Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#1364498
Den blå? Eller har den annat klädsel pga ventilerade stolar? Jag är inte helt insatt :party:
De skriver ju att den grå har executive klädsel fast det är en inscription :-D
av SWEDENMADED
#1364676
joakim740 skrev: fre 14 feb 2020, 22:05 Vad är konstruktionsskillnaden emellan 285 hk motorn kontra 304 hk. Någon som vet ,jag har googlat men utan resultat.
Minns inte exakt alla detaljer men de var inte så många vill jag minnas, man fintrimmat för att öka verkningsgraden med lägre rörlig massa och lägre friktion, samt tuning av motorstyrningen minns jag. Sägs dra 1dl/mil lägre i den senare utgåvan och så är det lite högre effekt i den då. (i samma veva uppdaterades Haldexsystemet och visst fick dessa bilar en annan växellåda där någonstans också, men det kan ha varit långt tidigare också)
Det finns fakta att finna på nätet exakt vad som skiljer motorgenerationerna
av joakim740
#1364733
Tack. Ja mycket arbete med att få ned friktionen i motorn. Inte dåligt att sänk förbrukningen 1 dl. 285:än har sin insprutning i insuget, så mycket vet jag. Men om 304:än blev direktinsprutad, derekt in i cylindern vet jag ej.
Jag har läst en hel del också om BMW:s sexor, finns en uppsjö med info på nätet om dessa motorer. Men de har ju tillverkats i betydligt större antal också.
av mikebike
#1364734
joakim740 skrev:Tack. Ja mycket arbete med att få ned friktionen i motorn. Inte dåligt att sänk förbrukningen 1 dl. 285:än har sin insprutning i insuget, så mycket vet jag. Men om 304:än blev direktinsprutad, derekt in i cylindern vet jag ej.
Nej, den är inte direktinsprutad. Det kom med VEA.
av SWEDENMADED
#1364742
mikebike skrev: lör 15 feb 2020, 13:20
joakim740 skrev:Tack. Ja mycket arbete med att få ned friktionen i motorn. Inte dåligt att sänk förbrukningen 1 dl. 285:än har sin insprutning i insuget, så mycket vet jag. Men om 304:än blev direktinsprutad, derekt in i cylindern vet jag ej.
Nej, den är inte direktinsprutad. Det kom med VEA.
Vilket innebär en stor fördel då dessa slipper elaka avlagringar på insugsventilerna (se "carbon build-up") Många gick på direktinsprutat tidigare och på senare år är det i princip det som alla använder sig av. Börjar så smått komma kombinationer av konventionellt sprut och direkt, som ger än lite bättre verkningsgrad då man nyttjar bägge systemens fördelar, samt inte minst slipper carbon build-up. (se "dual injection") Jag valde bort en BMW 135 just pga att den snurran va direktinsprutad, likaså en Audi S3:a.
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 148

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]