Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1365110
Fick nedslag på besiktningen för att inte dragkroken gick att låsa. Låset var urborrat på rekommendation av bilprovningen för 8 år sedan. Nu sedan i höstas är det nya regler, påstår de. Hur byter jag lås? Var får jag tag i rätt lås alternativt hela den avtagbara delen? Bråttom pga ombesiktning.
Alternativt: Har någon en avtagbar del att låna ut ett par timmar här i Stockholm ;-)
Bilagor
Dragkrok typskylt.jpg
Dragkrok typskylt.jpg (14.14 KiB) Visad 15584 gånger
Avtagbar dragkrok.jpg
Avtagbar dragkrok.jpg (37.76 KiB) Visad 15584 gånger
#1365181
Se där ja, hade inte tolkat det alls som att man måste kunna låsa det om man tagit bort låset, finns ju liksom inget eventuellt lås att prova

Svensk Bilprovning:
Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med den och eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta.
Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar.
#1365186
Håller med, själva nyckellåset kan jag inte tänka mig behöver finnas. Finns ju mängder med avtagbara drag som inte har nyckellås. Däremot vill jag minnas ha läst nånstans att det krävs 2st spärranordningar på ett avtagbart drag, kanske är där nyckellåset har en funktion på den typen av drag.
#1365215
Perra83 skrev:Just nyckeln och låset ska inte vara skitsvårt att byta. En arbetskamrat gjorde det men det börjar bli länge sedan och mitt minne blir inte bättre med åren. De va inte heller hutlöst dyrt.
Halloj ,
Min tanke är också att det inte borde vara så svårt att sätta dit ett nytt lås.
Du kommer inte ihåg var kompisen köpte sitt lås någonstans ?
#1365231
MickeVolvoXC70 skrev:
Perra83 skrev:Just nyckeln och låset ska inte vara skitsvårt att byta. En arbetskamrat gjorde det men det börjar bli länge sedan och mitt minne blir inte bättre med åren. De va inte heller hutlöst dyrt.
Halloj ,
Min tanke är också att det inte borde vara så svårt att sätta dit ett nytt lås.
Du kommer inte ihåg var kompisen köpte sitt lås någonstans ?
Hör med Volvo åf om lås eller servicesats, annars står det Brink på draget så de kanske har. Brink är väl förresten Thule så deras butik kanske kan hjälpa med?

Kanske passar denna som jag hittade rätt snabbt? https://webshop.saabparts.com/9-5-gen1/ ... ragkrok102
#1365277
Micce1980 skrev:
MickeVolvoXC70 skrev:
Perra83 skrev:Just nyckeln och låset ska inte vara skitsvårt att byta. En arbetskamrat gjorde det men det börjar bli länge sedan och mitt minne blir inte bättre med åren. De va inte heller hutlöst dyrt.
Halloj ,
Min tanke är också att det inte borde vara så svårt att sätta dit ett nytt lås.
Du kommer inte ihåg var kompisen köpte sitt lås någonstans ?
Hör med Volvo åf om lås eller servicesats, annars står det Brink på draget så de kanske har. Brink är väl förresten Thule så deras butik kanske kan hjälpa med?

Mailen här hemma har gått varm :-)
Thule blev Brink som sedan blivit enbart Brink men i Sverige helt plötsligt Ngk.......De fick jag svar av idag, att just den låsinsatsen/avtagbara kulkopplingen var slut hos dem och att den inte tillverkas mer.
Bilia = Inget svar ännu
Upplands motor = Undersöker
Kollat med massor av andra såkallade säljare av Volvo prylar....men nej.

Din länk där ser intressant ut. Ska kollas upp. :-)
Kanske hittat någon liknande begagnad men måste kolla upp så att just låsinsatsen är densamma för dragkulan är inte det.
Tack för input
Tacksam. Är ju inte ofta man behöver den här typen av "del" :-)

Länken som du skickade har

Kanske passar denna som jag hittade rätt snabbt? https://webshop.saabparts.com/9-5-gen1/ ... ragkrok102
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]