Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1364115
Volvo har utan tvivel fått mer kvalitetsproblem. JD Powers rankar inte Volvo jättehögt: https://www.jdpower.com/cars/2019/volvo. Det som inte visas här är dock att majoriteten av "felen" är baserade på upplevda problem med infotainmentsystemet. Det är inte nödvändigtvis ett jättestort problem för de som förstår hur Sensus fungerar.

I övrigt är jag inte säker på att du läser om mer problem idag än tidigare. Bilarna har förändrats, och därmed också de saker som folk klagar på. Nu klagas på EGR-ventil och vinande balansaxlar. Tidigare klagades på multiremmar som gick in i kamremmen med motorras som följd.

Jag skulle vilja hävda att en ny model som släpps idag har mindre problem än vad första årsmodellerna av tidigare modeller hade. Minns ni t.ex. växellådsproblemen på tidiga 850? Allting var inte bättre förr.
av Erik Å
#1364124
Malmstroem skrev: tis 11 feb 2020, 17:37 .. Nu klagas på EGR-ventil...
Var det inte jätteproblem just med egr-ventilerna (men Volvo hade väl pulsair i stället?) när de infördes för att klara avgaskraven som infördes 1976. Hrmm, kul att se att utvecklingen går framåt.. :-D Eller minns jag fel, det är ju över 40 år sen..
Användarvisningsbild
av snepo
#1364125
Ja och förr fanns inte internet,där man kunde läsa om saker. Då var det tidningar och tv. Nu är det lättare att få information. Fast kan nog lite,hålla med om sämre kvalitet. Inte bara bilar,utan det mesta. Mer slit och släng. Det lagas ju inte lika mycket heller numera. Slängs och köps nytt.
av Freddy100
#1364143
Som sagt själv kör jag V90CC utan minsta problem, men man blir ju rädd när man läser alla andras kommentarer. Min ÅF var själv orolig för hur det blir med kvalitet när tillverkningen flyttas till Kina. Tack och lov hann jag köpa min pärla från Torslanda men de flesta ämnen här på forumet handlar om alla möjliga skandaliska fel såsom vibrationer, resonans, sneta dörrar, dålig kvalietet på läder, bristande lack på karossen , dåliga baterier i hybrider osv osv. :-/ Jag pratar inte om problem med Sensus.
Användarvisningsbild
av EjS
#1364168
Jag har gått bort från Volvo för länge sedan och tänker inte komma tillbaka.

Kan absolut se att de nya modeller har mycket bredare publik, men tycker att allt svensk själ är borta tyvärr.

Har kul med jänkar. Är på min andra nu. Står aldrig på verkstan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1364170
Freddy100 skrev: tis 11 feb 2020, 19:49 Som sagt själv kör jag V90CC utan minsta problem, men man blir ju rädd när man läser alla andras kommentarer. Min ÅF var själv orolig för hur det blir med kvalitet när tillverkningen flyttas till Kina. Tack och lov hann jag köpa min pärla från Torslanda men de flesta ämnen här på forumet handlar om alla möjliga skandaliska fel såsom vibrationer, resonans, sneta dörrar, dålig kvalietet på läder, bristande lack på karossen , dåliga baterier i hybrider osv osv. :-/ Jag pratar inte om problem med Sensus.
Har du någon teori varför kvaliteten skulle bli bättre i sverige?
av Freddy100
#1364186
Det finns många teorier men jag erkänner att det är bara tyckande. Ffa annan mentalitet. Oavsett orsaken faktum är att kvalititen just på Volvo blev sämre. Annan intressant fråga är om det finns skillnader mellan Sverige, Kina , Belgien och USA. Det finns inga tillgängliga data... På 90-, 00- talet producerades Volvo i Gent och i Torslanda. Bilar från Gent hade mkt problem med elektronik i motsats till svenska bilar. Det att man skriver artikel i Mestmotor att kvaliteten i Kina påstås vara bättre än i Sverige i sig väcker misstanke om bluff. Om det är så självklart varför ens skriver man det? Varför står i reklam Volvo by Sweden..?.för att undvika erkänna att det inte produceras längre i Sverige...? Varför inte kalla by Sweden & China? Intressant...eller hur...?
Senast redigerad av 1 Freddy100, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1364189
Freddy100 skrev:På 90-, 00- talet producerades Volvo i Gent och i Torslanda. Bilar från Gent hade mkt problem med elektronik i motsats till svenska bilar.
Det rör väl sig om de modeller som monterades där som hade fler problem, inget med fabriken och personalen där att göra. Hade samma bil slutmonteras i Sverige hade samma resultat uppnåtts, den hade även då satts ihop med samma delar som hade bristfällig elektronik.

Vill man finns länsförsäkringars maskinskaderapport, tror den funnits ett tag nu och om de äldre är tillgängliga kan man säkert dra en slutsats. Allt annat än det mätbara är ju ändå bara upplevd kvalitet :-)

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]