Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365619
mikeman skrev:
SBergdahl skrev:För en utomstående låter det som ganska mycket tankeverksamhet för att nå en förbrukning som inte låter anmärkningsvärt låg.
Verkligen... Som en diesel, fast med bensinmotor då. Hårt arbete men sen kan man vara intresserad av det förstås. Det är hög tid att få ut elbilarna istället, då leder det här optimerandet till lite mer i alla fall.
En laddhybrid är ju inte speciellt snål på landsvägstrafik överhuvudtaget, eller jo vår V60 D6 är väl hyffsad iaf. Men själva iden med laddhybrid är ju att nyttja endast elen på de korta sträckorna som görs runt hemmet, till och från jobbet, fotbollsträningen, ICA MAXI osv. Köper man laddhybrid för att pendla längre sträckor med så är det bättre att lägga pengarna på en snål diesel. Min fru tex kör ju månader med vår V60 utan att vi tankar den och då är det ju en snål och bra bil. Räknar man hem det ekonomiskt? Tveksamt om man inte köper en begagnad vilket vi gjorde. Vi använde uteslutande vår 335i kombi som familjebil tidigare och nu framstår V60n som billig att åka med...
Användarvisningsbild
av RmK
#1365624
tompathepilot skrev: tor 20 feb 2020, 11:52
mikeman skrev:
SBergdahl skrev:För en utomstående låter det som ganska mycket tankeverksamhet för att nå en förbrukning som inte låter anmärkningsvärt låg.
Verkligen... Som en diesel, fast med bensinmotor då. Hårt arbete men sen kan man vara intresserad av det förstås. Det är hög tid att få ut elbilarna istället, då leder det här optimerandet till lite mer i alla fall.
En laddhybrid är ju inte speciellt snål på landsvägstrafik överhuvudtaget, eller jo vår V60 D6 är väl hyffsad iaf. Men själva iden med laddhybrid är ju att nyttja endast elen på de korta sträckorna som görs runt hemmet, till och från jobbet, fotbollsträningen, ICA MAXI osv. Köper man laddhybrid för att pendla längre sträckor med så är det bättre att lägga pengarna på en snål diesel. Min fru tex kör ju månader med vår V60 utan att vi tankar den och då är det ju en snål och bra bil. Räknar man hem det ekonomiskt? Tveksamt om man inte köper en begagnad vilket vi gjorde. Vi använde uteslutande vår 335i kombi som familjebil tidigare och nu framstår V60n som billig att åka med...
Största problemet är väl att köpa en diesel som tjänstebil efter 2020. Skatten är högre och om du förut kunde få en rätt hyffsad bil, så kommer du får en basutrustad bil med ratt och stol. Ingen extrautrustning alls.

Beroende på vad man har för avtal såklart. Men jag går från en Audi A4 Allroad till en V60 T8 och betalar 1400 mindre per månad. Trots att grundbilen är svindyr. Så länge får man så mycket subventioner ifrån staten (och från företaget jag jobbar på). Så en diesel fanns inte ens på kartan för mig. Men jag tror jag blir nöjd ändå :)
#1365626
tompathepilot skrev: tor 20 feb 2020, 11:52
mikeman skrev:
SBergdahl skrev:För en utomstående låter det som ganska mycket tankeverksamhet för att nå en förbrukning som inte låter anmärkningsvärt låg.
Verkligen... Som en diesel, fast med bensinmotor då. Hårt arbete men sen kan man vara intresserad av det förstås. Det är hög tid att få ut elbilarna istället, då leder det här optimerandet till lite mer i alla fall.
En laddhybrid är ju inte speciellt snål på landsvägstrafik överhuvudtaget, eller jo vår V60 D6 är väl hyffsad iaf. Men själva iden med laddhybrid är ju att nyttja endast elen på de korta sträckorna som görs runt hemmet, till och från jobbet, fotbollsträningen, ICA MAXI osv. Köper man laddhybrid för att pendla längre sträckor med så är det bättre att lägga pengarna på en snål diesel. Min fru tex kör ju månader med vår V60 utan att vi tankar den och då är det ju en snål och bra bil. Räknar man hem det ekonomiskt? Tveksamt om man inte köper en begagnad vilket vi gjorde. Vi använde uteslutande vår 335i kombi som familjebil tidigare och nu framstår V60n som billig att åka med...
Nej visst är det så. Men det som diskuterades här uppfattade jag som tekniker för att försöka köra extra snålt på längre sträckor. Då tyckte jag inte siffrorna var så imponerande även om det verkar vara en klar förbättring mot att bara ha bensinmotorn.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1365718
Här är mina två resor på E4an idag.
Cruise inställd på 120, första bilden med några omkörningar.
Andra delen en bit på väg hem, Cruise inställd på 125, men några omkörningar.
Ska tillägga att bilen är en V60 T6 TE.
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (66.62 KiB) Visad 463 gånger
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (66.76 KiB) Visad 463 gånger
#1366895
Läst igenom tråden och det verkar som att man kommer att belasta bensinkortet lite hårdare med V60n mot min nuvarande Passat GTE, men struntsamma, Volvon hoppas jag totalt sett blir en mycket trevligare bil än GTEn :D
Användarvisningsbild
av RmK
#1366899
DavidBlomqvist skrev: ons 26 feb 2020, 13:12 Läst igenom tråden och det verkar som att man kommer att belasta bensinkortet lite hårdare med V60n mot min nuvarande Passat GTE, men struntsamma, Volvon hoppas jag totalt sett blir en mycket trevligare bil än GTEn :D
Samma här. Går från en hyffsat snål diesel (runt 0.6 milen i snitt) till en törstig bensinare. Men kommer få en trevligare bil med bättre drag (trots avsaknad av dragkrok). Räknar med 0.8-0.9 milen då jag bara kan ladda åt ena hållet.
#1366912
RmK skrev:
DavidBlomqvist skrev: ons 26 feb 2020, 13:12 Läst igenom tråden och det verkar som att man kommer att belasta bensinkortet lite hårdare med V60n mot min nuvarande Passat GTE, men struntsamma, Volvon hoppas jag totalt sett blir en mycket trevligare bil än GTEn :D
Samma här. Går från en hyffsat snål diesel (runt 0.6 milen i snitt) till en törstig bensinare. Men kommer få en trevligare bil med bättre drag (trots avsaknad av dragkrok). Räknar med 0.8-0.9 milen då jag bara kan ladda åt ena hållet.
Ok, jag tänkte mest på långresa då min maxnotering med oladdad bil vid start är 0,64 L7mil med GTEn och det var en europaresa på 650 mil, 4 pers och fullpackad inklusive autobahnkörning. Senast nu hamnade jag på 0.61 med oladdat från start Klövsjö-Knivsta 4 pers fullpackat och takbox :)
av Keios
#1366920
Ingen som har testat puls&glid-tekniken?

Jag testade lite smått själv igår på långfärden, dvs man kör på ett sätt där man accelererar upp till ca. 85-90 och låter sedan bilen frirulla med motorn avstängs tills farten sjunkit till 70-75 innan man accelererar igen.
Verkar som att förbrukningen inte åtminstone ökar jämfört med att hålla jämn 80-hastighet. Detta funkar ju givetvis bara om vägen är fri, för annars lär medtrafikanterna bli vansinniga.

Måste testa vidare. Denna teknik verkar åtminstone medföra rejäla sänkning i förbrukningen med Prius-hybrider vad man läser på olika forum.

//Kasper
av Lövet
#1366923
Hoppas verkligen ni inte kör med den tekniken på enfiliga vägar med trafik. Själv skulle jag bli GALEN om jag låg bakom.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!