Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365148
HeavyMetal skrev: mån 17 feb 2020, 22:47
Lockis skrev: mån 17 feb 2020, 22:06 I samband med my21 kommer hastigheten begränsas till 180km/h.

Ser inget större problem med det dock.. I Sverige har vi max hastigheten 120km/h.
Väldigt få ställen i Europa tillåter snabbare än 130km/h.
Men hur kul är det att köpa en ny bil för 1/2 miljon och bara vetskapen att ens gamla 850 drar om den om det skulle behövas.

Ungefär som att köpa en kraftig förstärkare och den bara kan spela upp i max 80 decibel för att inte bli hörselskadad.

Som med allt annat så är vetskapen att det finns lite mer kraft under huven fast man sällan använder det. ;-)
Med det resonemanget finns det ändå andra bilar som är ännu mer kraftfulla. Volvo har aldrig varit ett performance märke.
#1365152
Malmstroem skrev: mån 17 feb 2020, 23:00 Om man vill ha en ny Volvo som går fortare än 180 km/h så får man väl göra som Derank — låta någon programmera bort spärren.

Jag tror inte det blir så många som gör det...
Men frågan är hur blir det när man åker in på service och dom gör en programuppdatering? Är man tillbaks på ruta 1 då med max 180 igen?
#1365165
Du gör på precis samma sätt som om du har chiptrim från någon annan än Polestar — du ber dem låta bli mjukvaran vid service.

Om det finns någon ny mjukvarufunktion som du vill ha, så får du ladda om hastighetshöjningen efter service. Firmor som BSR lever på att göra detta.
#1365336
Malmstroem skrev:Du gör på precis samma sätt som om du har chiptrim från någon annan än Polestar — du ber dem låta bli mjukvaran vid service.

Om det finns någon ny mjukvarufunktion som du vill ha, så får du ladda om hastighetshöjningen efter service. Firmor som BSR lever på att göra detta.
Känns riktigt bökigt och dyrt att hålla på med det vid varje service.

Riktigt glad att jag beställde en T5 med Polestar my20 nu istället för den Strypta B modellen i my21. :-D
#1365347
Bra att du är nöjd med din bil.

Många som väljer chiptrim från t.ex. BSR tar med en PPC3 dosa. Den kostar 2000:- och då kan du själv lägga in din "optimerade" mjukvara med annan effekt och toppfartsspärr själv. Det tar bokstavligt talat några minuter efter service, vilken för de flesta inträffar en gång om året.

Det är helt upp till dig att tycka att det är för dyrt och för besvärligt. Det är inte kostnaden eller besväret som gör att jag inte valt något trim till min D3 och D5. Standardeffekten räcker för mig, och ingen av bilarna har varit över 180 km/h.

Jag börjar bevisligen bli gammal...
#1365606
Malmstroem skrev: Det är helt upp till dig att tycka att det är för dyrt och för besvärligt. Det är inte kostnaden eller besväret som gör att jag inte valt något trim till min D3 och D5. Standardeffekten räcker för mig, och ingen av bilarna har varit över 180 km/h.

Jag börjar bevisligen bli gammal...
Nää, merparten av dem svenska bilförarna kommer aldrig köra så snabbt att dem kommer slå i max spärren på 180km/h.
Och dem som gör det kör oftast inte Volvo brukar vara ett tyskt märke som har bråttom.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]