Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1364116
Jag behöver justera förgasaren på min B230A. Den klarade CO-värdet på besiktningen, men inte med speciellt mycket, CO låg på 3.2. Lite hög förbrukning och den surar gärna ner sig när den är kall och vid fullgas på lägre varv.

Som jag förstår det ska det sitta en justerskruv under förgasaren, vilken jag har hittat, men det känns som om det fattas något. På min är det bara en "pinne" utan skalle på, så den går inte att få grepp om. Har läst lite olika att det antingen ska vara 8 mm skalle eller ett spår för plattmejsel, men som sagt har jag inget av det.

Kan det vara så enkelt att någon har haft av justerskruven, och går den att byta? Lite svårt att få ner skallen och se hur det egentligen ser ut, har mest gått på känsel.
av rd350
#1364149
Hörs som du har plastplomben kvar. Pilla bort den så har du en 8mm skalle under den. Co.n ska kollas med pluggad pulsair. Nål och munstycke är förbrukningsvara, lätt att byta på just denna förgasare.
av bönan
#1364150
rd350 skrev:Hörs som du har plastplomben kvar. Pilla bort den så har du en 8mm skalle under den. Co.n ska kollas med pluggad pulsair. Nål och munstycke är förbrukningsvara, lätt att byta på just denna förgasare.
Ja, då kan det ju kanske vara läge att byta dem.

Är det nödvändigt att mäta CO för att få en rätt inställning? Läste att man kan få det ganska nära bara genom att magra ur tills motorn börjar gå oroligt och sen feta på lite.
av rd350
#1364179
Det går att göra så, blir lättare med ny nål o munstycke. Rätta dig bara inte efter besiktningens mätningar, de kollar med pulsairen opluggad och då blir värdet mycket lägre. Två procent brukar va lagom (pluggad)
av bönan
#1364184
Så om jag fattar rätt så tyder bilprovningens mätning på att motorn går rejält för fett, dvs hade de pluggat pulseair:en korrekt hade CO legat en bra bit över 3.2?
av Amarace
#1364192
Är det verkligen en Stromberg 175CD? Är det gult lock ocentrerat, eller svart centrerat?
av bönan
#1364216
Det står 175CD instansat i alla fall. Locket är gult och ocentrerat.

Men jag börjar tro att det i själva verket är en 175CDUS, det stämmer bättre när jag googlar.
av Amarace
#1364349
Ok, det är bara ett annat namn på Pierburg :) Då har du en justerskruv i botten, 8mm hylsa för att justera (jag brukar använda en lång, en del korta når inte ordentligt).
På tomgång skruvar du sakta inåt till den precis börjar gå sämre, vrid sedan tillbaka tills den går fint igen, där har du en bra inställning. Bli inte förvånad dock om du hamnar ungefär där det är nu :)
av bönan
#1364581
Var förbi garaget efter jobbet idag och skruvade lite, ja det gick ju jättebra när man tog till en långhylsa.

Fick snurra ett par varv innan den började gå dåligt, och nu tycker jag att bilen går över lag betydligt bättre. Känns riktigt pigg med 240-mått mätt.

Men, jag har beställt hem en renoveringssats med nål, munstycke, membran och diverse packningar också, så blir det ordentligt gjort.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]