Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361712
Det som irriterar mig mest, är att Volvo säger att ljudet är modellspecifikt och att dessa bilar låter så(bara det är otroligt svagt, jag skulle aldrig kunna stå för en sådan produkt)
Men det värsta är att det inte stämmer, alla bilar låter ju inte så. Om min bil sa de efter felsökningen, att den låter extremt mycket och att det inte är fel på däcken utan det är fel på bilen, men det finns ingen lösning i dagsläget.

Det är såklart även tystare i Sverige ibland, vid vägarbeten osv, där abs inte är lagt än. Eller på vissa mindre vägar där det ligger ABT16 eller liknande.
av CaptainOats
#1361715
onlyrally skrev: tor 30 jan 2020, 22:23 Det som irriterar mig mest, är att Volvo säger att ljudet är modellspecifikt och att dessa bilar låter så(bara det är otroligt svagt, jag skulle aldrig kunna stå för en sådan produkt)
Men det värsta är att det inte stämmer, alla bilar låter ju inte så. Om min bil sa de efter felsökningen, att den låter extremt mycket och att det inte är fel på däcken utan det är fel på bilen, men det finns ingen lösning i dagsläget.

Det är såklart även tystare i Sverige ibland, vid vägarbeten osv, där abs inte är lagt än. Eller på vissa mindre vägar där det ligger ABT16 eller liknande.
Men om dom hävdar att det är en egenskap så ska man bli informerad om det innan köp. Annars är man ovetandes om dessa egenskaper?
av mbystrom
#1363843
Hej!

Jag köpte en begagnad V90CC för drygt en vecka sen. Tyckte inte att den hade något malande ljud då, men det har kommit nu.
Är det bara med vinterhjul det låter?
Jag har odubbade Nokian R3 suv.
Jag tycker att det börjar låta redan vid 20-30 km/h. Kanske är nåt annat då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1364256
De pumpar alltid upp dacken fran fabrik for att dacken skall "satta sig" pa falgarna. Formodligtn har du hogt tryck som nagon skrev tidigare. Dock har jag markt att bilen ar valdigt kanslig for vaglaget. E6 soderut bullrar ocksa valdigt mycket.
av mbystrom
#1364299
Jag har kollat och även släppt ut luft men det låter ändå. Tycker att det är värst vid 40-60 km/h. Sen kanske andra ljud tar över


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Geoham
#1364319
mbystrom skrev: ons 12 feb 2020, 18:21 Jag har kollat och även släppt ut luft men det låter ändå. Tycker att det är värst vid 40-60 km/h. Sen kanske andra ljud tar över


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilka fälgar har du?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1364401
Min forra V90 var valdigt tyst men den kordes I Osteuropa dar asfalten ar mycket slatare. Visst, vissa vagar ar helkassa men det jag menar ar att de anvander slatare asphalt. V90:n med 18-tummare var extremt tyst. Kunde kora farthallaren I 160 utan problem med att prata med dem I baksatet. Nar jag tog bilen till Sverige pa E6 sa var det enorm skillnad. Konstant buller. Vagarna gor enorm skillnad liksom dackstrycket. 18-tummare var ju inte sa vanliga forr utan tillval medan det mer eller mindre ar standard idag. Vinterdack gor ju ocksa skillnad vilket de flesta av oss kor pa just nu.

Kring kommentaren fran AF sa har de inte mycket annat att saga. De vet inte vilka vagar du kor pa, vilket dacktryck du har och en massa faktorer som de inte kan paverka. Samt det viktigaste - dack ar dyrt och aven om de skulle erbjuda nya dack/annat fabrikat ar det inte sakert att det loser problemet. Och att fa ned ljudnivan utover dack kostar skjortan.
av PaleoProgrammer
#1369225
Har någon information om brusreducering i v90? Har lyckats sätta mig i bilen en gång när motorn var startad via appen. När jag vred på tändningen hörde man direkt hur motorljudet nästan försvann.

Funderar på om det t.om. kan förstärka det obehagliga ljudet som bilarna har...mycket svårt att hitta information om det faktiskt ens finns brusreducering i bilarna. Men visst står det om det i den faceliftade versionen som kommer?
av GoranP
#1369227
Utdrag ur manualen till min bil, (sidan 461), V90 T8 my18...

Aktiv ljuddämpning*
Vissa bilar är utrustad med en aktiv ljuddämpningsfunktion vilket dämpar motorbuller i kupén med hjälp av ljudsystemet. Mikrofoner i bilens tak uppfattar störande ljud och ljudsystemet skickar ut motljud för att dämpa bullret.

...
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 32

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]