Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353522
Hej,

Som rubriken säger så undrar jag hur man märker om Haldex 5-systemet håller på att ge upp, alternativt låg oljenivå/omkalibrering behövs?

Jag har ett konstigt fenomen när jag precis startat bilen och svänger; det ”hugger” i bakhjulen och låter krasande.
Efter att jag kört några 100m så är det inga problem när jag svänger.

Jag lät verkstaden byta olja och rengöra pumpen för lite mer än ett år sedan när bilen gått ca 12 000mil. Problemet började ca 6månader efter och har blivit värre allt efter som.

Ha en bra helg,
/Uffe
#1360455
Jag har nu haft bilen inne på Volvo-verkstad.

Efter att ha bytt pumpen, vilket inte var problemet, så är man nu övertygade om att det är själva kopplingen efter pumpen som håller på att rasa. Verkstaden propsade på att byte av pumpen behövdes, även om det inte var felet.
Jag bad verkstaden att koppla ur pumpen så jag slipper höra krasandet från bakaxeln vid start.

Jag måste säga att jag är mäkta förvånad att en kritisk del av kraftöverföringen, som endast används sporadiskt, kan gå sönder efter 4.5år/13 000mil.

Jag har mailat både Volvo cars och Haldex och frågat hur detta kan vara möjligt.

Tur i oturen är att maskinskadeförsäkringen gäller för denna skada, enligt verkstaden som fyllde i alla papper.

Jag uppdatera efter byte/svar från Volvo/Haldex

Ha en bra helg,
/knauande
#1363585
*Uppdatering*

Haldex Sverige svarade på mitt Mail och beklagade situationen. Dock så hänvisade dom mig till Volvo, vilket jag förväntade mig.

Volvo Cars Sverige hänvisade till garantitiden, 2år, och svara inte på fler frågor hur detta är möjligt sett från teknisk synpunkt.

Försäkringsbolaget, Volvia/If, täcker byte av ”slutväxeln”, begagnad, till en självrisk på 8 000sek.

Summa kardemumma, mitt förtroende för Volvo har fått sig en törn och jag kommer att tänka mig för en extra gång när det är dags att byt bil.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]