...

Moderator: Moderatorer

#1365036
Släkta bakljus,hur kan man komma på en så idiotisk grej som att man får ha släckta bakljus. egentligen är väl det stösta felet förarna på dom bilarna.
Köp en riktig bil VOLVO där tänds bakljusen när man startar.
knutte43
#1365043
"Köp en riktig bil VOLVO där tänds bakljusen när man startar"

inte nödvändigtvis beror bla på hur ljusreglaget står.
ljusreglementet kommer från något EU direktiv för att spara bränsle ( minskade växhusgas utsläpp ) troligtvis så märker ingen vanlig förare av att bränsleförbrukningen minskar, utan det syns i labmiljö. idiot beslut i vilket fall som helst.
#1365060
Larslars skrev: mån 17 feb 2020, 14:48 .. utan det syns i labmiljö. idiot beslut i vilket fall som helst.
Håller helt med. Ett par röda lysdioder drar nästan ingen ström alls. Nu riskerar man att köra på bilar som kör med helt nedsläckt bakre belysning i dimma, snörök och skymning..
På den tiden man använde vanliga glödlampor kanske det gick att påvisa att bränsleförbrukningen ökade, i dag måste det vara svårt att mäta ens i labbmiljö?
#1365074
Det kanske i första hand inte är bakljusen det sparas på utan halvljus xenon som drar lite kräm vid uppstart, drl är det på de flesta numera och det är ju led.

Märkligt dock att det är släckt bakåt
av Lövet
#1365079
Jallemet skrev:Det kanske i första hand inte är bakljusen det sparas på utan halvljus xenon som drar lite kräm vid uppstart, drl är det på de flesta numera och det är ju led.

Märkligt dock att det är släckt bakåt
Du får inte glömma att regeln kommer ur en värld där lamporna varit släckta både fram och bak dagtid. Det är bara i Sverige+Norge(?) som en försämring skett.
#1365084
hela den här ljusproblematiken har väl egentligen sin upprinnelse på den tiden då myndigheten bestämde att vi skulle ha halvljus på på dagtid också.
då uppfann de flesta tillverkare automatiskt halvljus som då var aktivt när ljusknappen stod på 0 ( eller av/off eller något annat).
nu helt plötsligt så är det 4 lägen på en del ljusknappar, det sk autoläget har dykt upp. men varför använda det när man alltid har haft ljuset på 0,an?
nu blir många förvirrade och sätter ljuset på 0 för säkerhets skull, för det har jag alltid gjort.
sen är inte saken bättre i och med att instrumentbelysningen lyser i läge 0 (av off ) ändå, hade det varit svart där så hade vi troligen fått upp ögonen o tänt upp belysningen.
tänk om man läst världens minst lästa bok, då kanske hade man ställt knappen till på eller auto, då funkar det. alltid ljus på fram drl eller halvljus, ofta ljus bak . sätter på halvljuset och bakljusen vid regn / mörker
#1365085
Lövet skrev: mån 17 feb 2020, 17:43 Du får inte glömma att regeln kommer ur en värld där lamporna varit släckta både fram och bak dagtid. Det är bara i Sverige+Norge(?) som en försämring skett.
ja så är det, det är ju länderna söder om Danmark som uppfunnit detta elände.
det är faktiskt lika illa när man kör i dessa länder med, mörklagda bilar i skymning och ösregn på autobahn, tur det finns farthållare med radar.
#1366659
Kanske dags att ta upp den gamla lagindrivaren "angiveri" igen. Denna snubbe verkar nästan försörja sig på detta(?) men vad som är intressant är att han skickar in videon som visar att någon varit oaktsam i trafiken eller liknande och den skyldige får böter samt prick

https://www.youtube.com/user/CyclingMikey/videos
  • 1
  • 492
  • 493
  • 494
  • 495
  • 496
  • 543

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]