Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1364615
Jo kan försöka om jag hittar vilken det var och om de kommer ihåg.. men börjar fundera på att ändå byta för att vara på säkra sidan och slippa oroa mig. Lite sugen att göra det själv, ska inte vara så svårt vad jag sett på youtube. Förstår inte exakt hur man ska hitta markeringen på veven bara.. snurrar man den för att hitta rätt läge kan ju ventilmarkeringen hamna helt annorlunda. Ska man snurra tills alla 3 överens stämmer?
#1364626
Ja, vevaxeln gör två varv medan kamaxlarna gör ett. Så när båda kamaxeldreven står mot märket så ska du även ha märket på vevaxeldrevet uppåt. Måla gärna en färgklutt vid vevaxelmärket innan du tar av gamla remmen så du inte tar fel sen när det är "skarpt" läge, lite svårt att se märket åtminstone på min B5244S2 :-) På den behöver man inte ta av remskivan, det går att lirka in remmen bakom remskivan när man tagit bort den lilla skyddskåpan.. Remspännaren kan vara lite klurig att komma överens med :P När allt är på plats drar man förstås runt motorn försiktigt för hand och kollar att det funkar innan man tar hjälp av startmotorn. Jag behöver väl inte berätta vad som händer om man gör fel :oops:
Här kommer strax kommentarer från de som anser att man måste låsa kamaxlarna med tolkar och lossa dreven!
av kievY
#1364632
Så om kamaxlarna står rätt men inte vevaxlen får man alltså snurra vevaxlen ett varv till för att få det rätt? Jo.. de flesta videos har visat att det är svårt att se märkningen på vevaxlen så det är just det att man måst vara säker.. det är mycket billigare att göra det själv om man lyckas hitta allt.
Läst att visa säger man ska justera in VVT etc för att det inte ska bli fel men jag vet ej.. därför jag kollar runt lite verkstäder men de flesta har gett prisförslag mellan 5000-7500 kr.
#1364652
Nä tvärtom, vevaxeln står "rätt" två gånger, både då kamaxlarna står 180 grader fel och då de står rätt :-) Men har du alla tre mot märket innan du tar av remmen och ser till att de står så även med ny rem så blir det i alla fall inte sämre än det var innan. Jag har bytt rem tre gånger på detta "felaktiga" sätt. :P Viktigt att få fast spännaren rätt så remmen blir korrekt spänd.
Om du har samma motorfamilj som jag så kostar rembyte på volvo-verkstad "bara" runt 3000 kr inkl material. Förvånansvärt billigt med tanke på vad andra jobb kostar där.. :-D
av kievY
#1364655
Jag har en Bifuel men det är ju en 2.4 140 hk och här ville Volvo ha 7.500 kr inkl vattenpump och 6000 för bara kamrem och spännare. Jag kan köpa kamremskit med pump etc för 1000-1300 kr beroende på tillverkare så jag funderar hur kan volvo och de andra ta 5000 eller 7000..
av MickeM
#1364709
Kamremsbyte inkl detaljer brukar få lös på runt 4k utanför storstäder. Ge och ta nån hundring.
Men det är BARA byte av kamremsatsen.
Punkt slut Ingen övrig service alls.

Så en service där kamrem ingår kostar några tusenlappar till, givetvis.

Viktigt när man byter kamrem är att den hamnar i samma kugg om innan. Tänk på att kamdreven är justerbara i vrid, så markeringarna för kamaxlarna kan stå en kugg "fel" men ändå står själva axlarna rätt.
Lita alltså INTE enbart på orginal markeringar när du återmonterar!
VVTenheten kan vridas en liten bit utan att kamaxeln dras med. Helt utan fjäder. Den ska vara i bottenläget i rotationsriktningen.
DVS "dra med kammen direkt och inte börja i glappet".

Vrid motorn så den står rätt på veven på rätt varv
Markera med penna så du får BRA referensmärken på dreven och motorn. Markera även på remmen och dreven så det syns väl hur den satt. För sedan MYCKET NOGA över markeringarna på nya remmen. Räkna kugg så du är 100%. Då sätter du nya remmen i samma kuggar som innan, och du har även referensmärken på drev och motorn som du gjorde innan.

Tappar du bort dig, är det tolkar som gäller!
av kievY
#1364962
Jag tror ändå jag lämnar bort jobbet om jag ska byta för att vara säker att allt är ok. Ska ringa verkstaden imorgon och rådfråga ifall de kan ha skrivit fel eller det är bara deras rekommendation pga olyckor förr eller så. Finns ingen info att det skulle vara olika km antal på remmar förutom vad biltillverkaren säger men hittar inget på de olika remmarnas tillverkare som sagt.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]