Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1365292
Det är väl den som sitter på vänster sida av motorrummet(sett frammifrån), bakom strålkastaren och över spolarburken.
Dess funktion är att mäta trycket i atmosfären(duh), för att kunna kompensera med luft/bränsle i områden där trycket är onormalt låg eller högt(t ex alperna).
För oss i sverige fyller den nästan ingen funktion, då dom förprogramerade värdena(som används om sensorn är kass) är mer än tillräckliga för våran atmosfär.

Den ser ut så här:
open-uri20141120-22927-12ctqiz_.jpg
open-uri20141120-22927-12ctqiz_.jpg (5.76 KiB) Visad 1226 gånger
av Gustafwem
#1365388
Lucif3r skrev: tis 18 feb 2020, 19:17 Det är väl den som sitter på vänster sida av motorrummet(sett frammifrån), bakom strålkastaren och över spolarburken.
Dess funktion är att mäta trycket i atmosfären(duh), för att kunna kompensera med luft/bränsle i områden där trycket är onormalt låg eller högt(t ex alperna).
För oss i sverige fyller den nästan ingen funktion, då dom förprogramerade värdena(som används om sensorn är kass) är mer än tillräckliga för våran atmosfär.

Den ser ut så här:
open-uri20141120-22927-12ctqiz_.jpg
Tack som tusan!
Hittade den. jag har haft jävla konstiga problem med att bilen är trögstartad under vissa väderförhållanden i flera år.

Har mer eller mindre bytt halva elektroniken men inte denna. Hoppa spå denna nu då!

Men hur hittade du bilden? Såg du en länk där man kan köpa den? lyckas inte googla.

Tacksam för svar
av Gustafwem
#1365423
Lucif3r skrev: tis 18 feb 2020, 19:17 Det är väl den som sitter på vänster sida av motorrummet(sett frammifrån), bakom strålkastaren och över spolarburken.
Dess funktion är att mäta trycket i atmosfären(duh), för att kunna kompensera med luft/bränsle i områden där trycket är onormalt låg eller högt(t ex alperna).
För oss i sverige fyller den nästan ingen funktion, då dom förprogramerade värdena(som används om sensorn är kass) är mer än tillräckliga för våran atmosfär.

Den ser ut så här:
open-uri20141120-22927-12ctqiz_.jpg
Den verkar även heta mappsensor? kan det stämma?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1365438
Det är en MAP sensor, förutom att den inte sitter i insuget :p Lite små-lustig lösning av volvo.
Bilden hittade jag genom att googla efter det engelska namnet: Barometic pressure sensor. Dessvärre har jag ingen aning om vart man kan köpa den i sverige, mer än på skroten.
Iofs ser denna tämligen exakt likadan ut: https://www.reservdelar24.se/meat-doria-7754343.html så den kanske är rätt trots det felaktiga namnet.
Det kanske står något volvo-nummer på sensorn(har aldrig kollat)? Isf skulle du ju kunna söka efter det, då borde du få rätt sensor oavsett vad den kallas :)

Startproblem vid olika väderlekar brukar dock vara typiskt fördelar+rotor problem, har du kollat dessa?

edit: verkar som att dom i sverige överlag faktiskt går under namnet "turbo tryck" eller "insugstryck", irriterande när givaren inte används varken till laddtryck eller insugstryck :p
Den här finns på skruvat iaf: https://www.skruvat.se/Sensor-insugstryck-P10103.aspx
av MickeM
#1365468
gubbstrutt skrev: tis 18 feb 2020, 23:48 @Lucif3r, Är den där bara monterad i turbo bilar?. Ser inge liknande på min 144 hk 10v
På sugmotorer sitter MAP sensorn ovanför kylaren via en liten vakuumslang.
Lika ända till 2007, även om kanske givaren i sig inte är identisk på alla årsmodeller.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]