- fre 14 feb 2020, 19:05
#1364634
Jag har genom åren kört mycket i hela Europa, med egen bil och hyrbil.
I motsats till SBergendahl tar jag nattbåt till kontinenten, för att ha en heldag ner genom kontinenten.
Trelleborg Travemunde ger en bra start vid 8-tiden. Visst kostar det kanske närmare 3000 kr med frukost och hytt, men en extra hotellnatt + Öresundsbron samt Rödby Puttgarden är inte gratis + ca20 mil genom Danmark.
Beroende på vart du ska, kan körning genom Polen vara ett mycket bra alternativ som jag rekommenderar. Färja från Karlskrona, betalvägar genom Polen ger en mycket bra fart utan köer . Hade senast en medelhastighet på nästan 130km/tim, när maxhastigheten är 140, viket indikerar att det flyter på bra. Snitthastigheten genom Tyskland är oftast ca 70 km/tim. Trafiken gör att medelhastigheten är lägre än genom Sverige. Polen ner genom Tjeckien och vidare mot Österrike är numera ett mycket bra alternativ som transportsträcka. Dessutom har dessa länder blivit mycket trevliga och prisvärda.
Lite regler:
Skall du in i större tyska städer behöver du beställa en grön "miljödekal" från Dekra, pris ca 200 kronor, kan beställas på nätet.
Även Tyskland har en hel del kameror, i Tyskland har man fri fart, men när det är hastighetsbegränsning är det bara svenskar som kör för fort. M.a.o. man håller hastigheten i Tyskland när det inte är fri fart.
När du kör genom Österrike hamnar du garanterat på motorväg, vid första bensinmack måste du skaffa en dekal som innebär att du betalat motorvägsavgift, finns för olika antal dagar. Rimliga priser, men höga böter om du ej betalar. Polisen kollar när du stannar på bensinstationer och P-platser.
När du kör genom Schweiz måste du betala motorvägsavgift. Dessa finns endast för helår och är så dyrt att man skall överväga ifall man skall köra i detta land. Denna dekal säljs vid gränsstationer och polisen står garanterat ca 1 km senare för att sätta dit dig!
Italien har fina motorvägar, går bra att betala i automat vid betalstationer. Du skall dock tänka på att de har kameraövervakning, och de mäter medelhastighet mellan kameror. Max tillåten hastighet är dock oftast max 140km/tim.
I italienska äldre städer har de infört något som heter "Zona Limito", vilket oftast innebär att du ej får köra in där, utan att ha kollat med exempelvis hotellet hur systemet fungerar i "din" besöksstad.
Dessa polismyndigheter jagar dig, du kommer inte undan böter, de kommer hem till dig och ligger ofta på 800 kronor. Om man har hyrbil och inte betalar detta sägs det att man blir svartlistad.
Förutom reflexväst är det en del länder som kräver att du har reservlampor.
Men det är skoj att köra i Europa, hastighetsgränserna är oftast rimliga, vilket innebär att man får köra aktivt.