Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1364625
Har åkt genom Tyskland,genom Holland via båt till England. Det är mycket vägarbeten på Autobahn.Så om du har nån tid att passa,se till att ha timmar till godo. Förra sommaren,tog det ca tre timmar extra för oss. Från Rostock till Holländska gränsen. Sen var det köer även i Holland,närheten av Amsterdam. Lika i England. Är ofta mycket köer på motorvägar. Annars funkar det bra i Tyskland,Holland,England. Tycker dom kör bättre,än i Sverige. Brukar hålla ca 120 på Autobahn. Är man på semester,ska man inte stressa
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1364633
Som ovan, även om det inte är just för gamla bilar. Det är (i somras iaf) väldigt mkt vägbyggen på gång på många ställen i tyskland, blir rätt ryckigt. Växlar mellan 50-80-130-200 mycket, slitsamt både för bil och förare.
Håll koll bakåt. Ligg inte i vänster eller mitt i onödan. Använd blinkers. Se upp för kameror vid vägbyggen och på landsbygden. Kontrollera däck och bromsar noga innan avfärd, det är väl vanligaste svenne-misstaget att ha dåligt skick på dom grejerna.
av LaRy
#1364634
Jag har genom åren kört mycket i hela Europa, med egen bil och hyrbil.
I motsats till SBergendahl tar jag nattbåt till kontinenten, för att ha en heldag ner genom kontinenten.
Trelleborg Travemunde ger en bra start vid 8-tiden. Visst kostar det kanske närmare 3000 kr med frukost och hytt, men en extra hotellnatt + Öresundsbron samt Rödby Puttgarden är inte gratis + ca20 mil genom Danmark.
Beroende på vart du ska, kan körning genom Polen vara ett mycket bra alternativ som jag rekommenderar. Färja från Karlskrona, betalvägar genom Polen ger en mycket bra fart utan köer . Hade senast en medelhastighet på nästan 130km/tim, när maxhastigheten är 140, viket indikerar att det flyter på bra. Snitthastigheten genom Tyskland är oftast ca 70 km/tim. Trafiken gör att medelhastigheten är lägre än genom Sverige. Polen ner genom Tjeckien och vidare mot Österrike är numera ett mycket bra alternativ som transportsträcka. Dessutom har dessa länder blivit mycket trevliga och prisvärda.
Lite regler:
Skall du in i större tyska städer behöver du beställa en grön "miljödekal" från Dekra, pris ca 200 kronor, kan beställas på nätet.
Även Tyskland har en hel del kameror, i Tyskland har man fri fart, men när det är hastighetsbegränsning är det bara svenskar som kör för fort. M.a.o. man håller hastigheten i Tyskland när det inte är fri fart.
När du kör genom Österrike hamnar du garanterat på motorväg, vid första bensinmack måste du skaffa en dekal som innebär att du betalat motorvägsavgift, finns för olika antal dagar. Rimliga priser, men höga böter om du ej betalar. Polisen kollar när du stannar på bensinstationer och P-platser.
När du kör genom Schweiz måste du betala motorvägsavgift. Dessa finns endast för helår och är så dyrt att man skall överväga ifall man skall köra i detta land. Denna dekal säljs vid gränsstationer och polisen står garanterat ca 1 km senare för att sätta dit dig!
Italien har fina motorvägar, går bra att betala i automat vid betalstationer. Du skall dock tänka på att de har kameraövervakning, och de mäter medelhastighet mellan kameror. Max tillåten hastighet är dock oftast max 140km/tim.
I italienska äldre städer har de infört något som heter "Zona Limito", vilket oftast innebär att du ej får köra in där, utan att ha kollat med exempelvis hotellet hur systemet fungerar i "din" besöksstad.
Dessa polismyndigheter jagar dig, du kommer inte undan böter, de kommer hem till dig och ligger ofta på 800 kronor. Om man har hyrbil och inte betalar detta sägs det att man blir svartlistad.
Förutom reflexväst är det en del länder som kräver att du har reservlampor.
Men det är skoj att köra i Europa, hastighetsgränserna är oftast rimliga, vilket innebär att man får köra aktivt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1364666
Kolla runt noga innan du beställer miljödekaler online, många företag erbjuder dessa för 20-30 Euro när de är billigare från statlig myndighet i det landet. Tyska dekalen kan beställas från Tyskland för ca 15-20 Euro. Den franska från Frankrike för runt 6 Euro och i Belgien kan man anmäla sig gratis på den officiella sidan (gällde i somras). Jag har ju annars kört Thailand runt med min 27 år gamla Volvo utan några problem!
av Xv70N
#1364857
Har du AC i bilen, gjør service med oppfylt gass og nytt kupefilter. Regn med varmere vær i mellom europa ;-)
Riktig god tur. Volvoen klarer langtur helt utmerket ;-)
av robine
#1365173
Tack för alla tips! Verkar inte som att någon tycker att det här är en dum idé :) känns bra

Vårt mål är södra Holland (nöjespark) men vi har inte bråttom och tänker passa på att utforska andra länder samtidigt - Tyskland och Beligen, kanske över till England.
Polen-tipset var bra, det ska jag utforska mer, vi har varit i Polen tidigare o tyckte det var bra.

Följdfråga, hur tar man sig då billigast till Europa :)
Kanske kan vara aktuellt med Tyskland dit o Polen hem så man får se lite mer :party:
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1365180
Billigast från oss i Malmö är att köra över bron och genom Danmark via Flensburg om man ska på det hållet. Vi har brobizz om det spelar in minns jag inte men förra och förr förra året blev det billigast så
av Ok67
#1365315
Värt att tänka på är också att det finns Både verkstäder och reservdelar även i Europa.

Visst kan det bli lite besvärligt om bilen går sönder, men hjälp går alltid att få. Volvos bilar är trots allt ganska vanliga även i Europa.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]