Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1363725
RobinH skrev: sön 09 feb 2020, 21:03 Vad sitter i hajfenan isåfall? TV-antennen?
Tror du inte det är GPS-antennen då, blå fakra verkar ju misstänkt gps :-) Men jag gissar bara, har ingen aning när det inte är TEM.. Det borde gå att hitta ett elschema för bilen på nätet
av RobinH
#1363775
Erik Å skrev: sön 09 feb 2020, 21:21
RobinH skrev: sön 09 feb 2020, 21:03 Vad sitter i hajfenan isåfall? TV-antennen?
Tror du inte det är GPS-antennen då, blå fakra verkar ju misstänkt gps :-) Men jag gissar bara, har ingen aning när det inte är TEM.. Det borde gå att hitta ett elschema för bilen på nätet
Jo, men syftade på din kommentar ” Då sitter din GPS sannolikt i navigatorn ”.

Eller menade du att mottagaren eller vad man skall kalla den, ligger i navigatorn framme i kupen?

Får väl kolla lite i vida och ewd. :)
Användarvisningsbild
av leiwi
#1363784
I min gamla v60 2014 så satt GPS mottagaren längst ner mot instrumentpanelen innanför den högra A-stolpens beklädnad
Användarvisningsbild
av apersson850
#1363912
Erik Å skrev:Men återigen, kan du får "Visible 12" att ändra sig så borde antennen vara okej.
Det behövs en fungerande antenn för att få ner almanac data, som talar om hur många satelliter som är synliga. Men när väl almanac finns lagrad i mottagaren behövs ingen antenn på ett bra tag för att den ska kunna räkna ut vilka satelliter som syns över horisonten. Almanac data är inte så precisa, utan den räknar lite grovt på positionerna. Det kan den göra ganska länge (veckor/månader) från det att almanac data senast uppdaterades. Ju längre tiden går desto sämre blir uträkningen, men en uträkning kan man göra.

Jag har inte tagit reda på hur Volvo gjort, men på grund av behovet av EMC-skydd runt själva GPS-mottagaren förekommer det att man lägger mottagaren i omedelbar närhet till antennen, och sen skickar man data på annat sätt till den enhet som utnyttjar positionen.
Användarvisningsbild
av snepo
#1363940
RobinH skrev:Till vilken bil var det? Och vilket fel/problem upplevde du?
Jag köpte ny antenn på Elfa,tror jag det hette. Inte exakt lika som original.men nästan. Den var kombinerad radio/gps. Klippte av kabeln till radion. Funkade kanon. Går säkert att hitta med google. Original är svindyrt. Iaf till Mb. Det var en Mb. Kabeln satt fast i antennen,har jag för mig. Satt en skarv i skuffen,som hade ärgat sönder. Därför jag bytte hela antennen. Min hittade inga satteliter. Kabeln gick till cd eller dvd enheten.Det var gps med kartor på skiva. Bilen var en 05:a.
[/quote][/quote]
av RobinH
#1364159
Grävde lite i EWD och VIDA ikväll, får pröva kolla elschemat imorgon.

Tolkar det här översiktsschemat så att GPS-antennen är direkt ansluten till IHU?
2CEF58DB-36B6-4DD5-AA91-0D1803EF7793.jpeg
2CEF58DB-36B6-4DD5-AA91-0D1803EF7793.jpeg (46.6 KiB) Visad 384 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1364206
Det är den förstås. Det jag filosoferade kring är om själva GPS-mottagningen, alltså korreleringen etc., sker i antennmodulen, som sen skickar positionsdata till IHU, eller om det är antennsignalen som skickas till IHU så korreleringen sker där.
Man brukar vilja hålla den ömtåliga signalvägen mellan antenn och korrelator så kort som möjligt.
#1364580
Nu beställde jag en begagnad antenn för ca 500 kronor. Men undrar om det inte hade funkat med vad som helst :nerd:
Tyvärr är det en FAKRA-hona på kontakten som går till navigatorn. Skulle behöva en fakra-hane / fakra-hane så skulle jag kunnat prova med en GPS-antenn som jag redan har.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]