I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Staje
#1364536
Jaha! Vad kör ni för "trim"-boxar på era dieslar?
Körde promotech effektbox i min A4 tdi och var nöjd med det. Har någon annan ett bra förslag.?
av Cox
#1364602
Bryr du dig minsta om din bil, så välj mjukvara finns spaltmeter om boxar, bara att söka så hittar du info om det skräpet.....

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av snepo
#1364627
Staje skrev:Jaha! Vad kör ni för "trim"-boxar på era dieslar?
Körde promotech effektbox i min A4 tdi och var nöjd med det. Har någon annan ett bra förslag.?
Hade promotech box i min Jagga. Var supernöjd med den. Även fast de flesta säger att boxar är skit. Om dom nu är så dåliga,varför säljer alla trim firmor boxar överhuvudtaget
Användarvisningsbild
av Derank
#1364646
SW, skippa box, jag har testat en hel del genom åren.....och de komer inte i närheten av mjukvara, de som köper de har förmodligen aldrig testat bilen med riktig optimerat mjukvara, så det vet inte vad de missar. Men det finns dårlig mjukvara ochså s¨ta någon av de etablerade, och skippa polestar
av Staje
#1364685
Det var nytt för i år. Tack för den upplysningen. Är Volvo hjälpsamma med att uppdatera mjukvaran eller finns det andra operatörer som är bra?
Användarvisningsbild
av snepo
#1364753
Derank skrev:SW, skippa box, jag har testat en hel del genom åren.....och de komer inte i närheten av mjukvara, de som köper de har förmodligen aldrig testat bilen med riktig optimerat mjukvara, så det vet inte vad de missar. Men det finns dårlig mjukvara ochså s¨ta någon av de etablerade, och skippa polestar
Jag har kört mjukvara i tidigare bilar. Första boxen jag kört med. Dieselkrafts box funkade inte alls,tände motorlampan. Promotech funkade bra tycker jag. Självklart är det ju inte samma sak som trim med mjukvara. Fördelen är att man slipper lämna iväg bilen
av Staje
#1364908
Ja ni får ursäkta mig då jag är hyfsat ny inom världen av radiostyrda bilar. Har medvetet kört lite äldre bilar förut, som jag själv har underhållt och reparerat. Nu förtiden är man beroende av en bra verkstad med specialverktyg och snabb uppkoppling.

Med mjukvara som nämns, antar jag att en progressivt förbättrad programvara för styrning av motor, automatlåda, antispinn osv, finns tillgänglig med jämna mellanrum att ladda ner i bilens "ECU" för att optimeras med senaste nytt.

Det jag undrar är om man kan be Volvo att lasta ner en motsvarande effekthöjning som tex KCR, Promotech, BSR osv, men med garanti för att alla andra parametrar fortfarande är avstämda, för att slippa felkoder, och Gremlins i motorn.

Kör en 2011 V70 D5 med 205 hk och den skottar på bra. Finns det 35 hk tillgängligt genom att koppla på en ny mjukvara så tar jag det, för att jag kan. Många verkar avråda från boxarna, vilket får mig att tro att det finns många mindre lämpliga alternativ. Vilket också borde stämma ang uppdatering av mjukvara?!

Tacksam för råd

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]