NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjklang
#1364298
Köpt en v50 classic, hade innan en -08.a som hade aux men ej blåtand, nya bilen verkar ha blåtand men ej aux(eller så är den jävligt gömd) skumma är att det är vara telesamtal man kan ha mot blåtand inte streama musik, finns ju ingen omställning på stereo utan endast phone(telesamtal)am/fm,cd
Nån som har nått tips? Måste man verkligen köpa fm sändare? Eller har jag missat nått, fanns ju knappt nån inställning på stereon så kändes inte så komplicerat
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1364300
Kjklang skrev:Köpt en v50 classic, hade innan en -08.a som hade aux men ej blåtand, nya bilen verkar ha blåtand men ej aux(eller så är den jävligt gömd) skumma är att det är vara telesamtal man kan ha mot blåtand inte streama musik, finns ju ingen omställning på stereo utan endast phone(telesamtal)am/fm,cd
Nån som har nått tips? Måste man verkligen köpa fm sändare? Eller har jag missat nått, fanns ju knappt nån inställning på stereon så kändes inte så komplicerat
Är det Aux original så sitter den i facket mellan sätena, där har jag Aux och Usb.
av Kjklang
#1364407
Jo precis hade ju jag med i min -08 men inte i denna -12.a, är inget i mittenfacket.
Därav min undran hur man kan streama musik i bilen utan fm sändare vilket känns B i en såpass ”ny” bil men då är det väl bara att köpa en sådan
Användarvisningsbild
av P210
#1364411
V50:n stödjer bara protokollet HFP (Hands-free Profile -Hands-free calling through the stereo)
Inte A2DP (Advanced Audio Distribution Protocol/Audio streaming)

HFP är enkanals/mono enbart för samtal men det går hitta appar för att sända musik till stereon över detta protokoll om du vill testa, sök på HFP i Play Store tex.

Beroende på vilken stereo du har kan du eftermontera Volvos original:
https://accessories.volvocars.com/en-ph ... 49472/2012

Eller ett tredjeparts:
https://caraudiocenter.se/product/volvo ... interface/
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1364599
Kjklang skrev:Köpt en v50 classic, hade innan en -08.a som hade aux men ej blåtand, nya bilen verkar ha blåtand men ej aux(eller så är den jävligt gömd) skumma är att det är vara telesamtal man kan ha mot blåtand inte streama musik, finns ju ingen omställning på stereo utan endast phone(telesamtal)am/fm,cd
Nån som har nått tips? Måste man verkligen köpa fm sändare? Eller har jag missat nått, fanns ju knappt nån inställning på stereon så kändes inte så komplicerat
Eftersom du har en Classic så förmodar jag att den är en MY12. I så fall går det att streama musik från telefonen. Blåtandsfunktionen aktiveras genom att trycka på CD-knappen till höger i översta knappraden på mittkonsolen. Då kan du välja mellan CD eller blåtand. Aktivera blåtandsfunktionen i telefonen och para ihop den med bilen. Därefter ökar du volymen på telefonen till lämplig ljudnivå. Sedan är det bara att streama på.
JallooZ skrev:Aux blev väl standard från 2007?
Aux blev standard i samband med faceliften 2008, men bara ihop med High Performance- och Premium Sound-stereo utan CD-växlare.
P210 skrev:V50:n stödjer bara protokollet HFP (Hands-free Profile -Hands-free calling through the stereo)
Inte A2DP (Advanced Audio Distribution Protocol/Audio streaming)
MY12 (Classic) är den enda årsmodellen vad jag vet som stöder A2DP.

/Håkan
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]