Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LpBp
#1360391
Min tank är rätt rostig vid skarvarna och läcker bensin så jag måste byta ut den. Så det jag undrar är om det är lätt att byta tank själv och vad man ska tänka på när man gör det, finns det vissa steg man lär följa för att få ner den eller är det bara att lossa bultarna så åker tanken ner?

Finns det nya bensintankar gjorda i plast? Eller måste jag till någon skrot och plocka?
Är en Volvo 245 från 1989
av rd350
#1360417
Du måste lossa klämman runt tankröret också och ha röret löst när du tar ner tanken. Bränsleledningarna lossar du genom en lucka i bagagegolvet. Räkna också med att tankarmaturen är upprostad i anslutningarna. Samma tank från 79 till 93, plåt som rostar friskt.... Rostskydda ordentligt så håller det.
av LpBp
#1365100
Är alla bensintankar likadana? Såg på bildelsbasen så finns det två olika alternativ vanlig bensintank och så fanns det bensintank insprutning? Bensintank insprutning var bra mycket billigare än en bensintank där av så undrar jag om det är någon skillnad?
Användarvisningsbild
av maccus
#1365113
LpBp skrev:Min tank är rätt rostig vid skarvarna och läcker bensin så jag måste byta ut den. Så det jag undrar är om det är lätt att byta tank själv och vad man ska tänka på när man gör det, finns det vissa steg man lär följa för att få ner den eller är det bara att lossa bultarna så åker tanken ner?

Finns det nya bensintankar gjorda i plast? Eller måste jag till någon skrot och plocka?
Är en Volvo 245 från 1989
Det finns nya tankar att köpa
Men ett litet tips & du har den nya bensin tanken hemma i garaget rugga upp plåtytan med ett fint sandpapper så Lägg på 1 - 2 lager med extra Rostskydd
Gärna då en gulfärgad 2 komp Epoxy Grundfärg

Skickat från min S52 via Tapatalk

#1365157
Tilläggas kan att tidigare hade VP Autoparts en sorts plastfärg som man målade (???) insidan på tanken. Det var rostskyddande på insidan och plastfärgen tålde både bensin och alkohol.
Jag hittar inte den färgen nu när jag söker, men om du ändå köper en ny tank så fråga VP Autoparts om den.
Användarvisningsbild
av maccus
#1366168
Rådlös skrev:Tilläggas kan att tidigare hade VP Autoparts en sorts plastfärg som man målade (???) insidan på tanken. Det var rostskyddande på insidan och plastfärgen tålde både bensin och alkohol.
Jag hittar inte den färgen nu när jag söker, men om du ändå köper en ny tank så fråga VP Autoparts om den.
Hej Rådlös Hur Rostskyddar man en 60 liters Volvo 240 Bensintank på insidan Om båda tank halvorna sitter ihop BildBild

Mvh Peter

#1366170
Hej! Jag har inte prövat, men den produkten som jag nämner var en vanlig målarfärgsburk. Eftersom det var någon sorts flytande plastlösning (???) så gissar jag på att man måste ha tanken lös och hanterbar. Jag antar att man måste stänga hålet för tankarmaturen och hälla i "plastfärgen" i tanken och stänga där också. Sedan kan jag tänka mig att man får vrida och rulla på tanken så att färgen rinner runt överallt?
Nu hittar jag som sagt inte den här "tankplastfärgen" på VP Autoparts sida, men dom borde väl i konsumentupplysningens tänkesätt kunna svara på detta?
Men det är ju så med många bilprylvaruhus och liknande inrättningar och deras webbsidor, man måste ha exakt det sökordet som är inskrivet på webbsidan. Annars vet inte datorn ett skvatt om vad man pratar om och svarar att det inte finns! Eller att sökordet är bundet till en viss bilmodell och samtidigt årsmodell. Eller t.o.m. chassienummer.
I många fall föredrar jag att bläddra i papperskataloger!
Men som sagt, VP Autopart borde ju kunna svara på detta.
Användarvisningsbild
av maccus
#1366172
Rådlös skrev:Hej! Jag har inte prövat, men den produkten som jag nämner var en vanlig målarfärgsburk. Eftersom det var någon sorts flytande plastlösning (???) så gissar jag på att man måste ha tanken lös och hanterbar. Jag antar att man måste stänga hålet för tankarmaturen och hälla i "plastfärgen" i tanken och stänga där också. Sedan kan jag tänka mig att man får vrida och rulla på tanken så att färgen rinner runt överallt?
Nu hittar jag som sagt inte den här "tankplastfärgen" på VP Autoparts sida, men dom borde väl i konsumentupplysningens tänkesätt kunna svara på detta?
Men det är ju så med många bilprylvaruhus och liknande inrättningar och deras webbsidor, man måste ha exakt det sökordet som är inskrivet på webbsidan. Annars vet inte datorn ett skvatt om vad man pratar om och svarar att det inte finns! Eller att sökordet är bundet till en viss bilmodell och samtidigt årsmodell. Eller t.o.m. chassienummer.
I många fall föredrar jag att bläddra i papperskataloger!
Men som sagt, VP Autopart borde ju kunna svara på detta.
Rådlös Tack för ditt svar Bild

Mvh Peter

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]