Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RYN
volvobrasse skrev: sön 02 feb 2020, 21:33 Ok! Tycker min s60 T5 slukar bensin. Ligger och snittar över litern. Är det normalt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det frågan om stad, landsväg eller blandad körning? Tung eller lätt högerfot? Många kallstarter?
Det är många variabler som påverkar.
Min, visserligen V60 t6 men ändå i grunden samma, drar lätt långt över litern med ogynnsam körprofil men hamnar oftast på drygt 0,8 vid lugn pendlarkörning med 19" dubb.

Eco, som inlägget egentligen handlade om, gör absolut ingen skillnad för mig.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag kör mest landsväg + stad. Men snittförbrukningen per 10 km är 1,2 liter vilket jag tycker låter sjukt mycket, även i stad?
av RYN
volvobrasse skrev: tis 04 feb 2020, 13:44 Jag kör mest landsväg + stad. Men snittförbrukningen per 10 km är 1,2 liter vilket jag tycker låter sjukt mycket, även i stad?
Nu kör jag väldigt lite stadskörning men tycker nog att 1,2 stad verkar högst rimligt. Om det däremot är övervägande landsväg med inslag av stadskörning så kan jag hålla med om att det känns det lite i överkant.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
RYN skrev: tis 04 feb 2020, 14:03
volvobrasse skrev: tis 04 feb 2020, 13:44 Jag kör mest landsväg + stad. Men snittförbrukningen per 10 km är 1,2 liter vilket jag tycker låter sjukt mycket, även i stad?
Nu kör jag väldigt lite stadskörning men tycker nog att 1,2 stad verkar högst rimligt. Om det däremot är övervägande landsväg med inslag av stadskörning så kan jag hålla med om att det känns det lite i överkant.
Just nu 5 km till arbetet. Ca 2 km landsväg, 3 km stad. Ca så ser min nuvarande vecka ut.
av Lockis
Tänk på att bränsleåtgång för värmare också räknas in i din förbrukning :-)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Lockis skrev:Tänk på att bränsleåtgång för värmare också räknas in i din förbrukning :-)
Japp, jag kör en del värmare också. Men vad jag läst så förbrukar den ca 1 dl bränsle per timme endast? Men jag kan ha läst fel :) Oavsett så kör jag värmaren ca 2 x 15 min varje dag.
av kantarell
Jag har levt i tron att dieselpannan drar 0,6 liter/timme om den går hela tiden. Nu räcker det ju med 15-20 minuter för att värma upp bilen och då blir det väl max 2 dl per kallstart.
av Elektrikern84
volvobrasse skrev: tis 04 feb 2020, 16:04
Lockis skrev:Tänk på att bränsleåtgång för värmare också räknas in i din förbrukning :-)
Japp, jag kör en del värmare också. Men vad jag läst så förbrukar den ca 1 dl bränsle per timme endast? Men jag kan ha läst fel :) Oavsett så kör jag värmaren ca 2 x 15 min varje dag.
Din förbrukning känns rimlig för den korta biten du kör. Min Diesel drar 0,8-0,9 på såna körningar. 0,65 annars.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Önskar man kunde få eco utan coasting, störande att man måste bromsa istället för att motorbromsa (dvs att den drar bränsle när man bara skall bromsa bort farten)

Gillar fö att bilen (T6a) inte växlar ner lika lätt när man gasar i ecoläge

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]