Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1364597
Var det fukt i den gamla antennen? Den kanske vaknar till liv om den får lite hjälp att torka upp invändigt.. :-) Det går att pilla isär inkråmet i en hajfena, det har jag gjort själv. GPS-antennen är en keramisk platta typ 25 x 25 x 5mm eller nåt sånt. Sitter en förstärkare (LNA) inbyggd på nåt sätt i den..
Jag gissar att om du tar en "icke-Volvo"-antenn så kommer du att få en felkod eftersom den saknar diagnosmotstånd men det kanske inte gör något
Se det hela positivt, ny antenn är mycket billigare än ny IHU :-)
av Erik Å
#1364598
apersson850 skrev: ons 12 feb 2020, 08:09 Man brukar vilja hålla den ömtåliga signalvägen mellan antenn och korrelator så kort som möjligt.
Antennen är "dum" men innehåller en LNA (Low Noise Amplifier) för att inte tappa signal/brusförhållande pga förlusterna i antennkabeln. Märkligt att GNSS överhuvudtaget fungerar, signalerna ligger ett antal dB under termiska bruset! Det finns inte en chans att se dem på t.ex. en spektrumanalysator, men eftersom mottagaren frekvenshoppar synkroniserat med sändarna i satelliterna så kan man faktiskt hitta signalen under bruset genom medelvärdesbildning...

Om nån är intresserad av hur GNSS fungerar så finns det ett bra kompendium här, får erkänna att det är lite över min nivå men man kan få en inblick i stort utan att dyka ner i alla detaljer
https://www.u-blox.com/sites/default/fi ... 007%29.pdf

Sånt här tycker jag är häftigt, klockorna i satelliterna går en aning för sakta pga deras hastighet enligt allmänna relativitetsteorin men det kompenseras (lite för mycket) av att de är en bit upp i gravitationsbrunnen som jorden skapar. Man har i alla fall fått lägga en offset på atomklockorna för att systemet ska fungera!!
https://en.wikipedia.org/wiki/Error_ana ... ing_System (kolla vid Relativity en bit ner på sidan)
Klockorna ombord är därför injusterade på 10.22999999543 MHz istället för 10.23 MHz.
#1364710
Jag brukar beskriva korreleringen, alltså funktionen när man letar upp en signal, som när man har en kam som fattas vissa tänder. Sen ser signalen ut som en lång rad av sådana kammar, fast med avsevärt otydligare kvarvarande/borttagna tänder. Genom att mottagaren provar att skjuta referenskammen fram och tillbaka längs signalen, och leta efter läget där referensen stämmer lite bättre med signalens tand/inte tand, så kan man hitta fasläget på signalen. Detta kallas för korrelering. Tidiga mottagare hade få korrelatorer igång samtidigt. Ofta kunde de bara lyssna på en satellit i taget. Dagens mottagare har tusentals korrelatorer igång samtidigt, ofta på minst 12 kanaler. På så sätt är man mycket snabbare på att sortera ut GPS-signalen i det allmänna bruset.

Men att ta emot GPS är som att lyssna på någon som viskar bland publiken på en rockkonsert... Satelliterna sänder bara med 50 W.
#1364967
Under ett antal år testade jag GPS-mottagare åt Garmin.

Boken Erik Å länkade till ovan är innehållsrik, konstaterade jag efter en stunds bläddrande. Den är inte uppdaterad med de senaste utvecklingsstegen, men alla grunderna är fortfarande de samma. Det krävs dock matematikkunskaper motsvarande civilingenjör i elektroteknik för att begripa allt.
#1364982
Jag har grejat lite med SirfStar mottagare till tidigare utgåvor till Volvos telematiksystem.. :-) Synd att SiRF försvann, SirfStar III var smått oslagbar i "city canyons", där man måste kunna hantera reflekterade signaler från alla husfasader. Men mottagaren man använder nu är inte dålig den heller.. ;-)
#1365010
Ja, när Garmin gick över till SirfStar III var det ett rejält lyft, jämfört med deras tidigare egna konstruktioner. SirfStar III hade massivt fler korrelatorer än vad andra, samtida mottagare hade.
Den som sitter i min XC70 är dock bara åttakanalig, vilket är "lite" med dagens mått mätt. Men den är ju supporterad av tröghetsnavigering, så det jämnar ut sig.
#1365070
Jag gjorde tester med SirfStar III i min egen bil minns jag. Försökte gömma antennen på golvet, under sätena, under instrumentbrädan osv men man fick en fix omedelbart i alla fall. Andra mottagare brukar vilja ha fri sikt mellan antenn och satelliter för att fungera..
Annars verkar problemet med "urban canyons" mest gå ut på att försöka undertrycka reflekterade signaler (multipath mitigation) så att man inte får en felaktig position
"Tröghetsnavigering" innebär i det här fallet död räkning på ABS-pulserna från framhjulen, det funkar i en tunnel som inte är alltför lång men sen blir det snabbt fel.

Civila GPS-mottagare är för övrigt spärrade till max 1000 knop och max 18000m höjd för att de inte ska kunna användas i missiler, vassare mottagare hamnar under amerikansk exportkontroll.. I normalt bilbruk torde 1000 knop räcka :-D

gnss.JPG
gnss.JPG (54.74 KiB) Visad 459 gånger
#1365120
Hehe, jag minns när min gamla Garmin Vista fick fnatt och påstod att jag inte var hemma i Sverige, utan åkte från Danmark till Norge. På fyra sekunder. Snittfart på runt 250000 km/h, sa den. Sen sa den att den tappat bort sig...
#1365123
Wow, svårslagen hastighet :-D
Jag hamnade ute i havet i Guineabukten när jag provkörde en enhet på jobbet häromdagen.. Vid 0°0'0.0"N 0°0'0.0"E. :-)
Sen vaknade mottagaren och var på jobbet inom en sekund!
Det där är ju ett systemfel egentligen, får mottagaren ingen fix så får den inte visa 0,0. Det är ju en faktisk koordinat på jorden..
Tänk om det hade legat t.ex. en flygplats just där, det skulle bli bekymmersamt. Den förbjudna koordinaten. Det lär ligga en boj ankrad precis i nollpunkten..

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]