Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1364465
Har en fundering, har googlat men inte funnit några bra svar.

Vad är det som bestämmer kamremmens livslängd förutom motortillverkarens intervall? Har kollat lite kamremssatser och de stora företagen, SKF, INA etc skriver inte deras rekommenderade livslängd. Är det motorns påfrestning mot remmen och slitage som säger 10år/18 000 mil i mitt fall? Testar Volvo en rem från SKF etc och den ska hålla 18 000 mil men kanske längre/kortare? VAG koncern kör ju på vissa modeller års intervall oavsett miltal.

Det är nämligen såhär att remmen i min bil byttes vid 15 000 mil när den var inne på en reparation. På klisterlappen i motorrummet skrev de att nästa byte är vid 25 000 mil, dvs en rem för 10 000 mil. Betyder det att remmen kan vara av sämre sort eller att verkstaden rekommenderar men remmen kanske håller 18 000?

För nuvarande har bilen gått 23600 och jag står i tankarna om jag ska byta nu i sommar remmen pga jag är osäker om jag vågar chansa. Byter förmodligen rem och multiremmen samt vattenpump för att vara på "säkra" sidan.
#1364486
kievY skrev: tor 13 feb 2020, 16:50 .. Testar Volvo en rem från SKF etc och den ska hålla 18 000 mil men kanske längre/kortare? ..
De har skruvat upp bytesintervallet gradvis med några års mellanrum eftersom det varit relativt få motorhaverier. Har ingen aning om vilken haverifrekvens som anses vara "acceptabel". Givetvis vill man inte ha motorras under garantitid :oops:

Undrar hur många mil till man skulle kunna få ut på den här? :-D (hittad på youtube..)
kamrem.JPG
kamrem.JPG (42.93 KiB) Visad 1713 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1364538
Äsch...den där hade gått 10k till. :-)

Svårt att avhandla på ett forum när inte biltillverkarna har koll själva. Min VEA är ju sänkt från 24 till 15 000 mil, kamremsintervallerna har väl alltid åkt lite upp och ner ...
Allt från kvaliten på remmen till toleranserna på kamaxellagringen spelar ju in.
#1364540
När 960 kom 1991 fick Volvo sänka kamrem intervallet till 4500 mil efter flera kamremsbrott, genom att byta till en bredare rem (och drev) i två omgångar gick man upp till 7500 mil på de senare årgångarna. Så belastning på remmen spelar in.
av MickeM
#1364552
Jag skruvar en del själv, och har några polare som är bilmekaniker. Därför hör man en hel del.
Dessa tror jag är vanligaste anledningarna i fallande ordning:
(OBS, detta är helt ovetenskapliga fakta som ENKOM baseras på vad jag hört och uppfattat i bilmekarkretsar)

Följdfel. Skuren/lossnad löp/spännrulle/ dålig vattenpump eller rejäl oljeläcka så den hoppat över. I detta räknas också de som snålar och byter endast REM vid tex vattenpumpsbyte, eler annan åtgärd där remmen lossats, och räknar det som "kamrem bytt" och ska köra 18k mil till.

Följdfel av att något yttre påverkat remmen. Bitar av multirem, kåpa och dylikt har skadat den, fått den att spåra ur.
(Ser ut att vara orsaken på bilden i tidigare inlägg)

Underlåtenhet att byta.
Ofta på lågmilare ägda av äldre/ointresserade, där tidsgränsen passerats. Sedan är bilen så gammal att ny ägare inte kollar upp, utan förutsätter att den ska bytas vid vissa mil/ alt redan är bytt. Självklart också bara rent slarv.

"Materialfel" där orsak är okänd egentligen. Remmen bara gick av.
Förefaller vara rätt så ovanligt.
Faktiskt har det spekulerats i att verkstäder inte alls bytt remmen ö.h.t utan blåst kunden på pengar.
OBS Obevisat. Bara spekulation.
#1364556
När jag köpte första remsatsen på Volvo (2007 ca, till B5244S2) så ingick inte löprullen i satsen. Numera gör den det, det finns kanske en anledning :-)
Normalt nöter man inte ner en rem, alla jag har bytt vid 15k har sett jättefina ut. Men det börjar givetvis bli små sprickor i gummit med tiden pga åldring, sen kommer korden att stressas hårdare där sprickorna är osv. Åldringen påverkas antagligen i hög grad av vilken klimatzon man befinner sig i. 10 år i Arizona är förmodligen mycket mer kritiskt än 10 år på en bil i Kiruna :-D Å andra sidan kanske en kallstart i -35 "knäcker" fram sprickor i en stelfrusen rem... ? :oops:
Användarvisningsbild
av 144
#1364562
Min förra V70, en 98 års modell skrotade jag när remmen kuggade över två hack och krökte alla avgasventilerna.
Förra ägaren hade bytt kamremmen ungefär elva år innan detta skedde (bekräftades av datumstämpeln på vattenpumpen) men den hade ett par tusen mil kvar på intervallet.

I somras bytte jag kamrem på en av mina Golfar, den gamla stod det "Made in W. Germany" på, kan ha varit NOS men det är iaf inte så noga på den motorn då ventilerna inte kan slå i kolvarna precis som på Volvos rödblockare.
av kievY
#1364604
Jo men det som jag funderar över att när remmen byttes ihop med vattenpump, spännare allting vid 15 000 mil och verkstaden skriver att nästa byte är 25 000 mil, är det att remmen är av sämre sort eller det är kanske att det har varit fall där remmen gått sönder tidigare och deras rekommendation är att byta efter 10 000 mil men man kanske kan köra längre? Just nu kollar jag runt vad det kostar att byta rem och har fått lite olika prisuppgifter och åsikter.
#1364605
Men remmen kostar nästan ingenting, varför skulle någon spara 50 kr på en rem som bara klarar 10k istället för 16k/18k? Det skulle inte finnas någon efterfrågan på en sådan rem så jag tror inte de finns .

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]