Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Har nu varit ute o kollat lite. För det första kan jag inte få fram något vättigt värde med multimetern i uttaget på bilen. Provade så gott som alla inställningar på ohm sidan. Visst den hoppade och hade sig en del när man kom upp mot 200m men den gick tillbaka till 0n igen.

Jag har en en skarvsladd som har inbyggd mätare, den visade ca 500 watt utan fläkten, med fläkten blev det 1250 watt. Den mätte även upp 2.27 amp och 222 volt. Det finns alltså något annat som drar ström, kan man anta att det är en motorvärmare eller kan det vara något annat?

Har tittat igenom pärmen som kom med bilen men jag kan inte hitta information om själva bilen, ex motor och vilken extrautrustning man valt. Men genom att titta här https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70 så kan jag konstatera att det är en 2.5T med 200HK från 2008 vilket bör innebära att motormodellen är B5254T6
av Rådlös
Anledningen till att jag har frågat om motormodell är att alla Volvos E85-motorer levererades från fabrik med motorvärmare. Dom fyrcylindriga (som egentligen var Fordmotorer, Ford ägde Volvo vid denna tiden) och det var "riktiga" insticksvärmare . Alltså dom som anses mest energieffektiva. Och det kunde ju ha varit så att du hade en sådan motor.
Men du har ändå något som drar 500 Watt. Det skulle mycket väl kunna vara en slangmotorvärmare. Det är en liten separat burk som oftast sitter på en av slangarna mellan motorn och kupévärmeelementet. Kan säkert sitta på andra ställen också. Och eftersom din mätare markerar att den drar Watt så tycker jag att det är ett tecken på att din motorvärmare fungerar. Det var ju så här att när 960- och 850-modellerna kom med aluminiummotorerna så fanns det ingen plats för några insticksvärmare i kylvattenkanalerna. Då kom den här anliggningsvärmaren i stället med ökänt resultat. Dom är inga högenergianläggningar. En modell som jag känner till på en av dagens bilar är på 300 Watt! Den värmer upp temperaturen på motoroljan till den "glödande hot-hot-temperaturen" av 27° C
Men senare kom dom här slangmotorvärmarna som var flera snäpp effektivare. Dessvärre vet jag inte i vilket tidsskede den här övergången till slangvärmarna inträffade. Dom är på omkring 500 Watt och värmer alltså vattnet. Jag utbildade mig till Styr och Reglermekaniker för 40 år sedan. Där fick jag lära mig att: Vatten är den bästa värmeledaren! I alla fall i dom temperaturer vi pratar om här. Trafikverket har en underavdelning som heter Väg och Trafikinstitutet. Det är lite forskning och vetenskap där. För cirka 5 år sedan kom dom fram till samma sak, Vatten är den bästa värmeledaren! Men det hade ju jag vetat om i 35 år. ;-)
Så nu hoppas vi att allt detta stämmer i din bil också?
av snowman
Tack för dina gedigna svar, kul att se någon som brinner för sitt intresse!

500 watt tyder på att det finns en motorvärmare, men kan det vara något annat? Man har aldrig inbyggda batteriladdare o liknande som kopplas såhär? Förra Volvon vi hade kunde man se motortempen men det kan man ju inte på denna bilen, det enda man kan se är om det är vit rör när man drar på, då vet man att motorn är kall(och då ska man egentligen inte alls dra på).

Kanske jag måste få rätt på mätningen med multimetern? Exakt vad bör jag ställa in den på? Och vad ska jag förvänta mig?
av snowman
Kan man inte så mtortempen någonstans på Volvo V70 -08? Det borde ge en tydlig bild av om det finns en fungerade motorvärmare.

Jag kopplade in bilen 1 timme i morse, det är dock svårt att veta om motorn verkligen var varm. När man gasade på 90 vägen så kom det forfarande lite vit rök, kanske inte fullt så mycket men ändå synligt.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inte direkt i bilen, men vattentemperaturen går att se med OBD2-läsare.

Nyare mätarhuset visar (nästan) temperaturen direkt dock, där rör den sig mellan 40 och 70 grader.
av snowman
Var inne om på verkstad och de konstaterade att det sitter en motorvärmare på baksidan av blocket mot torpedväggen. Denna variant värmer kylarvädskan vilket enligt dem är snäppet bättre än de som värmer blocket. Man får räkna med 1 timmes tid för att värma upp.
av Rådlös
Ja, det är kanske två - tre snäpp bättre eller mer än anliggningsvärmaren som värmer oljetråget.
Allt är naturligtvis bättre än inget, men om vi gör någon sorts rangordning så vill jag säga så här:
1. Insticksvärmare i motorblocket. Det är dom mest energieffektiva. (Om vi nu skall jämföra dom vanliga. Jag återkommer till detta)
2. Är den äldre typen av slangvärmare som sitter på den undre kylarslangen. Alltså returen från kylaren in till motorn. Jag har haft en bil med sådan värmare och den strålade märkbar värme från motorn när man var i närheten med handen t.ex. Det kanske inte säljs så många sådana till dagens bilar nu för tiden? Passade kanske bättre till äldre bilar?
3. Räknar jag alla dom små slangvärmarna som man kopplar in på vattenledningarna mellan motorn och kupéväreelementet. Det är ganska smala rör och det kanske begränsar flödet något?
4. Blir då anliggningsvärmarna. Dom värmer i princip oljan i tråget och oljan ligger still där. Visserligen kan det bli lite varmt i angränsande delar av motorblocket, men det är tämligen begränsat. Dom har generellt en lägre effekt också.

Det finns ju alltid undantag. Och det förekommer cirkulationspumpar på slangvärmarna. T.ex dom typ 3 här. Men det finns också några riktiga "värstingar" i en "egen" kategori. T.ex en som är på hela 1100 Watt och har inbyggd cirkulationspump. Den trycker på varmvattnet så det cirkulerar ordentligt och värmer på mycket kortare tid också. Lösa cirkulationspumpar går att köpa, men jag vet inte om det passar till alla slangvärmare. Och jag misstänker att dom är på 12 Volt, alltså dom drar batteriström som måste återladdas.
Till tunga fordon och entreprenadmaskiner m.m. finns det slangvärmare. Men även dom är stora som dom motorer dom avses att värma upp så dom blir i en klass för sig.

Lite korrigering: Det finns 12 Volt cirkulationspumpar som drivs via en transformator som ingår i pumpen. Dom drar alltså ingen batterispänning. Dom drivs av 230 Voltanslutningen till vägguttaget/stolpen. Och dom är enligt uppgift tämligen energisnåla så det blir inte mycket extrabelastning på säkringen.

Vatten är den bästa värmeledaren!
Användarvisningsbild
av 800serien
Rådlös skrev: tor 13 feb 2020, 16:53 Ja, det är kanske två - tre snäpp bättre eller mer än anliggningsvärmaren som värmer oljetråget.
Allt är naturligtvis bättre än inget, men om vi gör någon sorts rangordning så vill jag säga så här:

4. Blir då anliggningsvärmarna. Dom värmer i princip oljan i tråget och oljan ligger still där. Visserligen kan det bli lite varmt i angränsande delar av motorblocket, men det är tämligen begränsat. Dom har generellt en lägre effekt också.
Jag har en sån på 850in och motortempen går upp mycket fortare med den än utan. Verkar fungera rätt bra för mig iaf. Slipper även läckage när slangvärmaren börjar läcka vilket dom brukar göra.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]