Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365328
Nu är jag inte klar över vilken låda som sitter i din kärra. Men jag hade en del bekymmer med min S80 -07 med AWTF-80 SC när batteriet blev kass. Byte av batteri och litet vanlig lätt adaptionskörning gav silkesmjuk växlingsprestanda under alla förhållanden som du nämner + extrembelastning med max acc över hela fartregistret.

Skrev litet om fenomenet för något år sedan här på forumet det kanske kan ge ytterligare ledtrådar: viewtopic.php?f=56&t=144735

Fortfarande perfekt funktion men det kom väl aldrig fram någon teknisk förklaring till fenomenet och lösningen i ovanstående tråd.
#1365349
Leopold skrev:Nu är jag inte klar över vilken låda som sitter i din kärra. Men jag hade en del bekymmer med min S80 -07 med AWTF-80 SC när batteriet blev kass. Byte av batteri och litet vanlig lätt adaptionskörning gav silkesmjuk växlingsprestanda under alla förhållanden som du nämner + extrembelastning med max acc över hela fartregistret.

Skrev litet om fenomenet för något år sedan här på forumet det kanske kan ge ytterligare ledtrådar: viewtopic.php?f=56&t=144735

Fortfarande perfekt funktion men det kom väl aldrig fram någon teknisk förklaring till fenomenet och lösningen i ovanstående tråd.
Det är ju en AW TF80SC i min med.

Kanske skulle testa att byta batteriet.. det är ju inte så dåligt som ditt verkade vara (bilen startar alltid utan problem) men om jag står med motorn avstängd och radio på så kommer varning för låg batterispänning upp nästan direkt (typ 30sek)
#1365419
Har provat att ladda batteriet men det larmar ganska fort ändå (inte så snabbt som 30sek dock)...

Kan ju vara värt att byta batteriet ändå.. är väl inte helt friskt iom att bilen larmar så snabbt.
Nu drar man ju på bytet eftersom att bilen alltid startar lätt... men en dag står man väl där när det är nån minusgrad och bilen är stendöd :oops:

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]