Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1365379
Nu är gamla värmepaketet utrivet, det var inte så svårt. Ipd:s video stämmer i stort sett, men det sitter två skruvar på varje sida av plastkåpan. En väl synlig som går horisontellt in i kåpan och en vertikal som sitter gömd bakom fästet som håller upp knäpanelen
Roberts förslag att trycka in en sopsäck under röranslutningarna innan man lossar dem var utmärkt, det rinner ut ett par deciliter som man inte vill ha under mattorna. Gott om trasor rekommenderas också :-)
av Erik Å
#1365444
Nytt paket installerat, det blir kokhett både på in- och utgående rör nu så nu verkar vätskeflödet vara bra. MEN acc:n vägrar öppna rätt spjäll.. Hade batteriet bortkopplat under ingreppet, kan det ha ställ till med något? Har inte rört några spjällmotorer. När jag vrider ner temp-vreden till min så blir det fart på luftströmmen genom utblåsen. Vrider jag till max värme så går luftflödet ner så uppenbarligen rör sig spjällen, men rör sig alla spjäll? Läser i Haynes och där finns förstås fina bilder på alla spjällmotorer utom just värmeregleringsspjällen :bored:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1365447
Edit: Robert verkar ha koll, "blend motors" sitter tydligen bakom/innanför de synliga motorerna som styr luften mellan olika kanaler. Konstigt i alla fall, uppenbarligen så öppnas och stängs spjällen som släpper fram kalluft men det blir ingen värme. Rimligtvis är det samma motor som styr både kall- och varmluftspjället? Är det ens separata spjäll, verkar bara vara en axel in i huset..



Vid närmare eftertanke kanske jag inte fått ur all luft ur elementet, håller på att skölja kylsystemet med destillerat vatten innan jag häller i ny kylvätska..
av Erik Å
#1365501
Hurra! Det blåser varmluft så fort tempmätaren lättar över bottenläget :-D
Sköljningsprocedur:
Jag tömde ut så mycket det gick, fyllde upp systemet med dest vatten (från avfuktaren i garaget, filtrerat genom kaffefilter)
Körde motorn varm, tömde igen, lät motorn kallna (jag vågar inte fylla kallt vatten i varm motor) fyllde upp med dest vatten, körde en stund, tömde.
Sen gjorde jag som DIY-Robert föreslår:
Fyllde upp med 3.6 liter glykol (alltså halva nominella volymen 7.2l) och toppade upp med dest vatten. Fick i 1.8 l så uppenbarligen står det kvar 1.8 liter vatten i block och värmepaket som inte går att tappa ur.. Men nu vet jag ju att det var relativt rent dest-vatten. Och glykolblandningen bör nu rimligen ligga nära önskade 50%
Slutligen letade jag fram vakuumpumpen. Fann att luftman-bromsluftaren passade perfekt på exp-kärlet så den satte jag dit och kopplade in slangen till pumpen. Jodå det burplade ut en massa luft ur systemet, men suger man för mycket så sugs kylarslangarna ihop.. kanske inte så hälsosamt för dem... ;-)
av Erik Å
#1365868
Nu går det att åstadkomma bastuvärme nästan.. :-)
Konstigt, det verkar inte vara särskilt mycket stopp i gamla paketet. Ska se om jag lyckas mecka in en kamera och titta.
Såg att det har läckt en del kylvätska vid o-ringarna, det är rätt kladdigt under mattorna. Jag funderar om det kan vara så att när motorn kallnar så sugs luftbubblor in vid den läckande o-ringen så att luftfickan i värmeelementet fylls på dagligen så att säga..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1365909
@Erik Å, Du menar att det läckte före du bytte värmepaketet?.
Jag har läst tidigare här på forumet att ett litet läckage skulle kunna suga in luft när det kallnar det blir som en backventil så att säga.
Ang det gamla paketet är ju inte vattenrören så stora så det borde troligen räcka med lite stopp i det. För det inte ska cirkulera till 100%
av Erik Å
#1365911
Kanalerna inne i värmepaketet fotade med ett 100-kronors USB-endoskop.. You get what you pay for :-D Det är nog mest vinkelspegeln som är kass.
Kanalerna ser ju inte helt åderförkalkade ut. Men vilken idiotisk konstruktion med en ribba tvärs över hålen, minsta skräp kommer att fastna där.. :oops:
HC1.JPG
HC1.JPG (34.37 KiB) Visad 404 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1365914
Jo jag undrade om det var före bytet det läckte?
Och sedan undrar jag vart du köpt den där kamera grejen skulle med vilja ha nått liknande?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]