Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1364671
Hej jag brukar byta kupefilter i bilen varannat år med vanligt kupefilter men nu funderar jag på att köpa ett kolfilter istället men min fråga blir ska det in i samma fack som kupefilter eller i något annat fack under handsfacket det gäller en v70 06 t5???
av Erik Å
#1364673
Nu har jag i och för sig en V70 classic men "kolfilter" ser precis likadant ut som det vanliga pappersfiltret, det är bara lite gråare i färgen. Antar att man pressat in lite kolpulver i filtermassan innan man klippte till och veckade den.. Ärligt talat så är det nog inte värt särskilt många extra pengar, effekten är nog diskutabel eftersom kolskiktet är extremt tunt :oops:
Hittade kolfilter till min bil på Trodo för bara några kronor mer än Biltemas vanliga pappersfilter så det ligger ett sånt här nu..

Det som egentligen vore viktigare är att ha ett filter som med säkerhet fångar upp "PM10" alltså dubbdäcks-partiklarna som är extremt hälsovådliga. Kupéfiltren är ju egentligen tänkt som pollenfilter, och pollen är typiskt 4-20 um. PM10 är mindre än 10 um men större än 2.5um, för isåfall kallas de PM2,5.. Tja det borde ju fungera?
Men kupefilter kanske inte fångar partiklar från dieselmotorer, där handlar det om PM2,5..
Aktivt kol absorberar kolväten. Mig veterligt är aktivt kol inte ett partikelfilter, men Vparts påstår som synes något annat ;-)

Vparts:
filter.JPG
filter.JPG (47.17 KiB) Visad 714 gånger
av MickeM
#1364699
Du har två olika spår i filterboxen.
Papperfiltret är tunnare än kolfitret, så du får bara in den på ena stället.
av lennart lundberg
#1364808
Det stämmer bra som MickeM skrev.

Lennart
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]