Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1363823
Jag har en XC70 2012 T6 AWD automat som inte växlar helt hundra.

Hade den inne förra våren för dålig växling 5-4 och då laddades ny mjukvara och en adaptionskörning gjordes och jag har inte märkt någon direkt dålig nedväxling sedan dess så det verkar vara löst..

Dock började den växla dåligt 1-2?, tex om man rullar fram till stopp/rondell etc och precis hinner stanna sen släpper man bromsen direkt och gasar så hinner man rulla några centimeter sen hugger det till (1-2 växling kanske eller neutral till 1?))
Stannar man riktigt och väntar så brukar det inte bli något ryck när man sen gasar..

Hade bilen på service idag och bad dom kolla på det och dom fick fram symptomen vid provkörning och första steg i felsökning från datorn var då byte av TCM (styrenhet växellåda) för 16 700kr eftersom den klagade på att den som satt i bilen inte var kompatibel med mjukvaran som datorn ville ladda ner.

Jag fråga om detta skulle lösa problemet och svaret var att detta var en första årgärd och hjälpte inte det så var det renovering av växellåda näst på tur a 25000kr+.

Känns lagom kul att pynta ~17000kr om det ändå är lådan som har inre läckage (vilket jag tror det är).
Dom hade ju renoverat ett antal lådor men typ aldrig bytt TCM.. Men det felet jag hade brukar dom inte ha heller (dålig växling 1-2) utan mest hugg N-D eller 5-4.

Oljan i lådan är bytt/spolad för ca 2000mil sedan så oljan borde vara okej.

Har läst att det ska gå att se i VIDA om där är inre läckage? Stämmer det och kan jag kolla det själv med VIDA 2014 eller det behövs nyare version som bara Volvo har?

Så nu söker jag lite råd här om någon varit med om liknande eller har någon idé..
#1364000
Låter som ett klassiskt låg oljenivå, men som du säger så borde du ha ett läckage isåfall om de inte hade i för lite olja när den spolades sist. Jag känner inte till att det går att se nivån på oljan och utan felkoder är det inte helt enkelt heller.

Är det någon skillnad på lådan om den är varm eller kall?
#1364016
KjellinJ skrev:Låter som ett klassiskt låg oljenivå, men som du säger så borde du ha ett läckage isåfall om de inte hade i för lite olja när den spolades sist. Jag känner inte till att det går att se nivån på oljan och utan felkoder är det inte helt enkelt heller.

Är det någon skillnad på lådan om den är varm eller kall?
Så låg oljenivå kan ge dessa symptom? Kanske ska be dom kolla nivån isf.. Ska väl gå att kolla via pluggen under lådan.
Med läckage menar jag det inre läckaget i tärningarna i Ventil paketet som är "vanligt"..
Inga felkoder finns.

Det kan kännas nångång när lådan är kall också men vanligare när den är varm. Kan ju iofs bero på att man kör mer med varm låda ;-)
Är i princip varje gång man kör med bilen som felet uppkommer.
#1364031
Min XC60 T6 AWD var lite dålig på körkörning i låga hastigheter, just att den ville växla ner till ettan vilket innebar ett litet ryck. Så var den under de åtta år jag hade den, det var nog en "egenskap". Men det kanske inte är riktigt detta du upplever och min växellåda var ju en tidigare generation (MY09).
#1364038
StefanN skrev:Har haft samma på en låda och det vart aldrig nån lösning på det, det provades att byta olja, adaptera och ny programvara. Nästa steg hade vart att riva lådan och byta o-ringarna.
Ja rent spontant känns ny mjukvara lite som en fulfix som man försöker trolla bort ett internt fel/slitage i själva lådan med.
Visst, det är en billigare lösning om det hjälper med mjukvara men det känns som den bakomliggande orsaken fortfarande är kvar ändå isf..

Svårt val vilket man ska börja med..
Byte av styrenhet eller renovera lådan direkt.
Känns som ett lotteri oavsett vad man väljer.. :-(
#1364041
MartinS skrev:Min XC60 T6 AWD var lite dålig på körkörning i låga hastigheter, just att den ville växla ner till ettan vilket innebar ett litet ryck. Så var den under de åtta år jag hade den, det var nog en "egenskap". Men det kanske inte är riktigt detta du upplever och min växellåda var ju en tidigare generation (MY09).
Hmm...
Kan ju vara att den har 2an i när man rullar till stopp och precis stannar/rullar lite och sen gasar vill den ha i ettan och då dunkar det till.
Är ju svårt att veta vilken växel som ligger i..
#1365242
drbrain skrev:
MartinS skrev:Min XC60 T6 AWD var lite dålig på körkörning i låga hastigheter, just att den ville växla ner till ettan vilket innebar ett litet ryck. Så var den under de åtta år jag hade den, det var nog en "egenskap". Men det kanske inte är riktigt detta du upplever och min växellåda var ju en tidigare generation (MY09).
Hmm...
Kan ju vara att den har 2an i när man rullar till stopp och precis stannar/rullar lite och sen gasar vill den ha i ettan och då dunkar det till.
Är ju svårt att veta vilken växel som ligger i..
Jag brukade lägga i tvåan manuellt vid kökörning för att få det så "lent" som möjligt.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]