eller cylindrar.
Däremot hade dom nu hittat en läcka i egrkylarn, så det blir byte av den och ingen kostnad på mig för rivningen och återmonteringen av motorn.
Känns schysst gjort av volvoverkstaden tycker jag.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1365650
Närmast fascinerande att man inte provtrycker EGR-kylaren innan man rycker toppen, speciellt då du uttalat frågat om den felkällan. Näja, dom hade kanske lite att göra i verkstan.

Ventilerna brukar läcka på en del motorer pga sotpåbyggnad, en tanke kan ju be dom kolla detta när dom har toppen av, ja om den inte redan är ihopsatt nurå.
Kamremsats har intervall 15 000 mil, är du nära så kan det vara läge med en ny när dom ändå är där och skruvar, tänker jag.
av vissii
#1365689
Kan ställa in mig i skaran som har problem.
Bilen är en XC60 D4 VEA 2014.
Lämnade in bilen 5e Februari och efter första längre resorna 2*15 mil i helgen så började bilen varna för låg kylarvatten nivå i måndags.
Öppnade locket och nivån steg till Max nivån igen.
Men samma sak nästa dag och igår kontaktade jag volvo som tog in bilen idag.
Efter felsökning så säger de nu att EGR kylaren är trasig.
Detta är nått som de tycker jag ska stå för men att det täcks av maskinskadeförsäkringen.
Kan väl inte vara sant att vi ska behöva stå för detta då det beror på återkallelsen?

Just nu ångrar jag skarpt att jag ens lämnat in bilen. Gick utmärkt innan så fanns ingen anledning utom att man blivit ombedd att lämna in den.

uppdatering: pratade precis med verkstan som tagit det vidare med volvo. Får ny egr kylare på goodwill.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]