Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1365324
TommyP86 skrev: tis 18 feb 2020, 21:40 1 dag haveri, 1 dag felsökning och 1 dag leveranstid, 1 dag rep vill man gärna undvika dock.
Tiden går fort när man har roligt Bild
Lycka till att förutspå vilken del i förväg bara. Så svårt att undvika det där mer än att ha fixat det man vet om i förväg.

En ny bil är ju inte heller någon garanti. En bil man haft lagom länge och som är lagom inkörd är väl förmodligen säkraste kortet. Fast bilar är på det stora hela väldigt pålitliga.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1365325
Micce1980 skrev: tis 18 feb 2020, 09:31 Billigast från oss i Malmö är att köra över bron och genom Danmark via Flensburg om man ska på det hållet. Vi har brobizz om det spelar in minns jag inte men förra och förr förra året blev det billigast så
Kommer man några timmar norrifrån är övernattning på båten rätt mycket värd ändå. Och senast jag åkte var det med avgifter och soppa för vägen genom Danmark rätt liten skillnad totalt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1365326
SBergdahl skrev:
Micce1980 skrev: tis 18 feb 2020, 09:31 Billigast från oss i Malmö är att köra över bron och genom Danmark via Flensburg om man ska på det hållet. Vi har brobizz om det spelar in minns jag inte men förra och förr förra året blev det billigast så
Kommer man några timmar norrifrån är övernattning på båten rätt mycket värd ändå. Och senast jag åkte var det med avgifter och soppa för vägen genom Danmark rätt liten skillnad totalt.
Ja allt beror ju på men detta var det billigaste de gånger vi tittat. I juni 2019 skulle vi först till Strasbourg Frankrike innan vidare resa till Schweiz. Jobbade hela fredagen och körde sedan hem om för att hämta det sista och körde sedan genom Danmark och nattade strax söder om Flensburg. Då när vi vaknade var vi på "rätt" sida i Tyskland.

Till skidresan I mars är färja från Trelleborg bokat, då kör vi via Berlin ner och förbi München och då är det det bästa alternativet ;-)
av robine
#1366853
Tack
jag får söka lite vad som blir bäst för oss - just nu är det nog båt från Halmstad och passa på att besöka Legoland ;)
Användarvisningsbild
av sbf
#1366860
Jag körde till Toscana förra sommaren med min nu sålda V70 från 2005 (Bi-Fuel) med automat. Bilen hade gjort 31,000 mil före resan. Med körning ner till Italien, alla utflykter på plats, och resan hem igen blev det ca 750 mil på fyra veckor utan några som helst missöden (förutom att sprickan i vindrutan växte nån cm varje dag i hettan). En bekant till mig körde ner med sin familj med deras relativt nya V60; där blev det stopp i Tyskland på grund av något som gjorde att de fick lämna in bilen på verkstaden. Vad jag försöker säga är att man kan aldrig veta vad som händer med en bil, någonsin, man kan bara göra så gott man kan för att förebygga genom att åtgärda småfel direkt när man upptäcker dem. Är man då långt hemifrån kan det förstås vara en stressfaktor, men man får ha med det i riskkalkylen (och tidskalkylen, var flexibel) och naturligtvis ha bra assistansservice med täckning där man ska åka samt en tilltagen ekonomisk buffert öronmärkt för bilen (men det har man väl hemma också ;-)).

I mitt fall såg jag till att serva bilen ordentligt, dubbelkollade kylslangar, dubbelkollade skicket på sommardäcken, servade A/Cn. Samt gjorde research på trafikregler i de olika länderna jag skulle passera genom.

Se till att inte var för optimistisk i din tidsberäkning så du slipper stressa, man måste inte köra fort på Autobahn bara för att man får, njut istället av breda fina vägar och att du har semester, ta tid på dig, Tyskland är också ett vackert land. Den stora fördelen för oss med att ta med bilen ner var att vi slapp bekymra oss för bilbarnstol från hyrbilsfirma, framåt- eller bakåtvänd och allt det där, nu hade vi med den vanliga säkra bilbarnstolen tryggt bakåtmonterad med ISOFIX.
av Bensve
#1367869
Tycker du har fått många bra svar,skall bila ner till karpaterna i juni,jag går alltid igenom bilen ordentligt innan resan,plockar ihop bra att ha grejor i en låda,lampor,säkringar,gula västar,specifik olja .nån liter ca,första förbandskit, bla,, tänk på att köra bil i Tyskland bla i "Piss-tofflor" är förbjudet och ger böter på plats. Bon voyage !!
av Malmstroem
#1367886
Jag har fått byta hjullager på en drygt 1 år gammal Audi i Zell am See för några år sedan.

Bilar går sönder. Det finns verkstäder även i Europa. Se till att du har råd att fixa det som rimligen kan gå sönder.

Då är det bara att åka.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1367889
Malmstroem skrev:Jag har fått byta hjullager på en drygt 1 år gammal Audi i Zell am See för några år sedan.

Bilar går sönder. Det finns verkstäder även i Europa. Se till att du har råd att fixa det som rimligen kan gå sönder.

Då är det bara att åka.
Lär väl gå någorlunda snabbt på "Porsche Zell Am Zee" ;-)

Visst f-n är det bökigt när något händer men man får försöka fixa det smidigt och ibland kan det bli att man får uppleva något annat och nytt skoj. Bärgaren vi åkte med till "Volvo Faber" i Würzburg somras var ju en kul prick, kunde dessutom knappt hälsa på engelska. Nu gick den som den skulle dagen efter så ingen reparation behövdes men minns ännu säljaren som vi träffade att han beklagade att de inte hade en tid förrän på onsdagen att låta få bilen undersökt och lagad på torsdagen på verkstaden, semestertider sa han.... Verkstadskedjan A.T.U hade med bara några dagars väntetid och dessutom lördagsöppet. På väg ur kvarteret ser vi en Louis megashop, de har bra utbud av mc-prylar och hittade faktiskt en ny hjälm ;-)
av Malmstroem
#1367891
Ja, det var Porsche-verkstaden.

Allting gick på garantin, så jag behövde inte betala något.

Missade dock 30 minuters skidåkning. Jag önskar att den nivån av service och tillgänglighet fanns i Sverige också.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]