Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1364927
Freddy100 skrev: sön 16 feb 2020, 11:55
Fjonsson skrev: sön 16 feb 2020, 10:17
Freddy100 skrev: lör 15 feb 2020, 00:30

Japp...vad bra att du inte glömde tillägga att det var för 3 dekader sedan. Nu är det Made in China som gäller.Snabbt och billigt i tilllverkningen..tyvärr inte så billigt vid köpet....Slutsatsen är att Volvo hamnar på 4:e plats....från botten :-(
Skärp dig. Har DU läst artikeln? Den handlar om kvaliteten på tre år gamla bilar i USA, d.v.s innan volvos kinafabrik tog över S90-tillverkningen. Det är göteborgare som byggt bilarna i den där undersökningen. Eller vilken slutsats drar du?
Du är ute och cyklar Fjonsson....Vi pratar nu om Kinakvalitet på alla volvo modeller oavsett var de tillverkas enligt artikel som visar antal anmärkningar i jmf med andra bilar. Men men ...du verkar vara refraktär för alla argument. Det ända argument som du ger i ditt första svar är att på bilden finns det V90 som blev producerat i Sverige. .. :-D Därmed min fråga om du har läst artikeln...
Refraktär. Det fick jag slå upp.

Ja, jag har läst artikeln. Den handlar om den årliga kvalitetsankät som JD power skickar ut. Den går ut till ägare av 3 år gamla bilar och man frågar efter problem som ägarna upplevt under den senaste 12-månadersperioden. JD power har en ganska bred tolkning av vad kvalitet är. T.ex. kan en krånglig infotainmentanläggning räknas som ett problem.
Eftersom undersökningen gäller 2016 års modeller är ju varken v90, v60 eller kinatillverkade s90 inblandade utan svaren är troligen ett resultat av dom initiala problem xc90 hade med framförallt mjukvara under första årsmodellen. Problem som har mycket lite med kina att göra utan till stora delar åstadkoms av svenska ingenjörer vid sina skrivbord i göteborg.
Trots det använder vi bilägare en v90 (eller om det är en v60) som illustration till artikeln.

Vad är det för argument du menar att jag är refraktär mot? Har du ens ett argument? Vad är kopplingen till kina menar du? Det är som att säga att V70 och dess skövde 5-cyl håller amerikansk kvalitet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1364954
Äh låt han hållas, vill han leva i sin lilla bubbla och skrika "kinakvalitet" så mycket han orkar så låt han... Resten av oss har förhoppningsvis mer vett och insikt i hur saker fungerar i produktion...

Visst, jag håller med om att volvo håller sämre kvalitet nu än förr... Men inte tusan skulle jag stå och skrika "kina kvalitet" för det. Det har inte ett dugg med saken att göra.
av Freddy100
#1365021
Lucif3r skrev: sön 16 feb 2020, 18:38 Äh låt han hållas, vill han leva i sin lilla bubbla och skrika "kinakvalitet" så mycket han orkar så låt han... Resten av oss har förhoppningsvis mer vett och insikt i hur saker fungerar i produktion...

Visst, jag håller med om att volvo håller sämre kvalitet nu än förr... Men inte tusan skulle jag stå och skrika "kina kvalitet" för det. Det har inte ett dugg med saken att göra.
Blev imponerad av din post. Tack för dina vetenskapliga fakta och argument.
av Freddy100
#1365041
Fjonsson skrev: sön 16 feb 2020, 16:09
Freddy100 skrev: sön 16 feb 2020, 11:55
Fjonsson skrev: sön 16 feb 2020, 10:17

Skärp dig. Har DU läst artikeln? Den handlar om kvaliteten på tre år gamla bilar i USA, d.v.s innan volvos kinafabrik tog över S90-tillverkningen. Det är göteborgare som byggt bilarna i den där undersökningen. Eller vilken slutsats drar du?
Du är ute och cyklar Fjonsson....Vi pratar nu om Kinakvalitet på alla volvo modeller oavsett var de tillverkas enligt artikel som visar antal anmärkningar i jmf med andra bilar. Men men ...du verkar vara refraktär för alla argument. Det ända argument som du ger i ditt första svar är att på bilden finns det V90 som blev producerat i Sverige. .. :-D Därmed min fråga om du har läst artikeln...
Refraktär. Det fick jag slå upp.

Ja, jag har läst artikeln. Den handlar om den årliga kvalitetsankät som JD power skickar ut. Den går ut till ägare av 3 år gamla bilar och man frågar efter problem som ägarna upplevt under den senaste 12-månadersperioden. JD power har en ganska bred tolkning av vad kvalitet är. T.ex. kan en krånglig infotainmentanläggning räknas som ett problem.
Eftersom undersökningen gäller 2016 års modeller är ju varken v90, v60 eller kinatillverkade s90 inblandade utan svaren är troligen ett resultat av dom initiala problem xc90 hade med framförallt mjukvara under första årsmodellen. Problem som har mycket lite med kina att göra utan till stora delar åstadkoms av svenska ingenjörer vid sina skrivbord i göteborg.
Trots det använder vi bilägare en v90 (eller om det är en v60) som illustration till artikeln.

Vad är det för argument du menar att jag är refraktär mot? Har du ens ett argument? Vad är kopplingen till kina menar du? Det är som att säga att V70 och dess skövde 5-cyl håller amerikansk kvalitet.
I den bifogade artikeln jämförs inte några Volvo modeller utan man bedömer alla Volvobilar utifrån antal anmärkningar oavsett vad de berodde på.
Geely tog över Volvo i 2010, alltså alla bedömda Volvo modeller speglar kvalititet påverkad av Geelys politik...företaget som finanserar, även om det gällde bilar från 2017 eller 2018.
Du frågar om ett argument men själv hänvisar du till reklam-artikeln där Volvo direktör säger att Kina producerade Volvo bilar är super bra... :-D .
Sedan fastnar du på bilden av V90 även om det var V60, men i verkligheten spelar det egentligen ingen som helst roll vilken bild blev bifogad av journalisten.
Faktum är att studien visar att Volvo har allt mer sämre kvalitet som du hittar lätt i den bifogade artikeln eller åtminstone i detta forum där man läser dagligen om alla skandaliska brister på allt från V60 till XC90...
I Consumer Reports slutsatsen blev att Volvo producerar "attraktiva bilar, men taskig pålitlighet". Volvo landade på första plats...Bravo! Japp, första från botten...Gissa vilken modell var värst...? ...S90. kallat "least reliable model"... Var tillverkas den? :P
Om du hade läst mer noggrant så skulle du hittat att problemet inte var bara Sensus utan även interiöra detaljer, problem med klimatanläggningen, knackande och gnisslande motorer.
Volvo blev tillfrågad om ngn kommentar...och dem verkar inte kunnat svara på konstruktivt sätt. Svaret blev att studien berör en amerikansk marknad ... inte europeisk....ja ja
Jag förstår att det inte är speciellt höjande att ha bilen tillverkad i Kina...men man bör ju "lyssna" på fakta.
"Made in China"...begrepp känd för sin höga kvalitet i hela världen.... ;-)
Volvo har lyckats klättra hela vägen ned till absoluta botten.

Uppdate: Det blir ännu bättre...Nyteknik 12/2 2020: "Sammanslagningen av Volvo Cars och kinesiska Geely syftar främst till att öka huvudägaren Geelys makt över Volvo", anser fordonsforskaren Christer Karlsson.
Låter verkligen lovande och positivt.
Sluta med propaganda och pseudo-reklam tack....
Behöver du flera "argument"...? sök på nätet...själv...Lycka till...Jag slutar debatten.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]