- tor 13 feb 2020, 10:06
#1364418
skulle vara kul att höra era erfarenheter gällande hypermiling och specifikt kring tekniken "pulse and glide".
Lite om mitt eget optimerande. Kör mycket långresa. Min V60T8 har inte navigering så jag portionerar ut elen manuellt (hold on/off) på de sträckor där belastningen är låg eftersom bensinmotorn har lägst verkningsgrad vid låg last. Sen försöker man glida i nedförsluten med motorn avstängd och i övrigt rulla så mycket som möjligt. Att köra i suget på lastbilar är ett annat alternativ på vissa sträckor för att ha bensinmotorn avstängd så mycket som möjligt. Undvika häftiga bromsningar så klart så att de mekaniska bromsarna nyper, och överlag försöka minimera bromsning med renegerering. Jag har inte testat B-läget mycket men spontant tycker jag att det uppstår energiförluster om man regenerar och accelererar kontra försöker glida och behålla momentet istället.
När jag startar en färd så bränner jag av första milen med el, för att tömma batteriet så att det blir mera mottagligt för renegerering eftersom jag tänker att ett fullt batteri har svårare att ta emot laddning. Å andra sidan så om det är väldigt kall väderlek kanske man vill starta motorn direkt vid start för att värma kupen och inte behöva använda tilläggsvärmaren. I slutet av färden byter jag från hybrid till pureläge för att kunna nyttja de där sista km med eldrift.
Tycker att förbrukningen faktiskt är ganska hyfsad, rekordet på 30 mils resa sommartid ligger på 0,47l/milen och vintertid har jag kommit ner som bäst på 0,57l/milen på samma sträcka. Sträckan innehåller både landsväg 70-90, 2/1-väg och motorväg och lite stadskörning. Snitthastigheten landar på 80-85km/h.
För att ytterligare optimera förbrukningen har jag läst på om pulse-and-glide. Spontant känns det som denna teknik i "hold-läge" borde vara mycket lämpad för just hybridbilar. Tanken är ju att accelerera och använda bensinmotorn vid hög last (bäst verkningsgrad) och därefter glida med båda motorerna avstängda, tills nästa cykel åter tar vid. Den enda funderingen jag dock har är att efter en glidning när motorn startar igång så är förbrukningen jättehög (kompressorn och turbon kickar igång) och man hör märkbart hur tungt motorn jobbar, förbrukningen drar iväg över 25l/100km momentant för en stund. Har skrivit om detta tidigare också, och misstänker att systemet går in i charge läge en kort stund för att kompensera för uppvarvningen av motorn som antagligen förbrukar el.
Vore kul att höra mera om era optimeringstricks, och i synnerhet om pulse&glide ger någon effekt?
Lite om mitt eget optimerande. Kör mycket långresa. Min V60T8 har inte navigering så jag portionerar ut elen manuellt (hold on/off) på de sträckor där belastningen är låg eftersom bensinmotorn har lägst verkningsgrad vid låg last. Sen försöker man glida i nedförsluten med motorn avstängd och i övrigt rulla så mycket som möjligt. Att köra i suget på lastbilar är ett annat alternativ på vissa sträckor för att ha bensinmotorn avstängd så mycket som möjligt. Undvika häftiga bromsningar så klart så att de mekaniska bromsarna nyper, och överlag försöka minimera bromsning med renegerering. Jag har inte testat B-läget mycket men spontant tycker jag att det uppstår energiförluster om man regenerar och accelererar kontra försöker glida och behålla momentet istället.
När jag startar en färd så bränner jag av första milen med el, för att tömma batteriet så att det blir mera mottagligt för renegerering eftersom jag tänker att ett fullt batteri har svårare att ta emot laddning. Å andra sidan så om det är väldigt kall väderlek kanske man vill starta motorn direkt vid start för att värma kupen och inte behöva använda tilläggsvärmaren. I slutet av färden byter jag från hybrid till pureläge för att kunna nyttja de där sista km med eldrift.
Tycker att förbrukningen faktiskt är ganska hyfsad, rekordet på 30 mils resa sommartid ligger på 0,47l/milen och vintertid har jag kommit ner som bäst på 0,57l/milen på samma sträcka. Sträckan innehåller både landsväg 70-90, 2/1-väg och motorväg och lite stadskörning. Snitthastigheten landar på 80-85km/h.
För att ytterligare optimera förbrukningen har jag läst på om pulse-and-glide. Spontant känns det som denna teknik i "hold-läge" borde vara mycket lämpad för just hybridbilar. Tanken är ju att accelerera och använda bensinmotorn vid hög last (bäst verkningsgrad) och därefter glida med båda motorerna avstängda, tills nästa cykel åter tar vid. Den enda funderingen jag dock har är att efter en glidning när motorn startar igång så är förbrukningen jättehög (kompressorn och turbon kickar igång) och man hör märkbart hur tungt motorn jobbar, förbrukningen drar iväg över 25l/100km momentant för en stund. Har skrivit om detta tidigare också, och misstänker att systemet går in i charge läge en kort stund för att kompensera för uppvarvningen av motorn som antagligen förbrukar el.
Vore kul att höra mera om era optimeringstricks, och i synnerhet om pulse&glide ger någon effekt?