Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1364348
Hallo,

En postbil backade pa förardörren pa var Volvlo 850 (1996). Fönsterhissen fungerade ett tag men hakade ur pa nagot satt.

Min plan: demontera dörrförkladnaden - försöka laga den manuella fönsterhissen och använda min utmärkta (och tunga) smideshammare till att sla ut bucklan.

Mitt Problem: jag far inte bort dörrförklädnaden eftersom jag inte kommer pa hur man demonterar den manuella fönsterhissveven.

Min Fraga: hur sitter den manuella veven fast - och vilken sorts verktyg behöver man för att ta bort den. Jag ser ingen skruv (har provat spar, kryss och torx men ocksa hammare och generellt vald)

Jag skulle vara tacksam för ett rad.

Tack pa förhand,
Mats Olof
#1364387
Den "räfflade" delen på veven ska tas bort, och då kommer man åt skruven. Jag vet dock inte om den ska skjutas eller snäppas loss, det får du prova dig fram.
volvo_850_1993_fonstervev.jpg
volvo_850_1993_fonstervev.jpg (57.17 KiB) Visad 965 gånger

edit: eller det kanske inte var det du menade...
Om du menade hur veven lossas efter den räfflade delen är borttagen så sitter det typ ett clips inne i hålet. Det ska tryckas in med lämpligt dorn för att frigöra veven.
#1364703
Tack för svar,
Det är clipsen inne i halet som jag inte funnit. Jag trodde först att det skulle vara nagon form av skruv. Därefter försökte jag trycka in, vad ser ut som ett stift längst inne i halet, först med handkraft därefter med "milda" hammar slag - men utan effekt.
Kann man trycka in den med en rak typ av dorn eller behöver man ett specialverktyg? Jag antar att den maste tryckas ut at sidan.
Mats Olof
Mats Olof
#1364778
Om det nu är plast-hullingar som låser på axeln så brukar de generellt bli mer samarbetsvilliga om man värmer dem lite lätt med en hårtork först.
När jag åkte Renault 19 för många år sen så fick jag ta till såna tricks annars gick alla plastclips sönder..
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]